Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #1 Skrevet 2. november 2009 Betale ned studielånet (200 000 i gjeld)? Eller betale ned på boliglånet (1,4 mill i gjeld)? Eller investere i aksjer eller investere i noe annet...? hm.. (day-trading?)
Gjest Marlo Skrevet 2. november 2009 #2 Skrevet 2. november 2009 Personlig ville jeg nok betalt studielånet, brukt en liten slump til noe helt personlig, bare kose seg, og satt resten på konto.
Gjest megvel Skrevet 2. november 2009 #3 Skrevet 2. november 2009 Studielånet! Ville ikke betalt huslånet før jeg hadde fjernet andre lån. Men bruk litt på deg selv også.
Gjest Lea Skrevet 2. november 2009 #4 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville helt klart betalt ned på boliglånet. Studielånet er et mye gunstigere lån enn boliglånet å ha, så studielånet er det siste jeg ville betalt ned.
Gjest gjestefrøken Skrevet 2. november 2009 #5 Skrevet 2. november 2009 Studielånet er jo det gunstigste lånet man kan ha, så det er det siste jeg ville betalt ned. Hadde brukt størsteparten på å betale ned huslån, og bittelitt på meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #6 Skrevet 2. november 2009 Å betale ned studielånet ville være skikkelig dust i og med at du også har annen gjeld. Det lånet kvitter du deg ikke med før all annen gjeld er nedbetalt. Jeg ville brukt en god del (300.000,- hvertfall) til å nedbetale på boliglånet, satt endel på høyrentkonto og i fond. Og hadde nok også brukt litt penger til å kjøpe ting jeg har hatt lyst på lenge, og tatt meg en ferietur. Day trading? Kun hvis du faktisk har peiling!
Gjest tutto Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Hadde jeg vært i samme situasjon, ville jeg brukt 400 000 ,- og betalt ned på boliglånet. Etter det jeg vet, så er studielån noe av det rimeligste lånet man kan ha, dermed ville jeg betalt ned på det dyrere lånet, nemlig boliglån. Med andre ord, gjøre det trygt og kanskje ikke like spennende som eventuelle aksjer! Jeg ville også brukt litt penger til noe personlig, en ferietur ect. og satt resten på sparekonto.
Grønt blad Skrevet 2. november 2009 #8 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville helt klart betalt ned på boliglånet. Studielånet er et mye gunstigere lån enn boliglånet å ha, så studielånet er det siste jeg ville betalt ned. Enig i dette! Studielånet er det beste lånet man kan ha, betal heller ned på boliglånet. Jeg ville også satt noe penger på høyrentekonto og/eller kjøpt meg noe jeg virkelig hadde lyst på.
Grønt blad Skrevet 2. november 2009 #9 Skrevet 2. november 2009 Forresten. Jeg kan ikke noe om arveloven, og hvor mye man kan arve uten å betale arveavgift (det er det mange andre her inne som kan mye om).Hvis du må betale arveavgift og det ikke er gjort ennå, så kan det være greit å sette av noe til det. Kjipt å få en baksmell man ikke kan betale.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Aller først ser du om du trenger ny bil etc slik at du evt slipper å ta opp forbrukslån. Så betaler du mest mulig ned på boliglånet. Etter det tar du deg en deilig ferie og unner deg litt luksus. Studielånet betaler du helt til slutt. Bare et forslag, men slik ville jeg ha gjort det.
Megana Skrevet 2. november 2009 #11 Skrevet 2. november 2009 (endret) Jeg ville nedbetalt studielånet, litt på boliglånet og passet på litt kos til meg selv. Jeg er fullstendig klar over at studielån er det mest gunstige lånet man kan ha osv osv, men hva man velger å gjøre kommer helt an på din situasjon. Selv var jeg enslig når jeg fikk litt ekstra penger, så jeg valgte å bli kvitt studielånet for kun å ha 1 lån og 1 nedbetaling å forholde meg til. Mange mener sikkert at det er det dummeste jeg gjorde og at jeg taper på det på lang sikt, og ja, jeg tapte nok litt i renter ved å gjøre det på den måten, men jeg valgte ihvertfall å gjøre det på den måten og ville tatt det samme valget igjen Edit: En liten tilleggsopplysning: Mitt studielån var ikke av største sorten, hadde jeg hatt studielån på 200, 300 000 osv hadde det mulig stilt seg annerledes, men jeg ville nok vurdert samme løsningen selv da, for å kun ha 1 lån å forholde seg til. Endret 2. november 2009 av Megana
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #12 Skrevet 2. november 2009 hvor mye man kan arve uten å betale arveavgift 250.000
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Personlig ville jeg nok betalt studielånet, brukt en liten slump til noe helt personlig, bare kose seg, og satt resten på konto. Studielånet! Ville ikke betalt huslånet før jeg hadde fjernet andre lån. Men bruk litt på deg selv også. Hvorfor i alle dager sier dere dette? Har dere egentlig noen idè om hva et studielån går ut på?
