Gå til innhold

Har jeg tvangshandliger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg så på dokmentar på tv 2 i kveld.. og da fant jeg ut at jeg kanskje har slitt med tvangshandlinger i snart et år..

Dette er noen ting jeg gjør som minner meg om de som hadde tvangshndlinger i dokumentaren:

Når jeg drar fra huset så må jeg skjekke ovnen, kontaktene, lysene langt over 10 ganger før jeg drar. Jeg skjekker også mange ganger om vasken er skrudd av selvom jeg egentlig vet det :sukk:

Når jeg skjekker alle romma så er jeg nødt til å skjekke om det er noen døde eller skadede personer i rommet. Foreksempel når jeg skjekker soverommet mitt så ser jeg alltid under dyna og bak døra om det er noen skadede personer der. Når jeg er utefor huset så skjekker jeg husdøra mange ganger om den er låst.

Når jeg går et sted så må jeg se meg bak for å se om jeg har gått rett på noen, eller om jeg har gjort noe slik at noen har blitt skadet. Noen ganger går jeg også tilbake og skjekker.

Når jeg er på skolen så må jeg skjekke mange ganger om at jeg har tatt alle bøkene fra pultet. Folk sier det ikke er noen bøker der, men skjekker fordetom. Jegmå skjekke mange ganger om skapet i gangen er låst.

Når vi har hatt gym og jeg er den siste som går fra garderoben må jeg alltid skjekke om det ligger noen personer der skaded, død osv.

Når jg skal legge meg legger jeg klær over alle blyantene og sakene mine som står rundt omkring for jeg er redd for at jeg kommer til å gå i søvne og komme nær de skarpe tinga drepe meg selv uten at jeg vet det.

Og på datan må jeg skjekke programmene jeg har vært på MANNGE ganger for å skjekke om jeg har skrev noe galt...

:sukk: Livet er hardt..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Uff...jo det kan virke som om du har noen problemer ihvertfall. Er ikke fagkyndig på å gi noen diagnose men du har nok rett at det er tvangstanker.

Det er hjelp du kan få, må være slitsomt å levve på den måten.Ta det opp med fastlegen din,som kan evt sende deg videre til psykolog hvor du kan få hjelp til å mestre det.

Lykke til!

:klemmer:

Skrevet

Jeg syns det høres ut som du har litt tvangstanker... Men jeg kan jo egentlig ikke vite det, for jeg kjenner deg jo ikke.

Jeg syns du skal snakke med legen din om det, kanskje få en henvisning til en psykolog. :klem:

Hvis du må sjekke ting om, og om igjen. Kan et tips være å 'la' deg selv sjekke en gang.

Si at du tror du har låst, så sjekker du og ser at det stemmer. Da skal du tenke at det var det jeg visste / jeg gjorde rett / jeg husker rett da jeg trodde jeg hadde låst.

Jeg har også litt sånn at av og til jeg må sjekke om jeg virkelig låste døra når jeg går ut. Og da pleier jeg å tenke sånn.... :)

Skrevet (endret)

Det ser ut som du har tvangstanker, ja :)

Det virker også som du har en av de mest "populære" typene, såkalte "sjekkere". Tvangslidelser er overraskende utbredt, men det er en relativt skjult lidelse, og mange skammer seg over den. Men det har du ingen grunn til :klem:

Oppsøk lege/psykolog og snakk med noen eksperter på dette området hvis du vil ha hjelp med problemet :) Vet at eksponeringsterapi for å fjerne tvangshandlinger, eventuelt kombinert med medikamenter for å fjerne tvangstanker kan hjelpe deg. Men det spørs jo hvor mye du føler dette hemmer deg i hverdagen. Går det mye utover livet ditt? Stjeler det mye tid, føler du mye uro?

Vil anbefale et kapittel i boken "Trange rom og åpne plasser" av Torkil Berge og Arne Repål. Det er en selvhjelpsbok om angst. I et kapittel om tvangshandlinger står det diverse treningsprogram som kan hjelpe deg i hverdagen :)

Endret av dalieo
Skrevet

Tusen takk for svar folkens :)

Tor jeg skal oppsøke psykolog siden det plager meg mye i hverdagen..

Skal prøve å lese den boken, kanskje det hjelper litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...