Gjest fattig om dagen Skrevet 19. august 2003 #1 Skrevet 19. august 2003 etter en voldsom baksmell er lommeboka ganke så skranten, så er det noen som har forslag til billige middagsretter
Livets datter Skrevet 19. august 2003 #2 Skrevet 19. august 2003 Skjær falukorv i skiver, stek dem og ha potetmos til. Kjempegodt!
Gjest gjest1 Skrevet 19. august 2003 #3 Skrevet 19. august 2003 Betasuppe! Billig og drøy mat. Kjøp en saltet og røkt svineknoke. Legg i vann natta over, bytt vann før du koker knoken i ca en time med noen helpepper korn, ha i masse grønnsaker i terninger, kålrabi, gulrot, selleri rot, purre kok med i en halv time ta ut knoken og ha i poteter og kok til de er møre, mens potetene koker med deler du opp kjøttet på knoken og har det oppi. Server med flatbrød. Det som blir til overs kan fryses i posjonspakker.
Gunilla Skrevet 19. august 2003 #4 Skrevet 19. august 2003 DEnne er kjip, men likevel: Pasta med ost! Pannekaker
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2003 #6 Skrevet 19. august 2003 Gratinert brokkoli/blomkål med hvirt pastasaus over. Ca 10 kr pr person. Løksuppe
Gjest Hilde K S Skrevet 19. august 2003 #7 Skrevet 19. august 2003 Fiskeboller i hvit saus Pasta og ost eller pesto Hvitløksbrød Tomatsuppe
Gjest Tabby Skrevet 19. august 2003 #9 Skrevet 19. august 2003 DonPedro, nå fikk jeg lyst på løksuppe. Har du en fin oppskrift til meg? Fikk en på skolen en gang for leeeenge siden men den har jeg mistet. Tips til god og billig mat:Ertesuppe. En pakke tørkede erter, legges i vann over natta, bytt vann og la koke i den tiden som står på pakka. Jeg pleier å legge i poteter, purre, løk, røkt kjøttpølse, selleri og gulerøtter.
aline Skrevet 19. august 2003 #10 Skrevet 19. august 2003 Ostegratinert blomkål med stekt bacon eller skinke-biter strødd over!!! mmm.. det er jo skikkelig godt, tror jeg skal ha det en dag snart!! :D
Gjest Poirot Skrevet 19. august 2003 #11 Skrevet 19. august 2003 DonPedro, nå fikk jeg lyst på løksuppe. Har du en fin oppskrift til meg? *tenke hardt* 2 personer: 2 løk 1 l vann med 2-3 kjøttbuljongterninger i 1-2 olivenblad 1ss mel 2 ss smør salt og pepper Skjær løk i ringer Brun løk i mel og smør Lag buljongvann med litt salt og pepper Ha løken i buljongvannet, la det koke i 30 min. Evt ha en ristet skive med gratinert ost på toppen. Voila!
maiaa Skrevet 19. august 2003 #12 Skrevet 19. august 2003 - Stekt ris med strimlet omelett, bacon/skinke, løk osv. (tilpasses hva man har liggende, eller hva som er på tilbud) - Pastasalat med tunfisk og egg - Bakte poteter (med sprøstekt bacon og mykstekt løk, hvis du kan spandere på deg det) Det er det jeg kom på i farten!
Gjest Ethereal Skrevet 19. august 2003 #13 Skrevet 19. august 2003 ultrabillig, raskt, sunt (relativt sett) og ganske godt: *Nudler eller spaghetti *tunfisk *pestosaus
Minette Skrevet 20. august 2003 #14 Skrevet 20. august 2003 Legg ut oppskriften på ostegratinert blomkå lda Anine:)
liv Skrevet 20. august 2003 #15 Skrevet 20. august 2003 speilegg og karbonader pytt i panne supper gennerelt. pasta poser Grøt Melkesuppe Lapskausblanding kokes i buljong med kjøtt(f.eks pølser) Har du rema i nærheten har de en utrolig god ostesnitsel, 4 stykk til 20 kr. Ellers er ikke mat som nuddels spesielt billig om en spiser mr.lee. Jeg f. eks må ha minst to pakker og gjerne noen pølser i. Så når jeg og mannen skal lage det blir det 4 pakker mr.lee og en halv pakke grillpølser = Dyrt!!! Og styr unna grandi, raskt men ikke billig.
aline Skrevet 21. august 2003 #17 Skrevet 21. august 2003 Legg ut oppskriften på ostegratinert blomkå lda Anine:) Jeg gjør det skrekkelig enkelt altså: Kjøper ett blomkålhode, ost og bacon-biter. Deler opp blomkålhodet i biter (slik at det blir mange små "trær" liksom) legger blomkålen i en ildfast form strør over lettstekte baconbiter (sist stekte jeg opp litt sopp i biter også og la i, det var også godt) strør litt (i mitt tilfelle mye) ost over og putter hele sulamitten i ovnen Der står den til osten er slik ost skal være, smeltet og gjerne litt gylden, da anser jeg den som ferdig! Ovnen pleier jeg vel å ha på 200-220 grader. Den kan godt krydres litt om man ønsker det. Dette er kjempegodt! Sundt og rimelig også. :D
Gjest Tabby Skrevet 21. august 2003 #18 Skrevet 21. august 2003 Mmm her var det kommet mange gode tips nå. Takk for oppskriften på løksuppen DonPedro. Nå er jeg i gang med å koke meg ertesuppe. Jenta gleder seg og synes det er kjempedigg. Blomkål med bacon og ost skal prøves en av dagene. *skulle hatt en slikke-seg-rundt-munnen-smiley*
'L' Skrevet 23. august 2003 #19 Skrevet 23. august 2003 pannekaker grøt omelett (her kan du mixe og trixe og det kan bli kjempegodt!!!!) ostesmørbrød supper potetstappe m/div nudler pasta gratinerte grønnsaker smørbrød....
Leo Skrevet 23. august 2003 #20 Skrevet 23. august 2003 Kjøp ris, pasta og nudler i innvandrerforretninger. ("Mr Lee"-lignende nudelpakker får man vanligvis for to - tre kroner. Gode er de også. Hvor tror dere mannen fikk ideen fra?). Bruk sjysaus som tilbehør til ris og pasta. Kan smakssettes på utallige måter med f.eks. krydder, sennep og tomatpurè. Kjøp store pakker med blomkål-/brokkolibuketter på f.eks. Smart Club som du varmer i sausen. En annen idè er å lage lapskaus av poteter, gulrøtter, selleri, kålrot, blomkål etc. som kokes i f.eks. hønsebuljong. Sett smak med tørkede urter og server brød til. (Fersk kneip er godt! Trenger ikke være så "fancy"!) Lag stor porsjon og frys ned. Trikset er egntlig å spare på kjøttet. Det er stort sett det som koster penger. Se på situasjonen som en mulighet til å spise sunnere! Høsten er tiden for billige grønnsaker og mulighetene er utallige. Pasta med ketchup er billig, men ikke særlig sunt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå