Gjest Chiffon Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg kom over denne setningen i en tråd her og ble litt overrasket: Han har halvsøsken og stesøsken, ingen "ekte" søsken. I min familie/vennekrets er halvsøsken like mye søsken som helsøsken, og ingen av dem er uekte på noe vis. Hvordan definerer dere søsken? Endret 3. november 2009 av Chiffon
Gjest salma Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 Biologiske hel- og halvsøsken og barn adoptert inn i samme familie. Om disse bruker jeg kun ordet "søsken" (ikke helsøsken for eksempel).
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 Teknisk sett så vil jeg si at hele søsken er de som har samme foreldre. Men jeg vil nå si at halvsøsken som vokser opp sammen er like mye søsken som de med samme foreldre. For meg er de ekte søsken.
Gjest Marlo Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 HATER begrepet stesösken/halvsösken. Blir liksom det samme som å gradere mennesker etter hvor godt likt dem er. Men jeg ser pointet. Selv har jeg 3 halvsösken og 2 stesösken om jeg skal kategorisere dem. Men i mine öyne er de alle mine söstre, og om noen spör meg så er de sösken - ikke noe mindre.
Gjest Marlo Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 dvs; stesösken = söstrene mine som ikke er i slekt med meg. De er barna til min pappas samboer. halvsösken = de av söstrene mine som har samme mor eller far som meg. Helsösken har jeg ikke, men dette ville da blitt sösken med samme mor og far
Gjest Shock Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Jeg ser mine halvbrødre like mye som søsken som mine "hel" søstre. Helt blåst å "sortere" søsken slikt..
Gjest Ingeniøren Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Jeg bruker ikke begrepet "ekte søsken", men søsken er to eller flere personer med samme mor og far.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Jeg tenker litt sånn at søsken er folk man har et forhold til, f.eks. ved at man har vokst opp sammen, eller tilbringer mye tid med, mens "halvsøsken" og "stesøsken" ofte er hvis f.eks. din far eller mor får et nytt barn, gjerne etter at du er voksen/har flyttet ut, slik at du ikke får noe spesielt forhold til ham eller henne, eller hvis den nye mannen/dama har barn fra før, som du ikke får noe forhold til. Da er disse halvsøsken/stesøsken, rett og slett fordi det kan føles rett å "presisere" at de ikke er noen man har et spesielt nært forhold til. Kan hende jeg er på bærtur, og at dette ble litt rotete. I så fall er det bare å si ifra..
Gjest MaBy Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Ekte søsken er de barna som vokser opp i samme bolig
Gjest imli Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Søsken er når man har samme mor og far. Halvsøsken når man bare har en felles forelder. Det betyr jo ikke at man synes halvsøsknene er mindre verd.
Gjest Gjest_solstrålen_* Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Jeg har både stesøsken, adoptivsøsken og halvsøsken, ingen såkalte helsøsken. Men for meg er de alle sammen like mye søsken - aldri tenkt på dem på noen annen måte. Selv ikke de som ikke kom inn i familien før jeg selv var blitt tenåring. I min slekt behandles alle likt når vi er sammen. Og det er jeg kjempeglad for
Nicky! Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Hel/halvsøsken er jo bare en definisjon av om man har de samme biologiske foreldrene eller ikke. Helsøsken = Samme foreldre Halvsøsken = Kun èn forelder felles. Stesøsken = Barn til forelders samboer hvor man ikke er biologiske i slekt, men vokser opp sammen. Adoptivsøsken: Ikke biologisk i slekt, men likevel adoptert inn i familien.
cilja Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 Søsken har samme mor og far. Selvsagt gjør man ikke noe unødig poeng ovenfor barn om hel-, halv-, ste- og adoptivsøsken, man forskjellsbehandler ikke, og man er kjærlig mot alle.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Jeg kunne godt ha sagt "ekte søsken", men ikke i en sammenheng hvor det er barn fra delte familier tilstede, da jeg da skjerper ordbruken for å ikke trakke på såre tær. Ekte søsken er helsøsken, har samme foreldre. Stesøsken og halvsøsken er beskrivende begreper for meg, som ikke beskriver barna eller hva relasjonene er verdt, men hva som er biologiske slektsforhold og sosiale familiekonstellasjoner. Jeg opplever at mange ikke har samme grad av søskenfølelse overfor søsken som ikke er helsøsken. Det er det selvfølgelig mange grunner til, som at søskenet kanskje er der en relativt liten del av måneden, eller vært der i få år, at det er vonde følelser hos barnet og ymse holdninger hos foreldre som smitter over osv.
Gjest salma Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 Jeg opplever at mange ikke har samme grad av søskenfølelse overfor søsken som ikke er helsøsken. Og jeg opplever at omgivelsene er mye mer opptatt av biologi enn mine to barn som vokser opp sammen, men som biologisk sett er halvsøsken.
Gjest Emmanuelle Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 Jeg har ingen helsøsken, men mange halve. Har 3 som jeg definerer som søsken uansett hvordan en vrir og vender på det, har vokst opp med dem og de er "hele" i mine øyne. De resterende halve ser jeg ikke på som søsken i hele tatt, fordi jeg ikke har vokst opp med dem, ikke har hatt noe kontakt og er ikke interessert i det heller. Synes begrepene "hel-" og "halvsøsken" er utdatert, gammeldags og unødvendig.
Gjest salma Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 Synes begrepene "hel-" og "halvsøsken" er utdatert, gammeldags og unødvendig. Og ikke minst så er de til for omgivelsenes skyld, og ikke for barnas. Barn har aldri hatt bruk for slike begreper. Man behøver ikke lage kategorier for alt.
Gjest imli Skrevet 3. november 2009 #18 Skrevet 3. november 2009 Selv om det i mange tilfeller er unødvendig å bruke begrepene, så er det jo en definisjon. Søsken, halvsøsken og stesøsken er jo begrper, uansett hvordan man "føler det". Har man hatt en dårlig barndom og ikke noe særlig forhold til foreldrene, og dermed ikke ser på dem som mor og far, så ER de jo likevel det, selv om man selv ikke føler det slik! Slekstforhold er basert på biologi, ikke følelser. Jeg har feks både tanter, onkler og søskenbarn jeg aldri har kontakt med. Likevel er de jo tantene, onklene og søskenbarna mine! Uansett hva jeg føler for dem. Slik er det med søsken-begrepene også. Man kan godt la vær å bruke dem, og man velger jo selv hvem man ser på som søsken. Men man kan ikke komme bort i fra de faktiske forhold.
kaprifolen Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 (endret) Er enig med de ovenfor: Søsken: deler mor og far, eller adoptert Halvsøken: deler mor eller far Stesøsken: Barn av foreldres nye partner Videre vil jeg (i mitt hode), så tenke at "ekte" søsken er de man har vokst opp med og deler genetikk med. Biologisk og juridisk (i.f.t arverett etc) stemmer jo ikke dette alltid, men hvordan man ser dette i praksis er da opp til enhver! Jeg hadde ikke stusset hvis noen omtalte sitt stesøsken fra barndommen av kun som søsken, for å si det slik. Men hvis man skal tenke hva som er den "korrekte termen", synes jeg det blir slik som over. Også er jeg helt enig med Imli! Endret 3. november 2009 av kaprifolen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå