Gå til innhold

Espressomaskin

Belima

Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en espressomaskin i julegave til min datter, men er helt grønn der.

Noen kriterier er det jo da.

Den må lage veldig bra skum (veldig viktig), den må være liten og den må være enkel i bruk og rengjøring.

Noe annnet jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg gått for en Nespressomaskin. Selv fikk min kjære den til jul av meg i fjor, og den har blitt en stor hit her i huset. Det fulgte med melkeskummer til maskinen, men dette er også lett å få tak i på nespresso.no.

Grunnen til at jeg valgte denne, er fordi jeg jobbet med kaffemaskiner gjennom GlasMagasinet, og selv om jeg ikke har peilig på kaffe sånn sett - og jeg ikke drikker kaffe selv, så er den vanvittig lett å bruke. Man setter bare inn en kapsel, og man slipper styr med kaffebønner og den typen ting. Kundene jeg lagde kaffe til ble alltid fornøyd (vi måtte lære oss å bruke mange forskjellige kaffemaskiner av ulike merker, ikke bare Nespresso - og Nespresso-maskinene var desidert enklest å bruke).

Uansett, tilhørende kapsler med kaffe får man kun tak i fra nespresso.no eller deres butikkk på Egertorget i Oslo. Jeg synes dog ikke det er noe problem, de har alltid vært raske med å levere varene sine via posten, og sist gang jeg bestilte fikk jeg kapslene dagen etter at jeg hadde bestilt dem.

Vil også si at kjæresten min, en kaffeelsker, synes kaffen er vanvittig god, og kapselen er i mange forskjellige varianter og sorter.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Yvonne!

Jeg trenger mer enn en anbefaling. Melkeskummet er veldig viktig at er lett å lage og blir et tykt skum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med Yvonne, Nespresso er veldig enkelt og greit i bruk og kaffen blir alltid bra. Min Nespresso maskin har ikke innebygget melkeskummer, så jeg har Aeroccino ved siden av og det funker veldig bra, jeg ble veldig positivt overrasket over hvor bra skummet blir.

Jeg har hatt flere forskjellige espressomaskiner tidligere, er litt kaffenerd og var i utgangspunktet negativ til Nespresso og kapselmaskiner generelt. Problemet med "manuelle" maskiner der du kverner og gjør alt selv er at det blir mye griseri og det er mye styr for å lage en kaffekopp, dermed blir det til at man ikke gidder å pese med det i hverdagen og maskinen ender som støvsamler på kjøkkenbenken. Sånn var det i alle fall. for meg. Nespresso maskinen blir derimot brukt daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også anbefalingene om Nespresso - er veldig fornøyd med min og vet at de som er glad i kaffe med melk (er ikke det personlig) synes det blir veldig bra melkeskum. Enten kjøper du en enkel espresso-maskin med en melkeskummer ved siden av ellers kjøper du den litt dyrere espresso-maskinen med innebygd melkebeholder og skummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har smakt Nespresso-kaffe, og den var svært god. Har dog ikke Nespresso-maskin selv. Spørsmål til dere som har den. Blir det ikke mye avfall? Jeg har lenge vært opptatt av embalasje (og flere har blitt oppmerksom på det i disse miljøtider)og jeg ser for meg at det fort blir mye avfall. Er ikke sikkert at det stemmer, bare lurer. Et annet spørsmål: Må man bruke /"kapslene"/"ampullene", eller kan man kjøpe kaffe selv og lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har smakt Nespresso-kaffe, og den var svært god. Har dog ikke Nespresso-maskin selv. Spørsmål til dere som har den. Blir det ikke mye avfall? Jeg har lenge vært opptatt av embalasje (og flere har blitt oppmerksom på det i disse miljøtider)og jeg ser for meg at det fort blir mye avfall. Er ikke sikkert at det stemmer, bare lurer. Et annet spørsmål: Må man bruke /"kapslene"/"ampullene", eller kan man kjøpe kaffe selv og lage?

Ikke egentlig. Faktisk synes jeg disse kapslene er mer miljøvennlige enn om man skal bruke kaffebønner eller filterkaffe (eller lignende). Grunnen til at jeg mener det, er at vi har én kaffedrikker i huset. Da vi brukte vanlig kaffemaskin (bare for å ta et eksempel), så ble det til at man gjerne lagde en kanne kaffe, eller halv, men sjeldent ble dette drukket opp. Det ble til at mye kaffe har gått til spille. Med kapslene så lager man kun til én kopp, og man slipper dermed å lage for mye. Dessuten tar det mye raskere tid enn å trakte en kanne kaffe (vi snakker her om sekunder fra man setter i kapselen til kaffen er klar til å bli drukket).

Man må bruke kapslene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaja_*

Jeg har en espressomaskin fra Siemens. Den er helt genial og jeg har lært å sette pris på skikkelig kaffe.

Maskinen kverner hele bønner og lager tilmålt mengde kaffe hver gang. Jeg har den innstilt på de kaffekrusene jeg bruker, det er helt genialt å få rykende varm kaffe laget på nykverna kaffebønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke kapslene ja, og det blir mye emballasje. Kapslene er pakket inn, i tillegg bør selve kapselen resirkuleres siden den er metallfolie. Resirkulerer du må kapselen rengjøres først, noe som er en like grisete jobb som å skylle formen man ellers bruker.

Selv var jeg ikke særlig imponert over den nespressoen vi hadde i huset en kort periode. Det var færre muligheter til å variere kaffen og det var ganske dyrt med kapsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg vært i butikk og sett på en nespressomaskin.

To ting jeg hang meg opp i.

Kaffen må bestilles via nett eller telefon, ca kr 3 pr kapsel, noe som ikke var spesielt billig.

Det andre var søppel da, som allerede er sagt over her.

Da, tror jeg Nespresso faller bort som førstevalg.

Ellers takk så langt.

Andre som har og er fornøyde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Nespresso tjener jo ikke penger på å selge maskiner, men på å selge kaffe!! ;)

Selv har jeg en Gaggia classic som jeg er veldig fornøyd med. Den koster vel rundt 4-5000 kroner, men er vel 7 år nå og fortsatt i god form. Den brukes MYE, så for oss var det helt klart verdt å investere i en god maskin. Hvor mye ser du for deg at du vil bruke på gaven? Vil maskinen bli brukt mye? Dette spiller jo inn på hvilken maskin som vil passe best.

Alternativet er jo å kjøpe et gavekort i en forretning som selger kaffemaskiner og så la datteren din bestemme selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg vært i butikk og sett på en nespressomaskin.

To ting jeg hang meg opp i.

Kaffen må bestilles via nett eller telefon, ca kr 3 pr kapsel, noe som ikke var spesielt billig.

Det andre var søppel da, som allerede er sagt over her.

Da, tror jeg Nespresso faller bort som førstevalg.

Ellers takk så langt.

Andre som har og er fornøyde?

Kapsler kan også kjøpes i Nespresso-butikken. Tja, og 3 kroner kapsel. Vi har tjent på det, fordi kaffe ikke lenger går til spille, noe det ofte gjør når man må lager kanner fulle med kaffe. Så det kommer an på bruken rett og slett. Drikker man MYE kaffe hele tiden og skal lage kaffe til mange så nei, da vil ikke Nespresso være tingen.

Uansett, jeg tror kanskje et gavekort hadde vært bedre, så får datteren din velge selv etter hennes egne krav.

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espressomaskin generelt er ikke å anbefale om man skal lage kaffe til mange, det tar for mye tid, da er kaffetrakter eller presskanne tingen.

Grunnen til at jeg absolutt anbefaler Nespresso er at det er veldig lett å bruke og det blir ille noe heis og rot av det. Vanlige "manuelle" maskiner som f.eks. Gaggia eller Rancilio lager for all del veldig bra kaffe, men det avhenger mye mer av at den som lager kaffen kan det. For optimalt resultat bør man også ha en kvern og kverne kaffen rett før bruk. Melkesteaming på disse er også noe man må lære, og jeg kan garantere at det krever en del prøving og feiling før resultatet blir bra.

Man kan vel si at hvilken maskin man velger avhenger mye av interesse og hvor mye tid man vil bruke på å lage kaffe og renhold av maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg absolutt anbefaler Nespresso er at det er veldig lett å bruke og det blir ille noe heis og rot av det. Vanlige "manuelle" maskiner som f.eks. Gaggia eller Rancilio lager for all del veldig bra kaffe, men det avhenger mye mer av at den som lager kaffen kan det. For optimalt resultat bør man også ha en kvern og kverne kaffen rett før bruk. Melkesteaming på disse er også noe man må lære, og jeg kan garantere at det krever en del prøving og feiling før resultatet blir bra.

Jeg synes jo det er litt morsomt, men argumentene om at det blir rot og søl, pluss man må jo lære seg noe nytt og øve (skrekk og gru) er jo de samme folk bruker når de forsvarer posemat og ferdigmatforbruket sitt. Jeg får vel inntrykk av at nespresso er kaffens svar på toroposesaus... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så ble dette en diskusjon om søppel og rot i stedet for informativ informasjon.

Hun har en maskin som for så vidt er grei å lage kaffe på, men melk og skum er en tragedie. Det hadde jeg helt glemt, til vi snakket sammen på tlf. i går kveld.

Kanskje det går an bare å kjøpe noe som kan skumme melk?

Noen ideer til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så lett å svare når man ikke vet hva den andre ønsker seg, eller hvor mye penger eller arbeid de er villige til å legge i maskinen. Angående separat melkesteamer, så vet jeg ingenting om det. Det finnes jo visper etc som skummer opp melk man varmer, men jeg har ingen erfaring med disse. Forøvrig, helmelk er lettest å få et godt steameresultat med, magrere melketyper krever mer teknikk/trening og god steamer etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har satt en grense på kr. 5000-.

Noen ganger må en se bort fra pris, for det er ikke alltid det dyreste som er best.

Takk Onyx!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kanjo titte litt på nettbutikker. F.eks. www.teaandcoffee.no er vel ok. Da kan du lese om litt ulike modeller, bestille kaffe etc. Greit å kunne handle online, spesielt om man ikke bor veldig sentralt.

For 5000 burde du får en god maskin men skikkelig steamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo det er litt morsomt, men argumentene om at det blir rot og søl, pluss man må jo lære seg noe nytt og øve (skrekk og gru) er jo de samme folk bruker når de forsvarer posemat og ferdigmatforbruket sitt. Jeg får vel inntrykk av at nespresso er kaffens svar på toroposesaus... :ler:

Jeg ser poenget og jeg mener ikke at man aldri skal lære seg noe nytt eller at det er farlig med rot og søl, men dersom man ikke er innstilt på dette er sjansen stor for at maskinen blir en ubrukt støvsamler på kjøkkenbenken. Nespresso er kanskje kaffens svar på Toroposer, men i hverdagen fungerer det veldig bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt en grense på kr. 5000-.

Noen ganger må en se bort fra pris, for det er ikke alltid det dyreste som er best.

Takk Onyx!

Jeg har kjøpt meg en Delonghi kaffemaskin til den prisen der. Den kverner opp kaffebønner til hver enkelt kopp, man kan justere både vannmengde og kaffestyrke, det er en melkeskummer på maskinen som fungerer bra. Jeg er veldig fornøyd så langt, og det er veldig deilig å kunne drikke helt fersk, nymalt kaffe :).

Jeg har sett den på expert og smartclub.

http://www.delonghi.co.uk/product_page.php...ffee%20Machines

Endret av zuperduper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...