Gå til innhold

Hersens legekontor!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor må det være så dyrt hos legen?

Var på legekontoret i dag pga urinveisinfeksjon (noe jeg visste jeg hadde, og egentlig bare trengte resept på antibiotika). De sa allikevel at jeg måtte ta urinprøve (for dokumentasjon), og det er forståelig nok (selv om jeg synes det er unødvendig, når jeg vet hva det er og har hatt det mange ganger før).

Så jeg kom dit, leverte prøven og skulle sette meg ned og vente på svar. Etter en time fikk jeg svar på at "ja, det er urinveisinfeskjon, så du må få en time hos legen". Jeg svarte at jeg egentlig ikke trenger time, bare en resept, men de sa at jeg skulle få en 5min.-time. Så da måtte jeg sitte og vente igjen. Etter 1.5 timer med venting på prøvesvar og legetime kom jeg inn til legen, han skrev ut en resept, og så var det ut for å betale. 250 kr!! Like mye som jeg betaler for vanlig legetime når det er mer jeg skal ta opp (eller GU).

Hva er greia med det? Syntes det var innmari kjipt å måtte betale 250 kr for å sitte på legekontoret med smerter i 1.5 timer for så å være inne hos legen i 1.5 minutter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ditt legekontor finnes det helt sikkert en oversikt over hva konsultasjon, resepter og prøvetaking koster, slik at du selv kan følge med der på hva dine utgifter i forbindelse med legebesøk blir.

At du måtte vente 1,5 time på legen når du ikke hadde bestilt time (?) er noe man må regne med.

Skrevet

Bytt fastlege. Å finne ut om du har urinveisinfeksjon tar ikke en time, ikke 5 minutt engang. Det er en enkel test, du kan faktisk kjøpe den på apoteket også, akkurat som graviditetstest.

Oj, nå så jeg at du var på legekontoret, og ikke hos fastlege. Vel, det er alltid noe ventetid hos legekontor, og spesielt nå, det er vel enda mer trøkk pga svineinfluensa. Så 1,5 time høres plutselig ikke så dårlig ut...

Skrevet
Bytt fastlege. Å finne ut om du har urinveisinfeksjon tar ikke en time, ikke 5 minutt engang. Det er en enkel test, du kan faktisk kjøpe den på apoteket også, akkurat som graviditetstest.

Oj, nå så jeg at du var på legekontoret, og ikke hos fastlege. Vel, det er alltid noe ventetid hos legekontor, og spesielt nå, det er vel enda mer trøkk pga svineinfluensa. Så 1,5 time høres plutselig ikke så dårlig ut...

Jeg hadde ringt på forhånd og pratet med kontordama, og hun sa at jeg bare måtte komme innom med urinprøve for å kunne få medisin. Så da gjorde jeg det. Hun sa ingenting om at jeg måtte ha time eller noe. Og det var fastlegen jeg dro til ja..

Selvfølgelig vet jeg at legene har mye å gjøre nå, og det var mange folk på legekontoret (og mange med munnbind). Er litt derfor også at jeg reagerer. Kunne de ikke bare gitt meg den resepten og blitt ferdig med meg etter 5 min?

Jeg tenkter også at de selvfølgelig må ha litt penger for å teste urinen, men ikke på langt nær så mye som 250 kr! Legetimer der pleier ellers å koste rundt 230 kr eller så, og i såfall har de en innmari dyr minuttpris på en 1,5 minutters time!

Men jeg kunne altså tatt test fra apoteket og vist dem, for så å få resept? Hvorfor må man egentlig ta test når man vet så godt hva det er?

Skrevet
Legetimer der pleier ellers å koste rundt 230 kr eller så, og i såfall har de en innmari dyr minuttpris på en 1,5 minutters time!

De har jo ikke akkurat minuttpris da, konsultasjonen koster det samme om du er der 1 minutt eller 15 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...