Gå til innhold

Selge bil med småfeil


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Kjøpte min første bil for et par år siden, og fant ut at student og bil ble litt dyrt, så må nå selge den. Den har en del småfeil og mangler, tull med sentrallås, blinklyset skrur seg ikke tilbake av seg selv når man er ferdig med å svinge, litt lakkskader og litt diverse, men ingenting som er alvorlig. Hadde den på eu kontroll i sommer. Skal jo selvfølgelig informere om alt det som jeg vet at er feil i annonsen, men om det skulle være noen feil som jeg ikke vet om (har lite peiling på bil), og som kommer frem etter at jeg har gitt den fra meg, hvordan stiller jeg da? Kan jeg bli ansvarlig for å rette opp noe, fordi det er ting jeg burde ha visst om, men som jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du bare trenger å skrive at "bilen selges som den står" og at du fraskriver deg feil som kan dukke opp i fremtiden. Han jeg kjøpte bilen min av hadde skrevet det, og når sommeren kom viste seg at bilen hadde en vifte som ble overopphetet når det var varmt ute, og begynte dermed og bråke som fy. Var ingenting vi kunne gjøre eller få igjen av forje eier, pga han solgte bilen som den sto, og at han skrev at feil som kunne dukke opp senere var på eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff en salgskontrakt/kjøpskontrakt (finner det på nettet). Der skriver du om mangler/feil du vet om fra før av, i tillegg til at du skriver at den selges som den står. Skulle det vise seg at det er noe flere feil du ikke har visst om, så kan ikke kjøperen "klage" og forlange å få tilbake pengene :)

Bare husk at begge parter må skrive under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig som det blir hevdet over, at en kan fraskrive seg et hvert ansvar for mangler. I tillegg til avtalen, vil kjøpsloven av 1988 komme til anvendelse.

"§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers."

I ditt tilfelle, er det nok alternativ C som vil kunne bli aktuelt, så fremt du ikke har holdt tilbake opplysninger eller gitt misvisende opplysninger.

I et slikt tilfelle (der selger er en privatperson), er det mest praktisk å kreve prisavslag, heving og/eller erstatning.

Den absolutte reklamasjonsfristen er 2 år. Kjøper må i tillegg reklamere innen rimelig tid etter han "oppdaget eller burde ha oppdaget" mangelen.

Lykke til med bilsalget!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige gjest gav deg et godt svar.

Men vil legge til, at selv skjulte feil som du burde visst om, kan kjøper legge til grunn.

Men vet at Forbrukerrådet UOFFISIELT har uttalt at biler som selges mellom 10 og 20 tusen, er å regne som såpass rimelige at noen feil må man som kjøper regne med.

Og biler under 10 tusen, er oftest å regne som i behov av mye reparasjoner etc.

Et beskrivende eksempel:

Har du en bil som det vanligvis forlanges mellom 60-70.000 for på ex FINN.no

Og så forlanger du 45-50.000 for den. DA har du allerede tatt et forbehold (på en måte) om at det kan være feil i størrelsesorden 10-25000, alt etter som.

Er du dønn ærlig, og kanskje i tillegg anbefaler kjøper å ta en NAF-test e.l. så er du rimelig trygg.

Har du allerede gått ned 10-20.00 fra det en liknende bil ligger på nett for, og evt kjøper får en takst på f.eks 9.500 for å rette feilene, så ligger du allerede innenfor.

Skulle det vise seg at evt takst havner på mer enn du har slått av så er du trygg om du matcher dette ved å gå ned tilsvarende.

Lykke til med salget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...