Gå til innhold

Orddeling!

Vilma

Anbefalte innlegg

Er det noe som irriterer meg, så er det nettopp orddeling!

Jeg har nettopp renskrevet en lang oppgave som gruppen min på skolen leverte inn her om dagen, brukte så utrolig mye ekstra tid!

Er det bare jeg som synes det ser utrolig dumt når ord deles opp?!

Argh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Jeg synes for mange konsekvente feil sladrer om et menneske som blir utfordret av å løse tyngre intellektuelle oppgaver, som å puste og drikke et glass vann.

Når de selger ting på nettet, får de sannsynligvis lavere pris, for to tredeler av de potensielle kjøperne kommer aldri frem til annonsen.

I det hele tatt lager dette floker i søkemotorer, og gir oftere og oftere verdiløse søkeresultater.

Greit nok at mange knapt kastet et blikk på de fine tegningene i mobiltelefonbruksanvisningen, og enda mindre lærte seg å bruke piltast istedenfor mellomrom, for å få "ordboka" til å spille på lag. Men vi bruker som oftest tastatur, og de fleste stuntorddelere gir ikke inntrykk av å pleie noen omgang med stavekontrollen, i utgangspunktet.

Irriterer dette meg? Langt i fra. Det gir meg bare et ufattelig dårlig inntrykk av deres evner.

Orddel konsekvent navnet til slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet du snakker om heter særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil.

Særskriving er når en skriver ord som skal skrives i ett ord, i to eller flere ord. Eks.:

-produkt fotografering (produktfotografering)

-skole ferie (skoleferie)

-myndig hets misbruk (myndighetsmisbruk)

Orddelingsfeil er når en skal dele et ord f.eks. ved linjeskift og setter bindestreken på FEIL sted. Eks.:

-produk-tfotografering (produkt-fotografering)

-sko-leferie (skole-ferie)

-myndighe-tsmisbruk (myndighets-misbruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Problemet du snakker om heter særskrivingsfeil, ikke orddelingsfeil.

Særskriving er når en skriver ord som skal skrives i ett ord, i to eller flere ord. Eks.:

-produkt fotografering (produktfotografering)

-skole ferie (skoleferie)

-myndig hets misbruk (myndighetsmisbruk)

Orddelingsfeil er når en skal dele et ord f.eks. ved linjeskift og setter bindestreken på FEIL sted. Eks.:

-produk-tfotografering (produkt-fotografering)

-myndighe-tsmisbruk (myndighets-misbruk)

sko-leferie er faktisk ikke feil delt utfra orddeling ved linjeskift: skole delt som sko-le er riktig. Men jeg er jo enig i at delingen skole-ferie ser mye bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at min norsk er plettfi, jeg kunne ikke forskjell på orddeling og særskrivingsfeil.. ;)

Men dette begynner å se ut som en sykdom. Man finner de på/i alt! Blader, bøker, plakater..

Er dagens norsklærere ikke så opptatt av det lenger, eller hva skyldes det?

Noe bør skje ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det irriterer vettet av meg med feil på sammensatte ord, som det også heter. Reglene er så enkle at det slår meg som ren og skjer latskap at folk ikke gidder sette seg inn i de! Det blir ikke bedre av at det ikke finnes noen form for korrektur på nettet, folk, spesielt ungdom leser utrolig mye som ikke er skrevet riktig i dag. (Blogger, artikler av andre ungdommer på div forum, kvinneguiden etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sko-leferie er faktisk ikke feil delt utfra orddeling ved linjeskift: skole delt som sko-le er riktig. Men jeg er jo enig i at delingen skole-ferie ser mye bedre ut.

Jo, sko-leferie er feil. sko-le er ikke feil pga av trykkregelen (men kun ved linjeskift i avis eller annet med begrenset plass, aldri i et word-dokument), men i et sammensatt ord skal delingen kun være mellom de to ordene ordet er sammensatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer vettet av meg med feil på sammensatte ord, som det også heter. Reglene er så enkle at det slår meg som ren og skjer latskap at folk ikke gidder sette seg inn i de! Det blir ikke bedre av at det ikke finnes noen form for korrektur på nettet, folk, spesielt ungdom leser utrolig mye som ikke er skrevet riktig i dag. (Blogger, artikler av andre ungdommer på div forum, kvinneguiden etc)

Jeg er SÅ enig!! Latskap! Blir de ikke rettet av lærere eller foreldre?! Men det værste er jo at voksne mennesker gjør det, på daglig basis, å det ser utrolig latterlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som irriterer meg, så er det nettopp orddeling!

Jeg har nettopp renskrevet en lang oppgave som gruppen min på skolen leverte inn her om dagen, brukte så utrolig mye ekstra tid!

Er det bare jeg som synes det ser utrolig dumt når ord deles opp?!

Argh :)

Hvis det er orddeling som irriterer deg, synes jeg dette er rimelig sært - jeg for min del synes det er feiende flott at vi har orddeling i språket vårt. OrddelingsFEIL, derimot.

Ta automatisk orddeling i programmer som Word og Open Office, f.eks.:

Svigermord-rømmen

Pils-pisser

Budsjett-aper

...

Avslutningsvis vil jeg påpeke at det sjelden er bruk for bindestrek i ord sammensatt av fler i språket vårt, m.m. det er for å unngå å skape forvirring i ord som f.eks. er sammensatt av fler enn tre ord. Men for all del - heller bindestrek enn sær skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er orddeling som irriterer deg, synes jeg dette er rimelig sært - jeg for min del synes det er feiende flott at vi har orddeling i språket vårt. OrddelingsFEIL, derimot.

Ta automatisk orddeling i programmer som Word og Open Office, f.eks.:

Svigermord-rømmen

Pils-pisser

Budsjett-aper

...

Avslutningsvis vil jeg påpeke at det sjelden er bruk for bindestrek i ord sammensatt av fler i språket vårt, m.m. det er for å unngå å skape forvirring i ord som f.eks. er sammensatt av fler enn tre ord. Men for all del - heller bindestrek enn sær skriving.

Jeg tror egentlig at du skjønte hva jeg mente :) Skrev det relativt fort, før jeg måtte på jobb. Så ordet FEIL skulle absolutt vært med her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er SÅ enig!! Latskap! Blir de ikke rettet av lærere eller foreldre?! Men det værste er jo at voksne mennesker gjør det, på daglig basis, å det ser utrolig latterlig ut!

Jeg er også enig, men jeg irriterer meg i tillegg over folk som ikke kan stave "verste", og folk som ikke kan skille og/å ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La merke til at du skriver værste...

Antar du vet at det heter verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje lærerens feil også, at du skriver værste og ikke kan bruke og/å riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...