Gå til innhold

Solskinn/drømmebolle med aprikos


ninuska_

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter oppskrift på solskinnboller eller drømmebolle, jeg vet ikke helt hva jeg kalle det - men det gule består av halve aprikoser. Man bruker aprikos i sukkerlake (vanlig hermetikk) og jeg husker det er melis som strøs på slutten. Ellers står det helt fast. Vel, jeg husker også at det er utrolig godt!

Min mor har denne oppskriften, men hun er på jobb helt til i kveld og jeg skulle gjerne bakt før min kjære kom hjem - tenkte lage noe ekstra til ikveld :yvonne:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det lages ikke på samme måte som vanlige skolebrød/skoleboller, bare med aprikos istedet for vaniljekrem?

Har dessverre ikke noe forslag ut over det, men bumper denne, for det hørtes kjempegodt ut! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wienerbrød med aprikoser

Deig:

2,5 dl melk

30 g gjær

500 g hvetemel

75 g smør

75 g sukker

2 egg

skallet av 1 sitron

Fyll:

100 g rosiner

1 boks aprikoser (f.eks hermetisk i sukkerlake, halve)

Eggekrem:

2,5 dl melk

1/2 ss potetmel

1 ts vaniljesukker

2 ss sukker

2 egg

50 g smør til pensling

Fremgangsmåte:

Rør gjæren ut i lunken melk. Tilsett sukker, egg, revet sitronskall og litt mel. Smelt smøret og avkjøl det litt før det tilsettes sammen med resten av melet. Sett deigen til heving under plast.

Lag i mellomtiden eggekrem. Bland melk, potetmel, sukker og egg, og la det koke opp under omrøring på svak varme. Avkjøl og smak til med vaniljesukker.

Halvsmelt smøret til pensling og finn frem fyllet (Om man pensler wienerbrødene med smeltet smør når de kommer ut av ovnen, blir de blake!)

Elt deigen og kjelve dem ut til et rektangel ca. 25x35 cm. Dryss på rosiner. Rull sammen til en "pølse". Skjær i 16 biter og legg dem på bakepapir. Trykk bitene ned på midten, legg en skje eggekrem og sett en aprikos på toppen av hver. La wienerbrødene etterheves under plast i ca. 30 min. Stek dem midt i ovnen ved 225 grader i ca. 15 min.

Nå skal det bakes - selv om det er litt sent :) Jeg syns det er utrolig godt, og det er veldig "lett" å spise. Nam nam.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam, dette skal testes ut :D Men aprikosen sitter fast i bolla når den er stekt vel?

Du skal på en måte lage et hull i bolla, putte eggekremen oppi der, også presser aprikosen nedi. Det tyter litt eggekrem ut, men det er ikke farlig. Så, den sitter fast til en viss grad :) Gleeeder meg nå. Lukter så godt i huset nå!

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...