Gå til innhold

Uventet effekt av kaffi-kutt


Gjest Gjest_Studenten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*

Jeg begynte å drikke kaffe da jeg var 16 og kom opp i eksamen på VGS. Siden da har jeg drukket kaffe ca. hver dag og i den senere tid ganske mange kopper om dagen.

For tre-fire uker siden bestemte jeg meg for å kutte ut kaffien. Det var et tiilfeldig innfall, men plutselig var jeg kaffifri et par dager (med sinnsyk hodepine) og da bestemte jeg meg for å gå to uker uten kaffi.

Jeg forventet mye abstinenser siden jeg var såpass "avhengig". Jeg klarte knapt å hode øynene åpne på forelesninger kl. 8 om morgenen, og dersom jeg skulle sitte og lese resten av skoledagen måtte jeg ha et par høneblunder i mellom slagene. Jeg er 25 år og var fullstendig utslitt og kjempetrøtt og -sliten.

Men abstinensene sluttet etter 3. dagen. Da merket jeg ikke annet enn at jeg var litt trøtt og sløv, men det kom seg dag for dag. Jeg gikk over til å drikke te og drikker det nesten hver dag.

Jeg endret ingenting annet i livet mitt enn at jeg sluttet å drikke kaffe hver dag og jeg har ALDRI vært så sprek og opplagt før! Nå tar jeg meg en kopp et par ganger i uken fordi jeg liker det og har lyst på, men ikke fordi jeg må for å holde meg våken.

Det er like tungt å stå opp om morgenen, jeg forsover meg like ofte og like mye til forelesningen kl. 8.15 - men når jeg først er kommet meg på skolen er jeg opplagt og har utholdenhet og konsentrasjonsevne til langt på dag. Nå er jeg på skolen fra 8-18 om dagene, jeg står opp halv åtte og legger meg 00.00-01.30-tiden slik som jeg har pleid å gjøre.

Er dette bare placebo eller har virkelig kaffen hatt en så lammende effekt på meg? Det er jo krise at jeg ikke gjorde dette før, og jeg blir skremt av å tenke på at det var tilfeldig at jeg prøvde å "bare kutte ut" kaffien. Kroppslig og helsemessig merker jeg ingen andre effekter enn at jeg er mer opplagt, men som student kommer dette veldig, VELDIG godt med.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forventet mye abstinenser siden jeg var såpass "avhengig". Jeg klarte knapt å hode øynene åpne på forelesninger kl. 8 om morgenen, og dersom jeg skulle sitte og lese resten av skoledagen måtte jeg ha et par høneblunder i mellom slagene. Jeg er 25 år og var fullstendig utslitt og kjempetrøtt og -sliten.

Dette var altså slik det var mens jeg drakk kaffi, ikke i avvenningsperioden eller etterpå. Ble litt rotete det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ihvertfall gjort noe flott og positivt for deg selv! Det viktigste er jo at du føler deg vel og hører på signalene kroppen din gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke litt kaffe er oppkvikkende. Å drikke mye kaffe, derimot, virker motsatt. For mye koffein kan føre til slapphet og trøtthet, og er ikke å anbefale. Om du har slurpet i det 8-10 kopper daglig, så er det ikke rart du har vært trøtt og slapp. Søvnkvaliteten blir også bedre når man kutter ned koffeinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette bare placebo eller har virkelig kaffen hatt en så lammende effekt på meg?

Anbefales!

I følge en anatomi&fysiologiforelesning jeg var på for et par uker siden virker koffein hemmende på TSH, som igjen hemmer tyroksinnivået i kroppen og dermed blir stoffskiftet lavere. Nå som du har kuttet det ut skjer det ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge en anatomi&fysiologiforelesning jeg var på for et par uker siden virker koffein hemmende på TSH, som igjen hemmer tyroksinnivået i kroppen og dermed blir stoffskiftet lavere. Nå som du har kuttet det ut skjer det ikke lenger.

aha.. da finner jeg vel svaret i kapittelet om endokrinologi i fysiologiboken min. Er ikke kommet dit ennå! Hihi

Var faktisk ikke klar over at kaffi i store mengder virket mot sin effekt. Jeg drakk mye kaffi men jeg drakk jo sjelden mer enn 1 liter - det tilsvarer vel 4 kopper? 8-10 kopper høres vanvittig mye ut.

Uansett - ville bare bringe temaet på banen slik at andre kanskje kunne ha like god effekt av det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg jobbet i et firma hvor flere drakk veldig mye kaffe. De kunne drikke mer enn en kanne kaffe alene hver dag. De som drakk så mye kaffe var trøttere, slappere, sløvere og mer irriterte og hadde større humørsvingninger enn dem som drakk mindre kaffe. Jeg begynte selv å drikke kaffe daglig, noe jeg ikke pleide å gjøre før. De dagene jeg hadde drukket tre kopper eller mer ble jeg ofte irritabel utpå ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du koffeinfri te?

Kan uansett være mengden som var problemet.

Jeg drikker kaffe hver dag, men bare 1-2 kopper, og er overhodet ikke sliten og trøtt. Og de dagene jeg er det har det ingenting med kaffe å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...