Gå til innhold

Den nye lærerutdanningen


Gjest Gjest_GJEST_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_GJEST_*

Er det noen som vet når høyskolene kommer til å legge ut mer informasjon om de nye lærerutdanningene som begynner høsten 10? Er veldig spent og nysgjerrig!

Hva mener dere andre om denne nye lærerutdanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gabriela

Tror det er positivt at utdanningen blir delt opp. Det er en vesentlig forskjell på å undervise en andreklasse og en niendeklasse, og dermed er det nødvendig at utdanningen reflekterer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en stor fordel, men det er ikke alltid man vet før man begynner hva man har lyst til! Kanskje kunne man hatt et år felles først, med praksis på alle tre trinnene? Noe er jo uansett felles, sånn som ped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i år, og siden vi er et overgangskull har vi fått en del info om den nye utdannelsen. De har nemlig bestemt seg for at vi kommer til å få mye av det nye. Så om det er noe spesielt du lurer på, rop ut, så kan jeg se om jeg finner noe info.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_GJEST_*

Kommer den utdanningen til å gå over fire år sånn som idag? Hva om man ombestemmer seg etter man er ferdig og heller vil undervise de lavere eller høyere trinnene? Vill det kunne gå an å bygge på til master og bli lektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer den utdanningen til å gå over fire år sånn som idag? Hva om man ombestemmer seg etter man er ferdig og heller vil undervise de lavere eller høyere trinnene? Vill det kunne gå an å bygge på til master og bli lektor?

Regjeringen har som mål at det skal finnes 800 studieplasser som tilbyr 5 åring utdannelse innen 2014.

"Flere femårige mastergradsutdanninger

Regjeringen foreslår at det gradvis bygges ut flere femårige mastergradsutdanninger for grunnskolen, slik at det innen 2014 tilbys 800 studieplasser på dette nivået. Det skal settes ned et sakkyndig utvalg som skal utrede innhold og organisering av masterutdanningen og eventuell overgang til femårig masterutdanning for lærere til grunnskolen. Målet er å øke antall lærere med solid faglig og pedagogisk kompetanse. "

Så det er nok ikke slik at alle som begynner neste år automatisk begynner i en 5 årig utdannelse.

Om du vurderer en spesiell skole ville jeg ha sendt de en mail og spurt, for de jobber nok med det i disse dager og har nok begynt å komme så langt at de kan gi et svar. Jeg tror det er litt forskjellig fra skole til skole, så jeg tror du vil få et mer riktig svar ved å ta kontakt med skolen direkte for å høre hva de gjør fra neste år.:)

Fra 2010 kommer det inn et nytt fag, Elevkunnskap, som tar over for RLE i den gamle utdanningen. Det er obligatorisk for begge grunnskoleutdanningene, så det vil du få uansett.

Så blir det slik at

"Trinn 1-7 skal normalt ha fire undervisningsfag med vekt på begynneropplæring, hvorav norsk og matematikk er obligatoriske.

Trinn 5-10 skal normalt ha tre undervisningsfag. Ingen av fagene skal være obligatoriske, men det skal være mulighet til å velge spesialisering innenfor et område."

Om du skulle endre mening senere, så er det først og fremst et spørsmål om poeng og undervisningskompetanse. Velger du 5-10 trinn, og plutselig bestemmer deg for at du vil ned i småskolen, så må du nok belage deg på å ta fag som går mer på begynneropplæring. Skal du oppover i klassetrinnene må du ha flere poeng i et fag for å bli ansatt som faglærer.

Så det skal ikke være noe i veien for å kunne endre mening senere, det blir mer et spørsmål om hvor mye du eventuelt må ta ekstra for oppnå undervisningskompetansen. Mye av ped`en, og faget Elevkunnskap, vil jo være likt for begge linjene.

Men som sagt, er det en spesiell skole du vurderer å søke, så ville jeg tatt kontakt med de for å høre litt om hva slags tilbud de har fra 2010. Jeg tror nok de vil legge ut noe info snart også. Jeg mener at f.eks HIBU, som jeg går på, kommer til å legge ut info om 2010 kullet i løpet av november/desember.

Lykek til.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammeplan for den nye lærerutdanningen ble lagt ut i dag. Den skal til høring og kan derfor bli endret. Høringsfristen er 20. januar, så det blir en stund til den endelige versjonen kommer.

Du finner den på Kunnskapsdepartementets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...