Gjest ll Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Jeg har alltid sovet lett, altså våknet av de minste lyder.. Dette har nok mye med at jeg har fra barndommen av vært vant til å ha det musestille når jeg sover. Etter jeg flyttet hjemmefra har det derimot blitt forandringer (naturligvis..). På folkehøgskolen sov jeg ikke i det hele tatt (litt overdrivelser, men dere skjønner..). Jeg blir liksom stressa når det skjer ting rundt meg, selv om det ikke er noen spesielle høye lyder..JEg blir liggende å være veldig oppmerksom på dette, og når jeg først sovner er det akkurat som om underbevisstheten fortsatt ligger å fokuserer på dette - for jeg sover ikke noe spesielt godt. Etter jeg møtte samboeren min har det selvfølgelig også gitt utfordringer, da det plutselig er flere i rommet jeg skal sove i - for ikke snakke om senga. Dette har gått greit, men nå har vi flyttet og da er det enda verre enn før. Samboeren min er av de som må ha vinduet oppe om natta for å få lufte ut tung luft. Dette er jo jeg egentlig helt for. Men vi bor rett sidenav en vei som er ganske trafikkert, og jeg klarer ikke la vær å tenke på at jeg VET jegkommer til å våkne av denne lenge før vekkerklokka mi ringer dagen etter. Samboeren min hadde ikke våkna av et jordskjelv, så forståelig nok har han vanskeligheter for å skjønne hvordan det er for meg.. Men jeg orker ikke mer!!! Jeg VET problemet er psykisk, men det er ikke så lett som bare å "ikke tenke på det". JEg er så sliten! ! Noen som kjenner seg igjen? Tips?
Mixelite Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Har du forsøkt sov-i-ro? For meg har det også skjedd endringer i søvnmønsteret etter at jeg kuttet ut en del matvarer jeg ikke tåler. Jeg sover rett og slett bedre om natten.
Gjest ll Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Har du forsøkt sov-i-ro? For meg har det også skjedd endringer i søvnmønsteret etter at jeg kuttet ut en del matvarer jeg ikke tåler. Jeg sover rett og slett bedre om natten. Ja jeg har jo begynt å bruke ørepropper hver kveld, men jeg skjønner jo at dette er en und sirkel - jeg vil jo helst ikke bli avhengig av dette heller... (det hjelper heller ikke såå mye på problemet, de detter jo ut om natten..)
Pingting Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Jeg kjenner meg litt igjen, jeg har det sånn av og til jeg og. Det beste trikset jeg kan gi deg er å distrahere hjernen slik at du glemmer å være bekymret. Mange måter å gjøre det på, jeg pleier å ha på lydbok på MP3-spilleren min f.eks. Da kan jeg konsentrere meg om det som skjer der, og så blir jeg trøtt uten at jeg merker det. Og sovner (hvis ikke boka er for spennende da, hehe). Jeg vet at andre får hjelp av å ha på CDer/vekkerklokker med naturlyder (regn, fuglesang, bølger, whatever) eventuelt en CD-spiller som spiller musikk (f.eks. rolig klassisk musikk) lavt. Om du har en konstant lydkilde i rommet vil du heller ikke våkne så lett av trafikk og slikt. Har jeg ikke spilleren, prøver jeg å ligge og lese til jeg er så trøtt at jeg sovner med boka i fanget. Det er ikke en perfekt løsning akkurat, for det fjerner ikke den underliggende grunnen til problemet. Men det hjelper mye på psyken når man vet at man har en løsning. Funker ikke noe gir jeg opp og setter på en film eller noe slikt, mye heller det enn å ligge i senga og bekymre seg.
Gjest ll Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Ja, jeg vet ikke helt hva samboeren hadde syntes om froskelyder i søvne men (hehe).. MEn problemet er ikke at jeg ikke sovner nemlig, det går greit, jeg sover bare så dårlig.. Føler meg ikke utvilt når jeg våkner. Var hjemme hos mamma i helga, sov i mitt gamle rom (hvor det er musestille) og oppdaget hvor lenge siden det egentlig er siden jeg har sovet så tungt og godt.. Det er nok psyken min som trenger søvn, ikke kroppen..heh
Mixelite Skrevet 3. november 2009 #6 Skrevet 3. november 2009 Ja jeg har jo begynt å bruke ørepropper hver kveld, men jeg skjønner jo at dette er en und sirkel - jeg vil jo helst ikke bli avhengig av dette heller... (det hjelper heller ikke såå mye på problemet, de detter jo ut om natten..) Ikke bruk propper av skum. Bruk vokspropper. Dem varmer man opp i hånden før man setter dem i øret. De sitter som et skudd. Meg gjør det ingenting å bli avhengige av dem. Heller det enn å våkne flere ganger om natten og stå opp uten å føle meg uthvilt
Lalle Skrevet 3. november 2009 #7 Skrevet 3. november 2009 Psykisk? Kanskje du trenger og prate med en person. Sette ord på tingene ufarlig gjør problemet. Også finns det "sovemedisin" på helsekost, de blir du ikke avhengig av. Og de virker Jeg må ty til de av og til.
Gjest Linda Hjelle Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 (endret) Jeg har alltid sovet lett, altså våknet av de minste lyder.. Dette har nok mye med at jeg har fra barndommen av vært vant til å ha det musestille når jeg sover. Etter jeg flyttet hjemmefra har det derimot blitt forandringer (naturligvis..). På folkehøgskolen sov jeg ikke i det hele tatt (litt overdrivelser, men dere skjønner..). Jeg blir liksom stressa når det skjer ting rundt meg, selv om det ikke er noen spesielle høye lyder..JEg blir liggende å være veldig oppmerksom på dette, og når jeg først sovner er det akkurat som om underbevisstheten fortsatt ligger å fokuserer på dette - for jeg sover ikke noe spesielt godt. Etter jeg møtte samboeren min har det selvfølgelig også gitt utfordringer, da det plutselig er flere i rommet jeg skal sove i - for ikke snakke om senga. Dette har gått greit, men nå har vi flyttet og da er det enda verre enn før. Samboeren min er av de som må ha vinduet oppe om natta for å få lufte ut tung luft. Dette er jo jeg egentlig helt for. Men vi bor rett sidenav en vei som er ganske trafikkert, og jeg klarer ikke la vær å tenke på at jeg VET jegkommer til å våkne av denne lenge før vekkerklokka mi ringer dagen etter. Samboeren min hadde ikke våkna av et jordskjelv, så forståelig nok har han vanskeligheter for å skjønne hvordan det er for meg.. Men jeg orker ikke mer!!! Jeg VET problemet er psykisk, men det er ikke så lett som bare å "ikke tenke på det". JEg er så sliten! ! Noen som kjenner seg igjen? Tips? Hei kjære deg kunne du tenke deg å ta imot et godt råd ? Da har jeg noe å tilby deg . Jeg har selv slitt med søvn og det var relatert til litt av hvert. Det er mangen ganger et sammensatt "problem" vennlig hilsen Linda E-post er fjernet. Phaedra,mod Endret 3. november 2009 av Phaedra
Gjest ll Skrevet 3. november 2009 #9 Skrevet 3. november 2009 Psykisk? Kanskje du trenger og prate med en person. Sette ord på tingene ufarlig gjør problemet. Også finns det "sovemedisin" på helsekost, de blir du ikke avhengig av. Og de virker Jeg må ty til de av og til. Jeg har tidligere vært innom psykolog og jeg vet at dette er knyttet til "problemet" mitt, om jeg skal si det på den måten..Har tenkt tanken på å gå tilbake for å høre hva psykologen sier, fikk god kontakt forrige gang og hun hjalp meg mye. Men til slutt vet jeg jo at det blir jeg som må gjøre noe med problemet, og akkurat nå har ikke lommeboka mi så stor mulighet til å ta seg en psykolog-besøk. Til deg som nevnte voks-ørepropper, er det ikke klissete? JEg ser for meg at man må pirke ut masse rester dagen etter men det er kanskje ikke sånn hehe..
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2009 #10 Skrevet 3. november 2009 Meditasjon, yoga, tai chi, qigong, arbeid med å få en fri og dyp pust hjelper. Avspennings cden Yoga nidra fra yogaforalle.net er suveren i forhold til søvn, den kompenserer også for mangel på søvn hvis du bruker den om morgenen.
Mixelite Skrevet 4. november 2009 #11 Skrevet 4. november 2009 Til deg som nevnte voks-ørepropper, er det ikke klissete? JEg ser for meg at man må pirke ut masse rester dagen etter men det er kanskje ikke sånn hehe.. Neida, det er ikke sånn. Det finnes to typer, iallfall på mitt apotek. Det ene er sov-i-ro som er ganske myke og en annen type som er hardere. Jeg ville nok satset på sov-i-ro først. Voksproppene går ikke i oppløsning, men de former seg bedre etter øregangen og blir værende der til man tar dem ut i motsetning til de skumpluggene jeg har forsøkt som ikke vil holde fasongen, retter seg ut igjen og "spretter" ut av øret enten med en gang eller i løpet av natten.
Gjest ll Skrevet 10. november 2009 #12 Skrevet 10. november 2009 Neida, det er ikke sånn. Det finnes to typer, iallfall på mitt apotek. Det ene er sov-i-ro som er ganske myke og en annen type som er hardere. Jeg ville nok satset på sov-i-ro først. Voksproppene går ikke i oppløsning, men de former seg bedre etter øregangen og blir værende der til man tar dem ut i motsetning til de skumpluggene jeg har forsøkt som ikke vil holde fasongen, retter seg ut igjen og "spretter" ut av øret enten med en gang eller i løpet av natten. Da får jeg prøve det, tusen takk for tips
Gjest Gjest_norah_* Skrevet 10. november 2009 #13 Skrevet 10. november 2009 søvnmønsteret mitt endret seg betraktelig etter at jeg begynte med trening, fast døgnrytme og sov i ro(jeg bruker vanlige oransje ørepropper, ikke de andre). det hjalp også å lese en artikkel fra en søvnforsker som sa at de fleste ovedrev sitt eget søvnproblem, og at de derfor lå våkne lengre. så når jeg evt ikke får sove, så tenker jeg bare at jeg får en ny sjangse neste natt. de som har søvnproblemer og får hjelp følger ofte en "slavisk" plan, dvs opp kl 6 hver dag unansett også i helg, legge seg tidligst på et gitt tidspunkt(ikke tidlig) og å stå opp dersom man ikke får sove for å gjøre noe annet. dette er veldig slitsomt, men har veldig god effekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå