Gå til innhold

~ Har'u en tier til overs ell'? ~

Anbefalte innlegg

Skrevet

En helt vanlig arbeidsdag for et par uker siden

En meget "sliten" dame kommer målbevisst mot meg med betydelig knekk i knærne. Jeg prøver ubevisst (?) å gå en liten omvei, men hun får allikevel tak i meg, og spør om jeg ikke har en tier til overs. Lei som jeg er av 20 tiggere før jeg når jernbanesporet, sier jeg kjapt "nei", men damen gir seg ikke.

Jeg må stoppe opp og forklare henne at "man kan ikke gi til alle" osv osv. Damen svarer at "Jammen, jeg er så jæ.... sulten."

Livets datter tenker i 2 kjappe sekunder, og registrerer at vi står utenfor en Narvesen-kiosk. Ok, sier jeg. "Vil du ha en pølse?" Det ville hun, og sammen gikk vi inn i kiosken. "Grill eller wiener", spør jeg. Damen glaner ned i pølse-grillen, tenker litt og sier så, høyt og tydelig:

Og der lå den: den feteste oste-grillen du kan tenke deg, med 2 tonn bacon surret rundt. Denne damen visste å smi mens jernet var varmt. Og så kom nådestøtet: "Fikser'u en brus og, ell?" Jeg var jo så "godt" i gang, så hvorfor ikke? Hele moroa kom på 51,- kroner.

Neste gang skal jeg bare bla opp den tier'n med en gang :ler: .

Men men... pengene gikk iallefall til mat!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte en baguette til en fyr en gang som maste om "penger til mat..."

Han så stygt på meg og heiv den i søpla....

Ikke **** om jeg sponser rusmisbruk.....

Skrevet

Selv gir jeg sjelden til tiggere. hadde blitt dyrt, sidn jeg kan møte 4, 5, 6 stk hver dag. Har kjøpt brus ol en gang i blant, men Tex; jeg synes det blir litt overformynderi å anta at han er sulten og gi han noe å spise. Selv om det er pent ment.

Skrevet
Selv gir jeg sjelden til tiggere. hadde blitt dyrt' date=' sidn jeg kan møte 4, 5, 6 stk hver dag. Har kjøpt brus ol en gang i blant, men Tex; jeg synes det blir litt overformynderi å anta at han er sulten og gi han noe å spise. Selv om det er pent ment.[/quote'].

.. men hvis han ber om penger til mat... burde det jo være fordi han var sulten..

Kan ikke se at det er overformynderi å gi ham mat - når han ba om det..

Gjest Jaheira
Skrevet

Alle må ha mat. Noen må ha både mat og dop.

Ved å gi enkelte litt mat, blir det mer penger for dem å bruke på dop - samtidig som de får i seg litt næring.

Skrevet

Jepp!

Jeg lærte å bli litt snillere av Lionda, som er veldig godhjerta på dette området :ler:

Men det er ikke alltid jeg gir, nei.

dorian

Skrevet

Er jo ikke alltid man har småpenger i våre dager. De burde fått seg kortautomat!

Er for mange til at jeg orker å gi hver gang, men dersom min mynt kan gjøre den dagen lettere for noen, så er det opp til vedkommende å bestemme hva pengene skal brukes til.

Skrevet

Var borti en episode for noen år siden.

Jeg skulle bare innom butikken å kjøpe noe mat før jeg skulle videre på jobb. Noen dager før lønn og jeg var bunnskarpt nok fra før.

Da kommer det en fyr og spør om jeg har noen småpenger. Hadde gitt til han ved noen anledninger tidligere, men sa som sant var at jeg ikke hadde noe. Da ble han så sint og skjelte meg ut etter notene og fortalte hvor gjerrig jeg var. Jeg ble sint og gikk raskt derfra uten å si noe til han mens sjelsordene haglet bak meg. Fristet ikke mye å gi til han etter det.

Nå gir jeg kun når jeg er i det rette humøret. Og ikke til han fyren.

Brownie

Skrevet

Mye enig i det. Men hvis man var i det snille hjørnet (som Tex tydeligvis var), kunne man ha spurt hva persoenen ville ha.

Men jeg mener ikke mede dette at han var i sin rett til hverken å bli sur eller å kaste maten. Makan til frekkhet!!

Skrevet

Jeg gir om jeg kan.

Småpengene betyr ikke så mye for meg, og for å si det slik det er så bryr jeg meg ikke om hva pengene går til heller. En rusmisbruker er et menneske i nød fordi de er avhengige av stoff. Kan de få slantene jeg kan avse være med på å hindre kvinner i å prostituere seg for å få stoff, eller å stjele sykler og lommebøker, så gir jeg dem gjerne en tier eller to.

For meg er det også verdt en tier å få lov til å være en positiv sjel i livet til et menneske som er så langt nede.

Min verden er uansett så uendelig mye bedre enn deres og jeg ville ikke gått en time i deres sko.

Jeg blir så sint og lei meg når jeg ser og leser hvordan enkelte ser på rusmisbrukere/tiggere. Det er mennesker det er snakk om!! Mennesker som av en eller annen grunn er så langt nede som et menneske kan komme. Man trenger ikke gi penger om man ikke vil, men man kan behandle dem like høflig som man ville behandlet andre mennesker.

Man slutte å se på dem som søppel i gatene og se dem som det de er: mennesker.

Skrevet

Helt enig med deg Anna at de trenger respekt.

Men jeg synes det er direkte kjipt å måtte krysse Nationaltheatret hver dag, og ALLTID bli stoppet 4-5 ganger av tiggere og andre som selger diverse ting, hver gang mann går til eller fra jobb, eller når man skal noe på ettermiddagen i tillegg. Og de gjør det ofte umulig å gå utenom dem også, for tidlig om morgnen så ser de at du kommer og går dit dsu skal så du ikke akn unngå dem.

Jeg sier alltid nei, desverre og går videre. Kan ikke stoppe og klappe alle på kinnet fordi det er så synd på dem. Det betyr ikke at jeg ikke slår av en prat i ny og ne, hvis det skulle passe seg sånn.

Vi kunne alle hatt en tigger i familien...

Skrevet

Jeg og kjæresten hastet ivei for å rekke matbutikken som stengte om et kvarter, og ble stoppet av en mann med god knekk i knærne "har dere noen småpenger så jeg kan få kjøpt meg blandevann?" mannen sto der med en bærepose full av sprit og øll... Han fikk ikke noe, kun beskjed om at man må prioritere her i livet. Han kunne virkelig ha kjøpt en øll mindre hvis det var så om å gjøre med blandevann..

Han var nok helst ute etter å rekke butikken også, å få kjøpt seg en øll til før stengetid.

Skrevet

Jeg synes faktisk at det er kjipere med selgerne som står og praier deg for å få deg til å gi penger til en eller annen sak.

Hadde det vært opp til meg skulle den berømte streken gått rundt disse innpåslitne folka. Og de er IKKE i nød, så vidt jeg kan se.

Ikke det at jeg ikke vil gi penger til Røde Kors og hva enn det er. Men jeg gir allerede penger til en organisasjon og blir stressa av å skulle krysse Egertorget ogt så står de der som noen hauker og venter på meg.

Tiggere med knekk i knærne tar i alle fall et nei for et nei stort sett.

Skrevet

Enig, Anna.

Selv støtter jeg 2 organisasjoner, og synes det er svært så kjedelig å diskutere hvorfor jeg ikke vil støtte akkurat denne saken 3-4 ganger når jeg går nedover en gate. De følger jo etter også!!

Også begynner de ofte med å si eks :Bryr du deg om fattige barn i Afrika?

Skrevet

Jeg synes tiggerne og selgerne på og rundt Karl Johan er akkurat like slitsomme jeg! Og behandler dem stort sett på akkurat samme måte:

Smiler, rister på hode og sier "dessverre".

Blir lei begge delene, når jeg er på tur med venninder/venner og blir avbrutt i en interessant samtale om og med noe/noen jeg kjenner, gang på gang på gang på gang på gang på gang..... :x

Jeg lærte da vitterlig at det var uhøflig å avbryte andre midt i en samtale, men det gjelder visst ikke for alle skjønner jeg!

- Gir ikke penger til tiggere.

- Sa ja en gang til å støtte en organisasjon på gata, men da de etter gjentatte spørsmål fra meg om hvor stor del av mine penger som gikk til saken og hvor stor del som gikk til administrasjon/selgere etc, ikke klarte å komme med ett svar, så sa jeg nei takk allikevel.

(kunne godt ha støtta selv om en god del hadde gått til adm. jeg, men de må da kunne klare å gi meg ett ca overslag på hva pengene mine går til!) (ellers kan det være det samme)

Gjest Anonymous
Skrevet

JEg må være ganske flink til å "lukke" ansiktet, for jeg blir sjelden stoppet av tiggere og aldri av selgere bortsett fra en overivrig venstredame i går...

Dessuten er jeg såpass ond og kynisk av natur at jeg ikke gidder å gi inntrykk av at jeg er åpen for diskusjoner på gata.

Igjen, kjære Livets datter:

I'm not worthy!

:ler:

Skrevet

På dette punktet er jeg ikke nådig gitt...Gir aldri penger til tiggere. Jeg sponser ikke rusmisbruk!

Men før i tiden, da jeg røyka bomma jeg "ofte" bort det. Møtte to samme mennnene på vei til skolen hver dag i et par måneder. -Har du noe småpenger? - Nei, dessverre, Men du kan få en røyk om du vil ha? (Aner ikke hvorfor jeg var så snill da....) - Åja, takk skal du ha.

Annenhver dag ca fikk en av de røyk. De begynte å kjenne meg igjen, og spurte rett etter røyken og ikke småpengene.. De forflytta seg gudskjelov etterhvert.

Uansett er det en god måte å bli kvitt tiggere; spør om de vil ha røyk.

Vanskelig for meg det nå, siden jeg ikke lenger går med røyk på meg..Så igjen er jeg blitt en av de som bare smiler såvidt og rister på hodet.

Skrevet

Jeg kan godt gi småpenger til tiggere hvis jeg har det i lomma, men tar aldri opp lommeboka av veska for å finne penger. Hvis jeg skal gå ned Karl Johan en kveld, hender det jeg legger alle småpengene mine i lomma for å ha litt på turen nedover. Men hvis jeg sier nei, ser jeg i alle fall på personen, og går ikke rett forbi som om jeg ikke har sett dem - det synes jeg blir for arrogant.

Men jeg har også opplevd å bli skjelt ut av en alkis for å ikke gi noe - ble kalt både det ene og det andre...

Har også en venninne som ble spurt om hun hadde en tier. Hun hadde bare en 100-lapp, og det sa hun, men tiggeren sa at han godt kunne veksle han! Så det gjorde han også - gjett om folkene rundt dem glodde...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette er faktisk helt sant. Jeg skulle ta t-bana fra Majorstua en vinterkveld og stod og skulle putte penger på automaten. Oppdaga at jeg hadde 50 øre for lite og irriterte meg over at det var et stykke til nærmeste minibank.

Akkurat da kom det en fyr bort til meg og spør om jeg har småpenger, jeg sa som sant var at jeg mangla 50 øre til billetten og så sier han

"men da kan du få en krone fra meg da"

Også fikk jeg ei krone og han femtiøringen.

Jeg fikk rett og slett penger av en tigger.Jeg lo godt av det på t-bana hjem.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...