Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 Tenk dere scenarioet: Mann og kone som elsker hverandre over alt. Hun dør av en alvorlig sykdom, og han møter etter noen år ei ny som han elsker over alt med tid og stunder. Hva skjer da i himmelen? Blir han gjenforent med den første kona eller fortsetter han med den andre? Kan tenkte meg det er passe jævlig å være den som døde først og ikke bli gjenforent med den man elsket og elsker, det var jo sykdom som skilte de, ikke noe annet. Må kvinnen leve med sjalusi inn i evigheten? Det sies jo at man blir gjenforent med de man er glad i, men det gjelder vel ikke hvis ektemannen har funnet ei ny.. Jeg går og tenker endel på dette. Hva tenker dere om dette?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Tenk dere scenarioet: Mann og kone som elsker hverandre over alt. Hun dør av en alvorlig sykdom, og han møter etter noen år ei ny som han elsker over alt med tid og stunder. Hva skjer da i himmelen? Blir han gjenforent med den første kona eller fortsetter han med den andre? Kan tenkte meg det er passe jævlig å være den som døde først og ikke bli gjenforent med den man elsket og elsker, det var jo sykdom som skilte de, ikke noe annet. Må kvinnen leve med sjalusi inn i evigheten? Det sies jo at man blir gjenforent med de man er glad i, men det gjelder vel ikke hvis ektemannen har funnet ei ny.. Jeg går og tenker endel på dette. Hva tenker dere om dette? "I oppstandelsen hverken tas det til ekte eller gis til ekte", sier NyTestamentet.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 "I oppstandelsen hverken tas det til ekte eller gis til ekte", sier NyTestamentet. Riktig. Og grunnen står rett etter. "Det er fordi de blir englene lik". Og kjønnsliv er noe som foregår på jorden. Når Bibelen derfor omtaler "bruden" for Jesus, så er det på samme måte som med at alle englene er Guds "kvinne". De er lik kvinnene på jorden på EN måte - nemlig at de er underordnet sine menn.(Selvsagt på en god måte) Men "kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike. I himmelen er det ånder, så seksuelle eksesser er ikke aktuelt der. Alle i himmelen lever sammen som "brødre".
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 De er lik kvinnene på jorden på EN måte - nemlig at de er underordnet sine menn.(Selvsagt på en god måte) De er underordnet, men på en god måte. Ahaa!
Gjest Emmanuelle Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Kanskje man får beskjed om å velge når man står på terskelen og skal inn? Godt spørsmål! Ble litt underfundig nå...
Gjest megvel Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Hvis den himmelen TS tenker på eksisterer, så tror jeg ikke problemstillingen blir aktuell. Så vidt jeg har forstått er Himmelen perfekt. Da kan det jo ikke bli sånn at mannen "slites" mellom sine to tidligere koner, det ville jo bryte harmonien? Jeg liker å tro at hvis himmelen eksisterer havner alle der, og alle dukker opp som den versjonen av seg selv som er penest, i alle betydninger. Da vil det vel aldri være et spørsmål om sjalusi eller misunnelse. Jeg ser for meg at kone 1 og kone 2 hadde blitt gode venner i himmelen, de må jo ha en del til felles om mannen elsker begge like høyt.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #7 Skrevet 4. november 2009 b] Jeg liker å tro at hvis himmelen eksisterer havner alle der Det er nettopp det mange "liker å tro". Men Jesus sa at "Lykkelig er de milde for de skal arve JORDEN". De fleste navnkristne mener således at Jesus må lyve her og at alle skal til himmelen. Det tror ikke de sanne kristne som setter sin lit til Jehova. På samme måte tror heller ikke de sanne kristne på Djevelens utsagn til Eva om at hun IKKE skulle dø, selv om Gud hadde sagt det til Adam. Nei, "hver den som får en synder til å vende om fra sin gale vei,han redder en sjel fra døden.Så sjelen er DEG og kan dø.
Gentle Skrevet 4. november 2009 #8 Skrevet 4. november 2009 (endret) Jeg tror himmelen er så stor at sjansen for at de skal møtes igjen der oppe er null. Himmelen er så stor at jeg tror det er et ensomt liv å være engel, den eneste kontakten med er jo med gud selv. Dessuten kan man ikke ta på en engel (etter hva jeg har forstått) så noe nærhet tror jeg man bare skal glemme. Du får ikke lov/ kan ikke gjøre noe galt som engel, bare rette, søte, gode, snille ting, hvis du ikke tilhører krigerenglene da. Spør Ronny om dem. Som snill engel er det kanskje greit å bli stasjonert i nærheten av jorden, eller kanskje det finnes flere solsystemer med liv? Da kunne det vært riktig spennende å være engel, fly rundt å hjelpe noen i nød på en annen planet. Endret 4. november 2009 av Gentle
Étaín Skrevet 4. november 2009 #9 Skrevet 4. november 2009 Tenk dere scenarioet: Mann og kone som elsker hverandre over alt. Hun dør av en alvorlig sykdom, og han møter etter noen år ei ny som han elsker over alt med tid og stunder. Hva skjer da i himmelen? Blir han gjenforent med den første kona eller fortsetter han med den andre? Kan tenkte meg det er passe jævlig å være den som døde først og ikke bli gjenforent med den man elsket og elsker, det var jo sykdom som skilte de, ikke noe annet. Må kvinnen leve med sjalusi inn i evigheten? Det sies jo at man blir gjenforent med de man er glad i, men det gjelder vel ikke hvis ektemannen har funnet ei ny.. Jeg går og tenker endel på dette. Hva tenker dere om dette? Dersom man "kommer til himmelen" når man dør, så tror jeg ikke man kommer dit som den man er her på jorden. Du tar ikke med deg kroppen din, vettu, så det tror jeg ikke du skal bekymre deg noe særlig for.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #10 Skrevet 4. november 2009 Tenk dere scenarioet: Mann og kone som elsker hverandre over alt. Hun dør av en alvorlig sykdom, og han møter etter noen år ei ny som han elsker over alt med tid og stunder. Hva skjer da i himmelen? Blir han gjenforent med den første kona eller fortsetter han med den andre? Kan tenkte meg det er passe jævlig å være den som døde først og ikke bli gjenforent med den man elsket og elsker, det var jo sykdom som skilte de, ikke noe annet. Må kvinnen leve med sjalusi inn i evigheten? Det sies jo at man blir gjenforent med de man er glad i, men det gjelder vel ikke hvis ektemannen har funnet ei ny.. Jeg går og tenker endel på dette. Hva tenker dere om dette? Hei, Jeg mener at det flere mennesker vi møter gjennom livet som er spesielle for oss og som vi vil elske og som vil elske oss. Det er mange som har elsket oss fra barndommen av og hvem vet, kansje fra tidligere av. På den andre siden finnest ikke sjalusi anger og negative følelser, bare kjærlighet og fred. Derfor tror jeg ikke vil vil være noen som har sinne rettet mot hverandre på den andre siden.
Gjest Vettel Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Jeg som har sett for meg himmelen som narginjala! Altså en pen og vakker utgave av meg selv som får leve med mine nærmeste for evig tid. Hvis himmelen finnes i det hele tatt. Og i TS sitt tilfelle, så tenker jeg at mannen deles opp åndelig. Altså første kona får "sin" utgave av mannen, og andre kona sin utgave av mannen. Og mannen? han er utgaven i begge tilfeller slik som han var når første og andre kona elsket han - altså lever han også lykkelig. Så høyst mulig at jeg også deles opp? Kanskje hvis det er noen som elsker meg høyt uten at jeg vet det, så får denne personen en utgave av meg oggså? (jmf alle er lykkelig i himmelen) Mer problematisk er jo hvis jeg TROR at mannen min er perfekt, men egentlig noen andre? Men det fikser sikkert gud så jeg øyeblikkelig oppfatter at jordiske meg tok feil, og lever lykklig på riktig måte!
