Gå til innhold

Julegodt

Fremhevede innlegg

Skrevet

I år til jul tenkte jeg at d kunne være en god idè og gi slike små søte glass med gulegodt i. Spesielt er vel dette en velegnet gave til bestemødre.

Det som er problemet er at jeg vet ikke helt hva jeg skal lage slags snop å putte i glassene...

Tanken var vel i utgangspunktet brente mandler, som man jo vet at alle bestemødre liker. Greia er bare den at jeg har lyst til å prøve å avansere, mest for å se om jeg får til... Det er vel verdt et forsøk =P

Noen som har tips til snop som passer til julegaver? Og eventuelt også oppskrifter?

Pssst... har spesielt lyst å lage lakrisdrops. er dette vanskelig?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Hjemmelaget marsipan er ihvertfall kjempegodt, og enkelt å lage. Den inneholder kun 3 ingredienser (4 hvis du vil ha i konditorfarge). :)

Gjest Nattvette
Skrevet

Hvordan lager man brente mandler..? Her kommer eg til å følge med litt også, kunne tenkt meg å prøve noe slikt i gave til de personene som er så innmari vanskelig å finne noe til.

Har dessverre ingen ideer til deg.

Skrevet (endret)

Panduro har sånne pakker til å lage sukkertøy, du kan jo sjekke ut det :) Vet ikke hvor dyrt det er da...

Panduro godteri :) Link til godteri. Koster litt, men hvis man deler det opp til flere blir det jo ikke så mye.

Har forresten laget marsipankuler og dyppet i sjokolade et år, la det i en fin konfekteske jeg pyntet og ga bort :)

Endret av Serenity88
Skrevet

Tusen takk for tips... tar enda gjerne imot flere...

Hvis det er flere som har tenkt på det samme, så kan jeg også nevne fløtekarameller...

Skrevet

Ikke akkurat noe du kan ha på glass, men jeg har laget langpannekaker og delt de i fire. De fleste har jo frysere.

Bak 3-4 forskjellige slag og pakk de i plast. Lever de noen dager før julaften med en pen sløyfe på.

Du kan jo lage romkuler,kokosboller eller risboller.

Er det noen som har oppskrift på veldig myke fløtekarameller?

Kanskje det er fudge, er ikke sikker på det. Det er bare fløtesmak og så myke at du lett kan bite eller skjære av en bit.

Skrevet

Brente mandler

500g mandler

250g melis

1 1/2dl vann

Kok opp ingrediensene. La vannet koke til mandlene er tørre og krystalliserte. (De får et hvitaktig belegg.) Skru platen opp og rør kraftig. Når mandlene har fått en fin gyldenhet, helles de utøver bakepapir. Ha vann i kryten med en gang. Del mandlene fra hverandre med to gafler.

Marinert ost

300g ost

1 rød paprika

Marinade:

2 dl olivenolje

2 dl hvitvinseddik

1 ss grønne pepperkorn

1 ss frisk timian

8-10 hvitløksbåter

evntuellt andre urter etter smak

Skjær osten i terninger. Prikk dem med gaffel slik at marinaden trekker lettere inn. Bland ingrediensene til marinaden, finhakk urtene og hvitløk. (Noen kan evntuellt være hele.) Legg ost og paprika i strimler lagvis i et tett glass. Hell marinaden over. La trekke et par døgn før servering. Server temperert som forrett på salatseng, eller som snacks.

Gjest stillness
Skrevet

Jeg har kjøpt denne svenske boken:

Julgodis

Skal prøve endel av oppskriftene i den,var mye som så godt ut ;)

Er alt fra karameller til hvordan man lager en marsipangris,og både noen litt vanskelige og lette oppskrifter. :)

Disse er kjempegode:

Nøttekonfekt

Ellers kan du jo kikke her:

Det søte liv

Gjest Gjest_Kvisten_*
Skrevet

Jeg skal også lage matgaver i år:)

Vil bare tipse alle om at karameller og panduro drops osv ikke er det lureste å gi til besteforeldre(gamle da:P), fordi det er utrolig dårlig for tennene deres. Hvert år på gamlehjemmet der jeg jobber får noen disse gavene og det ender ALLTID med tannlegebesøk for mange av de. Lurt å tenke på sukkerinnhold også, selv om det er jul;)

Skrevet

Kjempe god idè, er jo både koselig å lage gaver og få noe som andre har brukt tid og omtanke på.. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...