Gå til innhold

Koloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har hatt denne undersøkelsen?

Jeg skal til koloskopi i morgen, og gruer meg vel egentlig ikke veldig, men er jo greit å høre erfaringer. Har gruet meg mer til denne dagen egentlig, skal faste helt til etter undersøkelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke tatt undersøkelsen selv, men har vært med på veldig mange da jeg var sykepleierstudent. Men noen tips kan jeg sikkert hjelpe med.

For å være ærlig, så må du forberede deg på at dette kan gjøre vondt. Det spørs hvor langt opp i tarmen legen skal med kameraet, med tanke på hvor smertefullt det er. Dette sier jeg ikke for å skremme deg, for du kommer deg helskinnet gjennom dette. Men husk at du kan spørre om beroliggende medikamenter før undersøkelsen. Dette hjalp iallefall mange av mine pasienter. Men vanligvis tilbyr de deg dette.

Ikke føl deg ille berørt hvis det kommer fise-lignende lyder. Dette er helt naturlig siden det blåses litt luft i tarmen for at legen kan se skikkelig. Så dette må jo komme ut igjen på den naturlige måten.

Håper du også får en snill sykepleier som passer godt på deg :) Også må du ha masse lykke til og håper at de ikke finner noe :)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg er klar over at det kan gjøre litt vondt, men smerte skal jeg da alltid klare. Vet du hvor lenge man er "oppblåst" etter undersøkelsen, jeg tenker oppblåst på en skjemmende måte?

Skrevet

Den luften går veldig fort ut igjen, mens du ligger på undesøkelsesbenken. De pasientene jeg var med, hadde ikke noe problem med det etterpå. De gikk ikke prompenden ned over gangen for å si det sånn :) De følte ikke noe særlig ubehag etterpå, var vel heller en lettelse å få kameraslangen ut.

Skrevet

Jeg har hatt en slik undersøkelse for ca 5-6 år siden. Det jeg husker var at det ikke var så veldig vondt. Mest ubehagelig. Slangen kjente jeg som "romling". Når slangen kom til en sving så var det mer ubehagelig enn når den gikk rett fram. Legen var veldig rolig og behagelig og forklarte under hele undersøkelsen.

Det jeg syns var det værste var det middelet vi må ha i oss for å tømme tarmen. Det smakte veldig salt og fiskelignende smak. Klarte ikke å få i meg de 4 literne jeg skulle. Måtte gi meg på 2,5 liter. For hvert 2 dl glass måtte jeg helle i meg 1/2 liter saft. Det ble for mye veske.

Ønsker deg lykke til og det går helt sikkert bra :)

Skrevet

Takk:)

Jeg skal heldigvis ikke drikke så mye middel jeg da, en liten flaske i morges og en i kveld (phosphoral). I morgen skal jeg sette klyx to timer før undersøkelsen.

Dette går nok bra ja, som medisinstudent (1. året) er det jeg bare greit å selv ha vært gjennom ulike undersøkelser.

Gjest Gjest_Mimmi_*
Skrevet

Jeg fikk sitte på doen i 20 min etterpå for å fjerte litt ;) sykepleieren var veldig veldig hyggelig, følte meg godt behandlet tross en utrolig nervøs situasjon : )

Skrevet

Høres bra ut. Det var denne dagen uten ordentlig mat jeg gruet meg mest til, men hittil har det godt veldig fint, så dette blir nok ikke så ille som fryktet :)

Gjest Gjest_Hallo_*
Skrevet

Hei

Hvordan gikk det med deg i dag?

Håper det gikk bra :-)

Skrevet

Det gikk veldig bra :) Fikk faktisk skryt for høy smerteterskel :ler:

Gjest Gjest_Hallo_*
Skrevet
Det gikk veldig bra :) Fikk faktisk skryt for høy smerteterskel :ler:

Så bra! Tror at dersom man er forberedt på noe ubehag og at man klarer å slappe av, er mye gjort. Håper du fikk svar på det du tok undersøkelsen for.

Skrevet

Ja, det tror jeg også. Samtidig tenker jeg som så at "det er jo bare fysisk smerte, det går jo over". Det hjelper veldig :) Gjør det vondt, lukker jeg bare øynene, puster, og tenker at det snart er over.

De fant ikke ut noe, men de tok biopsier og flere blodprøver, de tenker kanskje cøliaki.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...