Gjest Gjest_November_* Skrevet 4. november 2009 #12 Skrevet 4. november 2009 Jeg har lært ved å se på Oprah at personligheten er den delen av sjelen som er ute på oppdrag. Dette betyr at vår personlighet, den vi er her på jorda, er en del av en større sjel. Og når vi dør, går vi tilbake til den sjelen vi er en del av. Da blir det ikke så viktig hvem du er sammen med på den andre siden, fordi du ikke er den samme der som den du er her. Du er noe mye større. To personer kan også være del av den samme sjelen, og det er kanskje der uttrykket sjelevenn kommer fra. Så denne mannen som TS beskriver kan altså være en del av samme sjel som begge sine koner, og da vil de alle tre være ett på den andre siden. Dette er selvfølgelig bare teorier, det er jo ingen som vet, men det gir ihvertfall mening for meg.
Gjest Vettel Skrevet 4. november 2009 #13 Skrevet 4. november 2009 Hva mener de som er religiøse og faktisk tror på himmelen, det lurer jeg på!
Gjest kristen Skrevet 4. november 2009 #14 Skrevet 4. november 2009 Hva mener de som er religiøse og faktisk tror på himmelen, det lurer jeg på! Hva forteller Bibelen om himmelen? Det står i Bibelen, Johannes 14,2-3. ”I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.” Himmelen er mye mer enn det vi kan forestille oss. Det står i Bibelen, 1. Korinterne 2,9. ”Det intet øye så, og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskes tanke, alt det Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham...” Hvordan beskrev Jesaja himmelen? Det står i Bibelen, Jesaja 65,21-23. ”De skal bygge hus som de selv får bo i, plante vingårder og spise frukten selv. De skal ikke bygge så andre får bo, og ikke plante så andre får spise. De som hører til mitt folk, skal bli like gamle som trærne; de som jeg har utvalgt, skal få nyte frukten av sitt arbeid. De skal ikke streve til ingen nytte og ikke føde barn som brått må dø. For de er en ætt, velsignet av Herren, de får ha sine etterkommere hos seg.” Selv i dyreriket vil freden regjere. Det står i Bibelen, Jesaja 65,25. ”Ulven og lammet skal beite sammen, løven skal ete halm som oksen, men slangen skal ha mold til mat. Ingen skal skade eller ødelegge noe på hele mitt hellige fjell, sier Herren.” De med fysisk hemning eller skade skal bli helbredet. Det står i Bibelen, Jesaja 35,5-6. ”Da skal blindes øyne åpnes og døves ører lukkes opp. Da skal den lamme springe som hjorten, og den stumme skal juble med sin tunge. For i ørkenen bryter kilder fram, bekker på de tørre stepper.” Gud skal leve sammen med sitt folk og døden, gråten og smerten skal ikke eksistere mer. Det står i Bibelen, Åpenbaringen 21,3-4. ”Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: ”Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte”.” http://www.bibleinfo.com/no/topics/himmelen
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #15 Skrevet 5. november 2009 Hva forteller Bibelen om himmelen? Det står i Bibelen, Johannes 14,2-3. ”I min Fars hus er det mange rom. Var det ikke slik, hadde jeg sagt dere det. For jeg går for å gjøre i stand et sted for dere. Og når jeg er gått bort og har gjort i stand et sted for dere, vil jeg komme tilbake og ta dere til meg, så dere skal være der jeg er.” Himmelen er mye mer enn det vi kan forestille oss. Det står i Bibelen, 1. Korinterne 2,9. ”Det intet øye så, og intet øre hørte, det som ikke kom opp i noe menneskes tanke, alt det Gud har gjort ferdig for dem som elsker ham...” Hvordan beskrev Jesaja himmelen? Det står i Bibelen, Jesaja 65,21-23. ”De skal bygge hus som de selv får bo i, plante vingårder og spise frukten selv. De skal ikke bygge så andre får bo, og ikke plante så andre får spise. De som hører til mitt folk, skal bli like gamle som trærne; de som jeg har utvalgt, skal få nyte frukten av sitt arbeid. De skal ikke streve til ingen nytte og ikke føde barn som brått må dø. For de er en ætt, velsignet av Herren, de får ha sine etterkommere hos seg.” Selv i dyreriket vil freden regjere. Det står i Bibelen, Jesaja 65,25. ”Ulven og lammet skal beite sammen, løven skal ete halm som oksen, men slangen skal ha mold til mat. Ingen skal skade eller ødelegge noe på hele mitt hellige fjell, sier Herren.” De med fysisk hemning eller skade skal bli helbredet. Det står i Bibelen, Jesaja 35,5-6. ”Da skal blindes øyne åpnes og døves ører lukkes opp. Da skal den lamme springe som hjorten, og den stumme skal juble med sin tunge. For i ørkenen bryter kilder fram, bekker på de tørre stepper.” Gud skal leve sammen med sitt folk og døden, gråten og smerten skal ikke eksistere mer. Det står i Bibelen, Åpenbaringen 21,3-4. ”Fra tronen hørte jeg en høy røst som sa: ”Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som før var, er borte”.” http://www.bibleinfo.com/no/topics/himmelen Lett å se at de navnkristne er totalforvirret om begrepet himmelen. "Kjøtt og blod kan IKKE arve Guds rike i himmelen", og "Mennesker kan ikke se Gud og leve", sier Bibelen. Derfor er det følgelig hverken dyr eller mennesker i himmelen. I himmelen er det kun åndeskapninger. At "uds bolig skal være hos menneskene" betyr rett og slett at Hans oppmerksomhet vil være nær til hans jordiske skapninger ved hjelp av Kristus og Rikets representanter.jesaja beskrev profetisk det jordiske paradiset som snart skal bli en realitet på jorden.Akkurat som Jesus Kristus sa i sin berømte bergpreken: "Lykkelig er de milde , for de SKAL ARVE JORDEN ".
Gjest Vettel Skrevet 5. november 2009 #16 Skrevet 5. november 2009 Nå spurte jeg ikke hva bibelen skriver, men hva dere som er religiøse tror selv. Bibelen kan jeg lese selv, takk. God dag mann økseskaft, jommen sa jeg smør!
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 5. november 2009 #17 Skrevet 5. november 2009 Nå spurte jeg ikke hva bibelen skriver, men hva dere som er religiøse tror selv. Bibelen kan jeg lese selv, takk. God dag mann økseskaft, jommen sa jeg smør! hva om de som er religiøse tror hva som står i de religiøse tekstene? det trenger ikke å være en motsetning til hva de tror selv
Nuith Skrevet 5. november 2009 #18 Skrevet 5. november 2009 Jeg er ikke religiøs, men jeg husker problemstillingen fra kristendomsundervisning på skolen, og der gikk forklaringen slik; Himmelen er ikke et fysisk sted, det er et mentalt sted. Det er ikke èn "himmel", det er like mange "himler" som det er døde mennesker, og hver enkelt av dem ser himmelen på en slik måte at han/hun har det perfekt. Så når du dør, deler du evigheten med dem du elsker og kun de gode sidene av disse personene, mens mennesker du misliker vil du aldri støte på. På samme måte kan "himmelen" bare formes ut fra hva du faktisk selv har erfart, så du kommer aldri til å se sider ved mennesker som du aldri erfarte i virkeligheten (feks. at mannen faktisk giftet seg med noen andre etter at du døde). Høres jo flott ut, iallefall?
Gjest Gjest_November_* Skrevet 7. november 2009 #19 Skrevet 7. november 2009 Himmelen er ikke et fysisk sted, det er et mentalt sted. Det er ikke èn "himmel", det er like mange "himler" som det er døde mennesker, og hver enkelt av dem ser himmelen på en slik måte at han/hun har det perfekt. Så når du dør, deler du evigheten med dem du elsker og kun de gode sidene av disse personene, mens mennesker du misliker vil du aldri støte på. På samme måte kan "himmelen" bare formes ut fra hva du faktisk selv har erfart, så du kommer aldri til å se sider ved mennesker som du aldri erfarte i virkeligheten (feks. at mannen faktisk giftet seg med noen andre etter at du døde). Høres jo flott ut, iallefall? Nei jeg synes ikke det. Det høres ut som drømmer, du vet sånne vi har om natta. Der andre mennesker deltar, men de er ikke egentlig der. Hver natt er vi alene med vår egen bevissthet. Og en evighet alene uten kontakt med andre bevisstheter høres lite fristende ut.
kaprifolen Skrevet 7. november 2009 #20 Skrevet 7. november 2009 dette lagde jeg en tråd om for lenge siden også.. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=437770
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå