Gå til innhold

Svineinfluensaen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Louise_*
Skrevet

Hei

Jeg regner med det blir en del pepper her, men jeg stiller likevel spørsmål ved at jeg får inntrykk av at mange som tror de har svineinfluensaeneller er syke ønsker å få det påvist.

Jeg forstår at det i mange situasjoner kan være kjekt å vite dette. Her er følgende argumenter for å sjekke seg hos legen:

1. Man jobber i helse,omsorg, skole, barnehage

2. Man har folk i familien sin som er i riskogruppen eller man er det selv

Jeg vet ikke alles grunn til hvorfor de vil til legen, og jeg prøver heller ikke å generalisere, men igjen, det høres ut som mange bare ønsker å eventuelt få påvist at de har hatt denne svineinfluensaen.

Ekspertene har sagt at det er oftest som en vanlig influensa, og vi vet vel de fleste hva det innebærer. Hva mer kan en lege gjøre hvis man har fått det? man ligger jo ofte rett ut likevel, med feber, smerter i muskler og ledd og generell drittfølelse.

"skal jeg dra til legen?" spør mange. Drar du til legen for en vanlig influensa ? Mulig mange gjør det, men oftest så er jo det eneste man kan gjøre å ligge og vente til det hele er over. De har sagt at har man pusteproblemer så skal man ta kontakt, så akkurat den delen hører ikke til spørsmålet mitt.

Så mitt spørsmål om det skulle være uklart, hvorfor er det så ønskelig å få påvist at man har/har hatt svineinfluesaen? (med mindre man tilhører et av argumentene jeg listet opp tidligere.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få vite om det er nødvendig å vaksinere seg, kanskje?

Skrevet

Man kan fint vaksinere seg selv om man skulle ha hatt svineinfluensaen tidligere.

Synes også det er en uting å løpe til legen i tide og utide. Influensa er det lite legen kan få gjort noe med, utover å skrive ut Tamiflu. Tamiflu fåes nå reseptfritt, noe som ihvertfall ikke gir grunnlag for å gå til legen lengre. Om man får komplikasjoner som veldig høy feber, pusteproblemer og lignende, så går man selvfølgelig til legen. Men om man har 39 i feber, hoster og føler seg elendig, er det sannsynligvis influensa og det beste er å være hjemme å ta det med ro.

Skrevet
Man kan fint vaksinere seg selv om man skulle ha hatt svineinfluensaen tidligere.

Selvsagt er det mulig. Men det tar vaksiner fra de som trenger det mer aktutt, i tillegg til at man løper en totalt unødig risiko.

Jeg antar jeg har hatt svineinfluensaen, men jeg skulle gjerne hatt en eller annen form for dokumantesjon på dette i tilfelle presset til vaksinering blir sterkere enn det er i dag.

Skrevet (endret)

Jeg gikk til legen fordi jeg bor med noen i risikogruppe, og ønsket å vite om jeg måtte være isolert fra hele familien i 7 dager. Dette var før legene fikk fullt opp med Tamiflu, men jeg ville jo gjerne hatt dette også - det spekuleres i at innleggelser kunne vært unngått om folk fikk Tamiflu raskt i stedet for å se an forløpet. Nå fås det jo reseptfritt, og egenmelding kan du bruke i 8 dager, og for folk uten kontakt med risikogruppene er det da ingen vits i å gå til legen. De tester uansett ikke om det ikke er en spesiell grunn til det.

Endret av Sissan
Skrevet
og egenmelding kan du bruke i 8 dager.

For oss som kun har 3 dager egenmelding, da?

Skrevet (endret)

Trodde den var utvidet for alle jeg... Mulig jeg har misforstått...

Ser nå at det bare var en oppfordring til arbeidsgivere - mulig det er mange som ikke går med på det? Vi er IA-bedrift hos oss, så jeg har ikke lest så nøye på dette.

http://www.nho.no/forsiden/utvidet-egenmel...cle21309-9.html

Endret av Sissan
Skrevet

En går gjærne til legen vist en føler seg svært dårlig og er usikker på hva det er. Enkelte ting krever jo medisinering for at en skal bli bra.

Kommer jo helt klart ann på formen hvor dårlig en er.

Både legen og legevakten var svært usikkre og ullne da jeg ringte for å høre med dem da familien ble syke alle sammen med varierende symptomer.

Svarene jeg fikk fra de var at symptomene kunne være alt fra ganske milde til svært mye.

Og variasjonen på hvilke symptomer en fikk var rimelig stor. Og variheten av sykdommen.

De kunne faktisk ikke bekrefte eller avkrefte på tlf hva vi hadde. Satte diagnosen som mest sannsynlig svineinfluensa på bakgrunn av at de fleste av oss fikk sykdommen raskt og hadde feber, som vist nok var eneste faste holdepungt.

Ut fra hva bare oss i familien fikk av symptomer og styrken av det kunne det faktisk være veldig mye annet også.

Som kraftig forkjølelse, halsbetennelse, streptokokker, kikhoste, falsk krup, betennelse enkelte steder i kroppen,lungebetennelse mm.

Enkelte av disse diagnosene har jo behov for medisinering.

Har og hørt om noen som ikke fikk komme inn til legen siden legen misstenkte svineinfluensa og hadde langt mer allvårlige diagnoser. Forde legen diagnostiserte feil pr tlf.

Skjønner godt at folk ønsker å gå til legen jeg....

Ingen av oss blir å ta vaksine. Både pga. vi mest sannsynlig har hatt "nøf nøf" og at flere av oss har reagert kraftig på vaksiner tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...