superior Skrevet 1. november 2009 #1 Skrevet 1. november 2009 En jente i slekten min (20 år) har mens bare to ganger i året, ca. en uke hver gang. Hun har alltid hatt det slik, og er i god form, trener mye og lever ganske så normalt sunt. Hvor vanlig er dette? Er det farlig på noe vis? Det kan nevnes at jenta er født åtte uker for tidlig, og har en kronisk skade i nakken, men det påvirker henne lite. Har dette noen innvirkning tror dere?
Tinio Skrevet 1. november 2009 #2 Skrevet 1. november 2009 Det kan være at hun har en hormonforstyrrelse, pcos. Jeg er 23 år og har mensen max en gang i året. Var hos legen da jeg var 17 og forklarte situasjonen, hun tok hormonprøver som ikke viste noe unormalt. Derfor fikk jeg beskjed om å vente og se om det kom seg. Ting er ikke blitt bedre nå, og siden jeg prøver å bli gravid er dette et stort problem. Har tatt hormonprøver igjen, de var normale. Ble henvist til gynekolog, og da viste det seg at jeg har pcos likevel. Skal man få nøyaktige svar på hormonprøven, må man ta det på riktige dager i syklusen sa gynekologen, og det går jo ikke an når man har årlange sykluser... Men medisiner kan hjelpe på dette slik at man kan bli gravid. Jeg tror ikke det er farlig, men jeg ville likevel gått til legen og fått sjekket det hvis jeg var henne.
Furstina Skrevet 1. november 2009 #4 Skrevet 1. november 2009 PCOS - poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt Se artikel i magasinet här
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå