Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 3. november 2009 #1 Skrevet 3. november 2009 På skolen skulle elevene lage mat med kjøttdeig. Læreren påla å bruke halal-kjøtt av hensyn til ikke-norske elever. Jeg ønsker ikke å spise halal-kjøtt, og har heller ikke noe ønske om at mitt barn skal gjøre det, og det har ikke barnet selv heller. Hvordan stiller andre seg til dette?
Gjest Elfrida Skrevet 3. november 2009 #2 Skrevet 3. november 2009 På hvilken måte påvirker halal-slakting utført i Norge etter norske slakteregler helsen mener du?
Cuckold Skrevet 3. november 2009 #3 Skrevet 3. november 2009 På skolen skulle elevene lage mat med kjøttdeig. Læreren påla å bruke halal-kjøtt av hensyn til ikke-norske elever. Jeg ønsker ikke å spise halal-kjøtt, og har heller ikke noe ønske om at mitt barn skal gjøre det, og det har ikke barnet selv heller. Hvordan stiller andre seg til dette? Muslimer skal ikke være nødt til å spise svin. Vegetarianere skal ikke være nødt til å spise kjøtt. Mennesker som ikke ønsker å spise halal-mat bør selvsagt også slippe dette.
Gjest Marlo Skrevet 3. november 2009 #4 Skrevet 3. november 2009 Hadde ikke brydd meg. Jeg selv har ingen religion og det er derfor ingenting som påtvinger meg til å spise kjött som er slaktet på en spesiell måte. Om jeg sammen med andre skulle laget mat og måtte tatt hensyn til hvordan andres religion er, så hadde ikke det gjort meg noe. Blir jo ekstra utgifter for skolen å måtte kjöpe inn kjött som er slaget på forskjellige måter da ... det er vel ikke akkurat der man ville lagt pengene om man skulle valgt, ville vel heller valgt vedlikehold av skolene.
Gjest fisk Skrevet 3. november 2009 #5 Skrevet 3. november 2009 Du bør kontakte rektor og si klart ifra hva du mener. Kanskje du kan ta kontakt med andre forelder slik at dere blir flere som står sammen?
Cuckold Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 På hvilken måte påvirker halal-slakting utført i Norge etter norske slakteregler helsen mener du? Nå trenger det ikke være snakk om en helsebregrunnelse, det kan være en livssynsbeslutning, man ønsker rett og slett ikke å spise kjøtt som er slaktet etter en bestemt religiøs metode. Det bør jo være et like legitimt valg som å bare kunne spise kjøtt slaktet etter en bestemt religiøs metode.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 På skolen skulle elevene lage mat med kjøttdeig. Læreren påla å bruke halal-kjøtt av hensyn til ikke-norske elever. Jeg ønsker ikke å spise halal-kjøtt, og har heller ikke noe ønske om at mitt barn skal gjøre det, og det har ikke barnet selv heller. Hvordan stiller andre seg til dette? Jeg er enig med deg, jeg hadde ikke godtatt det. Det hadde nok blitt en tlf til skolen da. For å si det rett ut så driter jeg i ikke- norske elever. Er så lei den spesialbehandlinga de skal få. De er i Norge og får jammen meg godta vårt levesett.
Gjest Elfrida Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Nå trenger det ikke være snakk om en helsebregrunnelse,Ting tyder på det, siden TS bruker det som overskrift. Hvis en eller annen har mumlet et vers over biffen min mens den var ku blåser jeg da lang fart i det. Det betyr absolutt ingenting for meg.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 De er i Norge og får jammen meg godta vårt levesett. De fleste gjør det. Men nordmenn har ofte for vane å dille og dulle fordi de tror at de må. Dette er nok læreren som har funnet på, ikke elevene.
Cuckold Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Nå trenger det ikke være snakk om en helsebregrunnelse, det kan være en livssynsbeslutning, man ønsker rett og slett ikke å spise kjøtt som er slaktet etter en bestemt religiøs metode. Det bør jo være et like legitimt valg som å bare kunne spise kjøtt slaktet etter en bestemt religiøs metode. Ting tyder på det, siden TS bruker det som overskrift. Hvis en eller annen har mumlet et vers over biffen min mens den var ku blåser jeg da lang fart i det. Det betyr absolutt ingenting for meg. Det er selvsagt også et helt legitimt valg. Som du likevel ikke kan prakke på TS. Livssyn er ikke som partitilhørighet en spørsmål om hvilken organisert gruppe du tilhører, et menneske kan ikke gjemme seg bak andre i møte med livets store spørsmål, her står vi alle alene og må ta våre egne valg. Du har ditt livsyn og kan kreve respekt for dine individuelle valg, TS har sitt og har like stor rett til å kreve respekt for sine.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Hvis et av barna i klassen er diabetiker, kan da ingen av de andre barna lage kaker desserter eller kakao med sukker i? Eller tas det ikke like mye hensyn til diabetikere som til muslimer?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Ting tyder på det, siden TS bruker det som overskrift. "Mat og helse" er et fag! Før het det "heimkunnskap".
Gjest Elfrida Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 (endret) "Mat og helse" er et fag! Før het det "heimkunnskap".Aha! Begynner å bli gammal... Men hvis man ikke selv er muslim tror man vel ikke på at det verset betyr noen ting? Endret 3. november 2009 av Elfrida
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 På skolen skulle elevene lage mat med kjøttdeig. Læreren påla å bruke halal-kjøtt av hensyn til ikke-norske elever. Jeg ønsker ikke å spise halal-kjøtt, og har heller ikke noe ønske om at mitt barn skal gjøre det, og det har ikke barnet selv heller. Hvordan stiller andre seg til dette? Jeg blir rasende av dette! Hadde det vært mitt barn, hadde jeg omgående (etter å ha tatt et dusin piller for å få ned blodtrykket som vel hadde nådd topp høyde) tatt kontakt med læreren som påla bruk av halal-kjøtt, og skolens ledelse. Hvorfor i helvete (unnskyld uttrykket) skal norske, ikke-muslimske barn tvinges til dette. Det er de som er i vårt land, ikke vi i deres. I tillegg til den barbariske slaktemåten, er jo dyrene også velsignet og lest over med ord fra Koranen. Vi har like stor rett til å kreve vår religion (eller om man ikke er religiøs i det hele tatt) respektert. Dette hadde jeg overhodet ikke funnet meg i. Den læreren burde vært fratatt stillingen sin. Skal disse muslimene ha sitt kjøtt, så får man sørge for vårt kjøtt til våre barn. Til neste skolekjøkkentime forlanger du at det lages svinestek!!!
Gjest Badabing Skrevet 3. november 2009 #15 Skrevet 3. november 2009 På skolen skulle elevene lage mat med kjøttdeig. Læreren påla å bruke halal-kjøtt av hensyn til ikke-norske elever. Jeg ønsker ikke å spise halal-kjøtt, og har heller ikke noe ønske om at mitt barn skal gjøre det, og det har ikke barnet selv heller. Hvordan stiller andre seg til dette? Hva er problemet med å spise halalkjøtt? Det har kommet nye regler for halalslaktingen, så nå bedøves de på samme måte som ved vanlig slakting.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #16 Skrevet 3. november 2009 På hvilken måte påvirker halal-slakting utført i Norge etter norske slakteregler helsen mener du? Jeg skal ha meg frabedt mat som er lest over fra Koranen før slakting. Jeg er ikke muslim.
Gjest Badabing Skrevet 3. november 2009 #17 Skrevet 3. november 2009 Jeg skal ha meg frabedt mat som er lest over fra Koranen før slakting. Jeg er ikke muslim. Er du kristen da? Eller er du sekulær? Det er ikke et krav at det skal leses noe fra Koranen heller, så man har vel egentlig ikke oversikt over om det er gjort.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #18 Skrevet 3. november 2009 Hadde ikke brydd meg. Jeg selv har ingen religion og det er derfor ingenting som påtvinger meg til å spise kjött som er slaktet på en spesiell måte. Om jeg sammen med andre skulle laget mat og måtte tatt hensyn til hvordan andres religion er, så hadde ikke det gjort meg noe. Blir jo ekstra utgifter for skolen å måtte kjöpe inn kjött som er slaget på forskjellige måter da ... det er vel ikke akkurat der man ville lagt pengene om man skulle valgt, ville vel heller valgt vedlikehold av skolene. Blir jo ekstra utgifter for skolen å måtte kjöpe inn kjött som er slaget på forskjellige måter da ... Helt korrekt, og siden vi da snakker om norsk skole, i landet Norge hvor vi ikke er muslimer, får det bli kjøtt slaktet på norsk måte, ikke noe halal-koranvelsignet kjøtt. Det får være grenser for å kaste seg i støvet for "våre kjære nye"! Kan ikke de spise vårt kjøtt, får det være dem om det. Tving ikke på oss deres skikker.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2009 #19 Skrevet 3. november 2009 Hvis et av barna i klassen er diabetiker, kan da ingen av de andre barna lage kaker desserter eller kakao med sukker i? Eller tas det ikke like mye hensyn til diabetikere som til muslimer? Hvis diabetikeren var muslim så ville man nok tatt hensyn, ja. Ellers, nei.
Cuckold Skrevet 3. november 2009 #20 Skrevet 3. november 2009 Hva er problemet med å spise halalkjøtt? Det har kommet nye regler for halalslaktingen, så nå bedøves de på samme måte som ved vanlig slakting. Det kan jo være et livssynsvalg. Den som bare vil spise kjøtt slaktet etter en bestemt religiøs metode trenger ikke begrunne dette utover at det er et valg han tar med utgangspunkt i sin tro og sine verdier. Tilsvarende trenger ingen begrunne hvorfor man av livssyngrunner ikke ønsker å spise kjøtt av dyr slaktet etter en spesiell religiøs metode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå