Gå til innhold

Fartsgrenser og overskridelser

Gjest Pucifer

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg finne ut hvor grensene går for å miste lappen etc i forskjellige fartsgrense-soner?

Finner det ikke selv, og jeg suger på å söke :P

Har nemlig mistet lappen, noe jeg vedtok på stedet. Lurte på om hun visste hvor lenge jeg kom til å väre uten lappen og hun sa MAX 6 mnd, mest sannsynlig bare 3 mnd (dette var 135km/t i 90-sone på e18)

Fikk vedtaket i posten i dag, og der står det at jeg har mistet lappen i 9 mnd - noe som betyr at jeg må ta oppkjöring og teoripröver på nytt (må vel ta flere da siden jeg har kl CE også), så jeg ble litt forundret.

Mange som har sagt at jeg aldri i verden kommer til å miste den for mer enn 6 mnd, siden farten min var det den var noe som tilsier at jeg lå på grensa til å miste lappen.

Så jeg lurte derfor på om det fantes en link til disse "lovene" eller hvordan jeg skal forklare det. Vet iallefall at i Sverige så er det slik at kjörer man i X antall km i X sone, så får man MAX "ettellerannet" i bot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk =)

Da regner jeg med at det blir rettens vei for å få straffen redusert fra 9 mnd til 6 mnd i og med at jeg ifölge den förste linken så ligger jeg i nedre grense og side jeg ikke har noen historikk/prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompiss hadde det samme som deg ( samme fart i sammefartsgrense og på e18 ). Han fikk egentlig 9mnd uten lappen, men fikk det ned til 6mnd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompiss hadde det samme som deg ( samme fart i sammefartsgrense og på e18 ). Han fikk egentlig 9mnd uten lappen, men fikk det ned til 6mnd. :)

Godt å höre at andre har klart det da :P

Jeg mener nemlig at 9 mnd er for dröyt, hadde godtatt det om det ikke hadde värt for at jeg må ta teoripröver og oppkjöringen om igjen.

Får jeg det ned til 6 mnd så slipper jeg jo dette.

Og jeg hadde forstått det om jeg hadde hatt prikker eller annen historikk om dårlig kjöring, men siden jeg ikke har en eneste prikk eller noe annet, så syns jeg det blir feil å få strengeste straff innenfor denne ramma.

12k i bot og 6 mnd er noe jeg godtar så absolutt, så håper de ser det samme når jeg prater med dem i morgen.

Vil de ikke gjöre noe med det, så blir det rettens vei, garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å höre at andre har klart det da :P

Jeg mener nemlig at 9 mnd er for dröyt, hadde godtatt det om det ikke hadde värt for at jeg må ta teoripröver og oppkjöringen om igjen.

Og jeg hadde forstått det om jeg hadde hatt prikker eller annen historikk om dårlig kjöring, men siden jeg ikke har en eneste prikk eller noe annet, så syns jeg det blir feil å få strengeste straff innenfor denne ramma.

12k i bot og 6 mnd er noe jeg godtar så absolutt, så håper de ser det samme når jeg prater med dem i morgen.

Ja. Han ble tatt på vei til jobben, og det var ca 1 time fra hjemstedet til jobben. Så han var ganske avhengi av bil, og tror de var litt ekstra greie med han da :) Han var rimlig uheldig da, han hadde kjøpt splitter ny bil dagen før og fikk brukt den i 15 minutter før den ble stående i 6mnd :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da fikk jeg bota redusert til 9000kr og förerkortet blir bare indratt i 6 mnd, så da slipper jeg å ta lappen på nytt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamlegode10na

135km/t i 90 sone......... om man legger til marginen som de trekker vekk, ja da har du jo egentlig kjørt i 140km/t hvis ikke mer.

Min mening: Man kjører ikke i 140 i 90 soner, og blir man tatt, ja så er det til pass for en. Jeg håper inderlig at du må gå rettens vei og taper så det synger og sitter igjen UTEN lappen i 9 mndr i tillegg til boten din OG saksomkostningene til motparten.

Jeg blir mektig provosert at bagatelliseringen her, er fartsgrensen 90, så er den 90 punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gamlegode10na
Jaja, da fikk jeg bota redusert til 9000kr og förerkortet blir bare indratt i 6 mnd, så da slipper jeg å ta lappen på nytt =)

Jaja, verden er urettferdig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at jeg ikke mener at jeg burde straffes.

Jeg tar straffen med et smil jeg, vet fullt og helt at det bare var min feil og det må jeg stå for.

Men når jeg ligger i nedre grense innenfor denne ramma, så var det ikke rett at jeg fikk höyeste straff innenfor samme ramma.

Og det var han jeg snakket med på politistasjonen helt enig i og mente at her var det blitt gjort en feil fra deres side.

Jeg har nå få rett straff for det jeg har gjort, og den tar jeg absolutt til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det er fint :)

Takk :)

Ble ganske glad for at de selv oppdaget at det var feil og at jeg slapp å dra dette lengre. Ikke minst slippe å ta teori og oppkjöring på CE og B igjen (iallefall CE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk :)

Ble ganske glad for at de selv oppdaget at det var feil og at jeg slapp å dra dette lengre. Ikke minst slippe å ta teori og oppkjöring på CE og B igjen (iallefall CE)

Åja, du kjører semi? :)

Da er det ekstra kjipt å miste lappen, da kan du jo ikke jobbe :ler: ( hvis du jobber med det da :) )

Min kjære samboer kjører semi, og aldri har jeg sett ham kjøre så pent som etter han fikk den lappen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg går på attföring grunnet sykdom, så heldigvis "trenger" jeg jo ikke lappen på vogntog akkurat nå :)

Jeg og pleier å kjöre veldig pent, spesiellt etter at jeg fikk kl CE. Lärte meg å respektere trafikken på en helt annen måte.

Grunnen til at jeg kjörte for fort nå, var mer eller mindre pga bilen (selvom det er min feil da).

Var vandt til å kjöre en gammel og TREG bil hvor jeg var vant til å måtte trykke gassen i bånn for å komme opp i fart.

Så hadde vi kjöpt ny bil, en Volvo v70 180hk turbo... hmm ja jeg trykket gassen i bånn for å komme forbi en bil för det ble 2-felt igjen...la ikke engang merke til at jeg kom opp i så höy hastighet, så det er skummelt det der altså, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg går på attföring grunnet sykdom, så heldigvis "trenger" jeg jo ikke lappen på vogntog akkurat nå :)

Jeg og pleier å kjöre veldig pent, spesiellt etter at jeg fikk kl CE. Lärte meg å respektere trafikken på en helt annen måte.

Grunnen til at jeg kjörte for fort nå, var mer eller mindre pga bilen (selvom det er min feil da).

Var vandt til å kjöre en gammel og TREG bil hvor jeg var vant til å måtte trykke gassen i bånn for å komme opp i fart.

Så hadde vi kjöpt ny bil, en Volvo v70 180hk turbo... hmm ja jeg trykket gassen i bånn for å komme forbi en bil för det ble 2-felt igjen...la ikke engang merke til at jeg kom opp i så höy hastighet, så det er skummelt det der altså, hihi

Hehe, skjønner :)

Sambo har også blitt totaltforandret i trafikken. Jeg også vel og merke, ettersom at jeg er mye med ham på tur. Før så var han en av de som trøkka seg inn i mellomrommet lastebilene lagde når det var kø. Han har nå skjønt hvor forbanna irriterende det er :ler: Han irriterer seg også mye mer over bilister, men er snillere mot f.eks lastebiler da han vet hvor vannskelig folk kan være. Er også veldig lett å se at han kjører semi når han setter seg i vanlig bil, for av vane ligger han helt opp i den gule stripa :fnise:

Men det er lett å kjøre for fort, desverre. Men man får ta det med et smil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kenneth
(...)Så hadde vi kjöpt ny bil, en Volvo v70 180hk turbo... hmm ja jeg trykket gassen i bånn for å komme forbi en bil för det ble 2-felt igjen...la ikke engang merke til at jeg kom opp i så höy hastighet, så det er skummelt det der altså, hihi
Erfaringsmessig er det mange bilister som "må" komme forbi en bil før to felt blir til ett. Veien er beklageligvis en tumleplass for mang en idiot.

Da jeg jobbet som skadebehandler, hadde vår kunde gått for en manøver à la TS'. Beklageligvis (for han), hadde han sannsynligvis bare 157 HK, og endte opp med å kræsje i betongen OG en trailer i ytre felt. I teorien har begge vikeplikt, og det ble mye frem og tilbake med skylddeling etc. Heldigvis klarte motparten og hans selskap, delvis ved hjelp av et vitne, å legge frem bevis for at vår kunde hadde skylden - noe som var åpenbart fra første stund. Det var en sann glede å meddele overfor motpartens selskap at vi (selskapet) erkjente 100% skyld.

Apropos lastebil(sjåfør)er: Spør hva de mener om bilisters atferd der to felt blir til ett. De har sannsynligvis også et og annet synspunkt om begrepet "må".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil kan være skummelt, ja. Vi har også kjøpt helt ny bil nå i høst. Overgangen fra vrak til nybil er stor. Spesielt er det vanskelig å merke farten. Jeg kunne fint blitt tatt i fartskontroll flere ganger.... Nå har jeg heldigvis vendt meg til bilen og holder stort sett fartsgrensene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...