Gå til innhold

Fra sykepleier til dataingeniør


Gjest Gjest_påsan_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_påsan_*

Jeg er en jente på 30 år som vurderer strekt å bytte yrke..

Men for å studere til å bli dataingeniør må jeg ha forkurset..lurer derfor på om det er veldig vanskelig?

JEg har KUN 1 Ma altså det letteste som fantes på videregående..og der fikk jeg 2!!har heller ikke kjemi eller fysikk...

Men jeg synes det er gøy med IT :D..og nå ønsker jeg virkelig å gjøre en innsats for å klare det..

Kommer jeg til å lure meg selv om jeg begynner på forkurset?Altfor vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en jente på 30 år som vurderer strekt å bytte yrke..

Men for å studere til å bli dataingeniør må jeg ha forkurset..lurer derfor på om det er veldig vanskelig?

JEg har KUN 1 Ma altså det letteste som fantes på videregående..og der fikk jeg 2!!har heller ikke kjemi eller fysikk...

Men jeg synes det er gøy med IT :D..og nå ønsker jeg virkelig å gjøre en innsats for å klare det..

Kommer jeg til å lure meg selv om jeg begynner på forkurset?Altfor vanskelig?

Hvofor ikke ta forkurset, se hvordan det går og ta det fra der?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du ta lightversjonen av dataingeniør, en bachelor i IT og informasjonssystemer (eller tilsvarende). Finnes blant annet på UiA. Krever ikke matte i utgangspunktet, ei heller inneholder selve studiet matte av betydning. Når det gjelder dataingeniør kan matten i selve studiet fort være verre enn den i forkurset, så bestått forkurs i seg selv er på ingen måte en garanti for at det vil gå greit på ingeniørstudiet.

Negativt med IT og informasjonssystemer er at det ikke er like anerkjent i markedet, ei heller like bra faglig i forhold til å bli en god programmerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Minime_*

Hei

Jeg vurderer å gå motsatt vei som deg. Har jobbet med It i over 10 år (er ingeniør), men hater jobben min intenst. Jobber for privat firma hvor vi blir dårlig behandlet og den pepperen vi får fra brukerne skal man ha svært tykk hud for å tåle. Ingen er mer irritert en enn som har plagdes med pc'en en stund! I tillegg er det svært mange om beinet i denne bransjen, så havner du i et dårlig firma som jeg gjorde, så er det ikke lett å finne et annet. Tenk deg godt om, sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt forkurs. Tok da 3mx, 3fy og 2kj. Synes det gikk greit jeg. Vi går jo dobbelt så fort fram som de som tar det på videregående, men samtidig så fikk vi god tid til å gjøre oppgaver i timene og sånn som du vanligvis ikke gjør når du går på høgskole.

Var nok endel som droppa ut ja, men for de fleste gikk det jo greit.

Anbefaler deg å bare hoppe i det jeg. Da gjør du iallefall et forsøk. Tror nok matten på dataingeniørstudiet kan være vanskeligere enn den på forkurset, og samtidig får du helt sikkert ikke gjøre oppgaver i timene. Så blir mye mer egenstyrt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta halvårig realfagskurs.

Jeg begynte på det etter flere år i jobb(uutdannet), og går nå på ingeniør.

Det er klart det er vanskelig, men har du motivasjon så har du kommet langt! :)

Matten på selve ingeniørstudiet er selvsagt mere vanskelig enn på forkurs/relfagskurs/vgs, men tror ikke det er av det mest avanserte på it-ingeniør..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matten på selve ingeniørstudiet er selvsagt mere vanskelig enn på forkurs/relfagskurs/vgs, men tror ikke det er av det mest avanserte på it-ingeniør..?

Visse minstekrav til matte er felles for alle ekte ingeniører (dvs ikke bioingeniør), 20 sp matte og 5 sp sannsynlighetsregning/statistikk. Noen linjer har mer obligatorisk matte enn det generelle minstekravet, men det er få skoler hvor datalinjen er omfattet av dette. I tillegg finnes IT/IS-utdanninger som ikke er under ingeniørparaplyen, der varierer mengden matte fra minst like mye som på ingeniør til absolutt ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går forkurs nå, helårig. Og ja, det er vanskelig. Matten har til nå vært grei, men nå begynner den å bli tøff. Fysikken har vært knallhard fra starten av, jeg skjønner ikke mye av den.. :sjenert:

Norsk, engelsk og teknologi&samfunn er veldig greie fag for meg, men de tar mye tid da det er mange innleveringer som må skrives.

Det kommer jo såklart an på hvilke ferdigheter man har i de enkelte fagene, men alle lærerne sa da vi begynte at uansett hvilket ingeniørstudie vi tar etterpå, vil dette være det tøffeste året. Vi har tross alt tre års mattepensum på et år, og et ganske heftig fysikkpensum også. Etter jul blir det kjemi, men tror den blir ganske grunnleggende.

Jeg er ærlig talt veldig i tvil om jeg skal fortsette med ingeniørstudier, eller om jeg kanskje skal studere språk heller. Det er liksom det som faller naturlig for meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke særlig god i matte, men kom meg gjennom matten på ingeniørhøgskolen (4.0 - god som gull :fnise: ). Skulle jeg valgt igjen er det nok mulig at jeg heller hatt gått på universitet hvor jeg kunne sluppet unna ingeniørfagene.

(Velkommen til it-bransjen forresten, vi trenger jenter der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...