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #14 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville nedbetalt studielånet, litt på boliglånet og passet på litt kos til meg selv. Jeg er fullstendig klar over at studielån er det mest gunstige lånet man kan ha osv osv, men hva man velger å gjøre kommer helt an på din situasjon. Selv var jeg enslig når jeg fikk litt ekstra penger, så jeg valgte å bli kvitt studielånet for kun å ha 1 lån og 1 nedbetaling å forholde meg til. Mange mener sikkert at det er det dummeste jeg gjorde og at jeg taper på det på lang sikt, og ja, jeg tapte nok litt i renter ved å gjøre det på den måten, men jeg valgte ihvertfall å gjøre det på den måten og ville tatt det samme valget igjen Dumt er det fordi hvis du dør nå, eller blir uføretrygdet om ti år - så kommer du/dine etterlatte til å sitte med boliglånet tilbake etter deg, mens studielånet ville blitt slettet.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #15 Skrevet 2. november 2009 TS Takk for alle svar. Tror jeg betaler ned en god slump på boliglånet. Men da lurer jeg på: har det noe å si om jeg betaler f.eks 400 000 med en gang på boliglånet, eller bør jeg porsjonere det, f.eks 200 000 nå, og 200 000 etter årsskiftet, mao har det noe å si for rentefradrag og skatt? Dersom renta øker kraftig, er det vel også lurt å spare endel penger? Men hvis jeg sparer 100 000 kr i bank, så er det vel så lav rentesats at det nesten ikke er noen vits? TS
Rosalie Skrevet 2. november 2009 #16 Skrevet 2. november 2009 Dersom man ikke har problemer med å betjene gjelda og heller ikke har planer om å kjøpe noe større med det første, ville jeg spart i pensjonsfond for å sikre alderdommen. Og naturlig satt av en grei sum til buffer/ferie.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #17 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville nedbetalt studielånet, litt på boliglånet og passet på litt kos til meg selv. Jeg er fullstendig klar over at studielån er det mest gunstige lånet man kan ha osv osv, men hva man velger å gjøre kommer helt an på din situasjon. Selv var jeg enslig når jeg fikk litt ekstra penger, så jeg valgte å bli kvitt studielånet for kun å ha 1 lån og 1 nedbetaling å forholde meg til. Mange mener sikkert at det er det dummeste jeg gjorde og at jeg taper på det på lang sikt, og ja, jeg tapte nok litt i renter ved å gjøre det på den måten, men jeg valgte ihvertfall å gjøre det på den måten og ville tatt det samme valget igjen Edit: En liten tilleggsopplysning: Mitt studielån var ikke av største sorten, hadde jeg hatt studielån på 200, 300 000 osv hadde det mulig stilt seg annerledes, men jeg ville nok vurdert samme løsningen selv da, for å kun ha 1 lån å forholde seg til. Når det gjelder å beholde studielånet i det lengste, så handler det fint lite om mindre renter. Poenget er at studielånet er rent personlig, faller låntager fra, slettes lånet. I tillegg er det slik at hvis man skulle være så uheldig å bli syk kan man få betalingsutsettelse og rentefritak. Blir man uføretrygdet kan man i hvertfall få deler av lånet slettet. I hvilken annen bank får man den muligheten?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. november 2009 #18 Skrevet 2. november 2009 Jeg ville nedbetalt studielånet, litt på boliglånet og passet på litt kos til meg selv. Jeg er fullstendig klar over at studielån er det mest gunstige lånet man kan ha osv osv, men hva man velger å gjøre kommer helt an på din situasjon. Selv var jeg enslig når jeg fikk litt ekstra penger, så jeg valgte å bli kvitt studielånet for kun å ha 1 lån og 1 nedbetaling å forholde meg til. Mange mener sikkert at det er det dummeste jeg gjorde og at jeg taper på det på lang sikt, og ja, jeg tapte nok litt i renter ved å gjøre det på den måten, men jeg valgte ihvertfall å gjøre det på den måten og ville tatt det samme valget igjen Det handler jo ikke om renteutgiftene, det handler om at studielånet fryses/ettergis hvis man kommer i en situasjon hvor man ikke kan betale på det lenger (eks. hvis man mister jobben eller blir syk), i tillegg til at det er personlig og dermed ikke følger med boet ditt om noe skjer med deg. Ingenting av dette gjelder for boliglån, og i ytterste konsekvens risikerer man å miste boligen fordi man velger å betale ned studielånet sitt først. Å betale ned studielån før boliglån er ren idioti, sett fra et økonomisk synspunkt. TS: hvis du er usikker på de økonomiske aspektene rundt arven din, anbefaler jeg at du snakker med noen med økonomisk utdannelse, for eksempel din bankkontakt. Det er dessverre slik at økonomi er noe "alle" vet noe om, mens de aller færreste har reell forståelse for de ulike aspektene ved det.
Megana Skrevet 2. november 2009 #19 Skrevet 2. november 2009 Som sagt var dette noe jeg gjorde i mitt tilfelle, hva andre må gjøre må de selvfølgelig svare for selv (Det er heller ikke aktuelt for meg å utdype omstendighetene rundt mine lån,eieforhold, avgjørelser osv osv på et åpent forum slik at min beslutning muligens ser "dum" ut i andre's øyne, men som sagt, detaljene går jeg ikke ut med)
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #20 Skrevet 2. november 2009 Som sagt var dette noe jeg gjorde i mitt tilfelle, hva andre må gjøre må de selvfølgelig svare for selv (Det er heller ikke aktuelt for meg å utdype omstendighetene rundt mine lån,eieforhold, avgjørelser osv osv på et åpent forum slik at min beslutning muligens ser "dum" ut i andre's øyne, men som sagt, detaljene går jeg ikke ut med)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå