Gå til innhold

Norske barn misforstår halloweenfeiring

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=584650

Vet ikke hvor lenge halloween har vært her, men sikkert rundt 2000. Vært år så hører vi om folk som har fått husene tilgriset med diverse ting. Og vært år så r det snakk om at det ikke har noe med halloween å gjøre.

Hvorfor misforstår norske barn halloween?

Nå vet jeg ikke hvordan de feirer i usa men etter hva jeg har sett på film så kler de seg ut som alt de vil, alt fra demoner, hekser og troll til engler, superhelter, cowboys eller søte små dyr. Mens norske barn skal ha det skumleste av det skumle med blod og gørr.

Jeg har heller aldri sett en eneste amrikansk film der det blir gjort herverk, men et untak av Step by Step der Mark kaster egg på et hus, men blir kjørt hjem av politiet.

Og det er også bare barn som går halloween i filmer. Så vil nok gå ut i fra at det ca sånn det er i usa.

Men hvorfor misforstår norske barn? Vi har jo masse amerikanske filmer der man ser halloweenfeiring, men ser ikke ut som barna tar det til seg. Hvor vanlig er det med voksne eller ungdommer i Norge som har halloweenfest? Har selv aldri hørt om det.

Her i stad så kom det en ungdomsgjen i 18-årsalderen utkledd som demoner og spuirte etter godteri. Ikke noe trick or treat, kun "har du godteri". Men de var jo høffelig og gjorde ikke noe tull. Hadde dessverre ikke noe og de gikk høffelig der i fra. Men er ikke de litt store til å gå halloween?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De "misforstår" fordi det er en ny tradisjon. Folk sitter ikke å pugger fra amerikanse filmer for å forstå tradisjonen regner jeg med, de husker vel bare enkelte ting og tar "knask eller knep" et steg videre. Her er det foreldres oppgave å lese litt om det, og lære barna folkeskikk, mener nå jeg.

Er man 18 år synes jeg det er på tide å vokse litt opp. Gå dør til dør å be om godteri er noe for barna.

Halloween-fester for ungdom er ganske vanlig her jeg er. Er sjåfør for mange i kveld, og har sett hekser og gjeterjenter i ett sett. 16-30 år. Jeg har vært på slike fester de siste 4 år. Det første året var ikke det vanlig, men har blitt mer og mer populært siden flere ser en viss humor i å være feks en full pirat uten at du får rare blikk.

Skrevet

Halloween ble feiret i Norge i mange århundrer fram til 1770 tallet

Men i den morderne formen som det er nå som har blitt feiret i USA siden slutten av 1800 tallet. Kom til Norge for en 15 år siden

Skrevet (endret)
Halloween ble feiret i Norge i mange århundrer fram til 1770 tallet

Men i den morderne formen som det er nå som har blitt feiret i USA siden slutten av 1800 tallet. Kom til Norge for en 15 år siden

Dette er vel ikke helt riktig?

Man hadde en del overtro knyttet til natt til første november i Norge også, men det minner lite om den Halloweenen som nå er over oss.

Den amerikanske Halloweenen bygger på irske, hedenske markering og den kristne Allehelgensdag. Og Allehelgensdag har vært feiret i Norge i lang tid før 31 oktober ble en dag man kunne tigge om godterier og kle seg ut. Allehelgensdag kommer første søndag i November, ikke 31 oktober, og har vært en del av den norske kirke i mange år. Den er kanskje ikke like kjent, av den enkle grunn at denne dagen dreier seg om å minnes de døde man har mistet. Ikke helgener som i den katolske kirken. Mange får derfor kanskje ikke et forhold til denne dagen før de har mistet en av sine nærmste. Uansett, mange steder i landet er denne denne dagen en spesiell gudstjeneste hvor man leser opp navna på alle de som har dødd i området de siste året og tenner lys for disse. De aller nærmeste får derfor ofte en invitasjon til denne gudstjenesten. Ellers er tradisjonen at man denne dagen tar en tur på kirkegården og steller og tenner lys på gravene til de man har mistet.

Dette er egentlig en utrolig flott dag, som allerede har tradisjon i landet. Vi har altså allerede en Allehelgensdag. Halloween bygger på den samme høytiden vi allerede har, og er derfor egentlig en kommersiell tulledag som handelsnæringen har innført. Halloween er ihvertfall ikke "vår" høytid.

Endret av Vampen
Gjest også gjest
Skrevet
Allehelgensdag kommer første søndag i November, ikke 31 oktober, og har vært en del av den norske kirke i mange år.

Her må jeg få presisere litt. Allehelgensdag var 1. november, altså dagen etter allehelgensaften. Men den ukristelige statsministeren Einar Gerhardsen ville innføre arbeidernes 1. mai som helligdag. Landet hadde imidlertid ikke råd til enda en fridag, så da valgte han å fjerne allehelgensdagen som fridag. Men for ikke å komme for mye på kant med kirken ble allehelgensdagen heretter lagt til den første søndagen i november, som egentlig er helt feil.

Skrevet

Dere tar faktisk feil begge to. Det ble feiret på skikkelig, hedensk vis her i Norge òg. Samhain var kun en av fire forskjellige skikker som ble slått sammen til det som er Halloween i dag, og det var fordi den katolske kirken ikke følte de kunne "kaste ut" gamle skikker, da det kunne få folket mot dem.

De tre som ikke var All Saints day (senere All Hallows day, slik at de fikk "feire" hedenske skapninger som Samhain, for de var fremdeles "hellige" om ikke helgener) minner forbløffende om hverandre til tross for at de kommer fra tre forskjellige verdensdeler, derfor er det blitt antatt (og senere bevist) at den typen hedensk feiring (folk som går rundt og ber om godteri/mat/penger, kostymer osv.) har oppstått nesten samtidig i flere forskjellige religiøse kolonier, både kristne og "hedenske".

Skikken med å få godteri kom fra noe som kalles "souling", der fattige gikk rundt og tilbød seg å be for sjelen til de som bodde i et hus i bytte mot en gave (klær, mat, penger e.l.). Så jo, man kan si at Halloween ble feiret i Norge òg, men ikke i den moderne "knask eller knep"-stilen som oppsto blant irske immigranter i USA. :)

Skrevet

Det jeg ikke får helt tak i her er hvor forskjellen mellom norsk og amerikansk halloweenfeiring ligger? Nei, jeg tenker ikke på tradisjonene bak. Jeg har forstått det som at i Amerika gis noe tilbake når barna får godteri. Hva menes med det?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
[url=http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=584650]Hvorfor misforstår norske barn halloween?

Nå vet jeg ikke hvordan de feirer i usa men etter hva jeg har sett på film så kler de seg ut som alt de vil, alt fra demoner, hekser og troll til engler, superhelter, cowboys eller søte små dyr. Mens norske barn skal ha det skumleste av det skumle med blod og gørr.

Men hvorfor misforstår norske barn? Vi har jo masse amerikanske filmer der man ser halloweenfeiring, men ser ikke ut som barna tar det til seg.

Her i stad så kom det en ungdomsgjen i 18-årsalderen utkledd som demoner og spuirte etter godteri. Ikke noe trick or treat, kun "har du godteri". Men de var jo høffelig og gjorde ikke noe tull. Hadde dessverre ikke noe og de gikk høffelig der i fra. Men er ikke de litt store til å gå halloween?

Dette hørtes merkelig ut...ut fra det du skriver virker det jo som om de norske har misforstått hensikten. Det er ikek vanlig at 18-åringer går rundt og tigger godteri, nei.

I VG-linken står det jo at de norske barna har oversett noe viktig: de forventer å bare få uten å gi noe tilbake.

I USA gir barna av seg selv, de kler seg ut i søte kostymer (?) og kommer med regler de har lært utenat. I Norge står de bare der på trappen i et blodig kostyme og forventer kjapp overlevering av godteri fra beste hylle?

Skrevet

Det er da mange som kler seg ut som "søte" ting i Norge og, samtidig som skumle ting også er veldig populært i USA. Det er like mye skjeletter, vampyrer og jukseblod i butikkene der - om ikke mer.

Jeg har heller aldri sett en eneste amrikansk film der det blir gjort herverk, men et untak av Step by Step der Mark kaster egg på et hus, men blir kjørt hjem av politiet.

Husk at filmer ikke nødvendigvis er representativt for virkeligheten, Hollywood har en ganske selektiv fremstilling av enkelte ting. Men selv mener jeg å huske at jeg har sett herverk i ganske så mange filmer og serier egentlig.

Og det er også bare barn som går halloween i filmer. Så vil nok gå ut i fra at det ca sånn det er i usa.

Små barn pleier å gå "trick or treating", mens ungdom/voksne ofte kler seg ut de og - men går på fest i stedet.

Men hvorfor misforstår norske barn? Vi har jo masse amerikanske filmer der man ser halloweenfeiring, men ser ikke ut som barna tar det til seg. Hvor vanlig er det med voksne eller ungdommer i Norge som har halloweenfest? Har selv aldri hørt om det.

Hehe, 18-åringer som spør etter godis ville du nok ikke sett i USA nei. I USA er det vanlig at "alle" feirer halloween, men for de over 15 stort sett fester eller andre sosiale sammenkomster, ikke godteritigging.

Det jeg synes er mer interessant med denne diskusjonen vi får hvert år er at folk ser ut til å være imot det fordi det er noe nytt og/eller utenlandsk. Newsflash: alle skikker vi har i Norge har vært nye en gang, og mange av dem kommer fra utlandet. Folk tar til seg skikker fordi det betyr noe for dem.

Jeg ser selvfølgelig at det er problemer når pøblene får en ekstra unnskyldning til å gjøre faenskap, og det er ikke greit. Og å blindt ta imot alle merkedager handelsstanden kan finne på er jeg skeptisk til. Men nå er det engang sånn at kulturer ikke er statiske og uforanderlige, de endrer seg. Ideer og verdier endres, feiringer og ritualer kommer og går. At noe ikke er norsk er et elendig argument for å ikke ta opp noe, da måtte vi fjerne (eller i det minste endre kraftig) den tradisjonelle jula, påsken, sankthans, karneval, bursdagsfeiring, pinse, søndagsfri og mye annet. 17. mai kunne vel kanskje fått bli under nåde.

Skrevet
Her må jeg få presisere litt. Allehelgensdag var 1. november, altså dagen etter allehelgensaften. Men den ukristelige statsministeren Einar Gerhardsen ville innføre arbeidernes 1. mai som helligdag. Landet hadde imidlertid ikke råd til enda en fridag, så da valgte han å fjerne allehelgensdagen som fridag. Men for ikke å komme for mye på kant med kirken ble allehelgensdagen heretter lagt til den første søndagen i november, som egentlig er helt feil.

Einar Gerharsen? Altså, Allehelgensadag ble lagt til første søndag i november i Norge rundt 1770, så da må jeg si at at Einar holder seg vanvittig godt!

I Norge, både i statskirken og i Den katolske kirke, er allehelgensdag lagt til første søndag i november som en festdag til minne om de døde – for den katolske kirke til minne om helgener og martyrer. Tradisjonelt var dagen ansett som en halv helligdag og en viktig merkedag for været – man kunne gjerne vente ”helgemesseflom”, og regn på dagen ville vare i sju uker. En opprinnelig katolsk skikk som fortsatt praktiseres i Norge, er å stelle gravene til sine kjære og sette ut lys denne dagen.

Allehelgensdag er en stor helligdag i katolske land. I Norge var den også en helligdag helt fram til 1771 og er avmerket på den gamle primstaven.

Monarkiet Danmark-Norge bestemte i 1770 å flytte allehelgensdag til første søndag i november. I 2005 vil altså allehelgensdag lande på søndag 6. november. Historisk vil derfor datoen for allehelgensdag være 1. november, men det mest riktige vil være å bruke første søndag i november.

Skrevet
Dere tar faktisk feil begge to. Det ble feiret på skikkelig, hedensk vis her i Norge òg. Samhain var kun en av fire forskjellige skikker som ble slått sammen til det som er Halloween i dag, og det var fordi den katolske kirken ikke følte de kunne "kaste ut" gamle skikker, da det kunne få folket mot dem.

De tre som ikke var All Saints day (senere All Hallows day, slik at de fikk "feire" hedenske skapninger som Samhain, for de var fremdeles "hellige" om ikke helgener) minner forbløffende om hverandre til tross for at de kommer fra tre forskjellige verdensdeler, derfor er det blitt antatt (og senere bevist) at den typen hedensk feiring (folk som går rundt og ber om godteri/mat/penger, kostymer osv.) har oppstått nesten samtidig i flere forskjellige religiøse kolonier, både kristne og "hedenske".

Skikken med å få godteri kom fra noe som kalles "souling", der fattige gikk rundt og tilbød seg å be for sjelen til de som bodde i et hus i bytte mot en gave (klær, mat, penger e.l.). Så jo, man kan si at Halloween ble feiret i Norge òg, men ikke i den moderne "knask eller knep"-stilen som oppsto blant irske immigranter i USA. :)

Her i Norge tente man bål for å holde onde ånder borte, og trodde at om man husket det man drømte denne natta (natt til 1 november) så ville det gå i oppfyllelse. Den Halloweenen man feirer i USA og prøver å innføre her i Norge nå er allikevel i en norsk tradisjon. Den har sine røtter i keltiske skikker, og den blir ikke mer norsk av at nordmenn også trodde natt til 1 november var en spesielt skummelt natt.

Skrevet

Hva med romerne, som gjorde sitt for å blande sin og kelternes helligdager? Hva med sammenslåingen av høsttakkefest og de to overnevnte? Det er først etter at alle disse tre ble "en" helligdag at den katolske kirke kom dinglende med allehelgensaften.

Skrevet
Det jeg synes er mer interessant med denne diskusjonen vi får hvert år er at folk ser ut til å være imot det fordi det er noe nytt og/eller utenlandsk. Newsflash: alle skikker vi har i Norge har vært nye en gang, og mange av dem kommer fra utlandet. Folk tar til seg skikker fordi det betyr noe for dem.

Men det at noe er en skikk et annet sted er heller ikke noe argument for å innføre den her, uansett hva vi har tatt til oss før. Noen liker Halloween, men de fleste ser ut til å ikke like det. Poenget er at dette ikke er en vanlig skikk som feires helt privat; det er noe som involverer andre direkte ved at man får tiggere på døren. Derfor har man i større utstrekning enn vanlig rett til å være skeptisk.

Legg for eksempel merke til at det er få som går rundt og ytrer sin skepsis til morsdagen, som også kom til Norge for ikke så lenge siden. Folk driter i hva andre gjør så lenge det ikke berører dem, så de lar bare være å feire dagen. Det samme kan man ikke si om Halloween. Ikke at det er en stor greie (for de fleste), men litt irriterende er det jo.

Skrevet
Dette er egentlig en utrolig flott dag, som allerede har tradisjon i landet. Vi har altså allerede en Allehelgensdag. Halloween bygger på den samme høytiden vi allerede har, og er derfor egentlig en kommersiell tulledag som handelsnæringen har innført. Halloween er ihvertfall ikke "vår" høytid.

Det stemmer helt.

Og jeg har ikke noe til overs for å innføre nye kommersielle "tradisjoner" fra USA bare fordi er så så gøyalt eller så koz, lizzom. Vil folk la barna kle seg ut og gå rundt å banke på dører, kan de begynne med å gå julebukk. I min landsdel så var julebukk en levende og stor tradisjon frem til midten av åttitallet. "Halloween-tradisjonen" kom for fire-fem år siden....

Skulle ønske folk var litt mer selvstendige og reflekterte enn at det kun er ting fra Hollywood som er kult. Bæææææ, sier jeg bare.

Skrevet
Hva med romerne, som gjorde sitt for å blande sin og kelternes helligdager? Hva med sammenslåingen av høsttakkefest og de to overnevnte? Det er først etter at alle disse tre ble "en" helligdag at den katolske kirke kom dinglende med allehelgensaften.

For meg spiller det egentlig ingen rolle hvem som oppfant hva, hva som ble slått sammen med hva, hvor det kom fra og når det dukket opp.

For meg så er det tanken bak dagen, folks motiv for å feire, som egentlig betyr noe. Av de som nå har kastet seg på Halloween bølgen, hvor mange tror, på eller i det hele tatt, vet hva dagen står for? Sånn egentlig? I USA har de en tradisjon for det, så så da blir det i mine øyne noe litt annet. Akkurat som mange i Norge ikke kjøper Julens budksap, enten det er det kristne eller hedenske, men feiere som en følge av tradisjon. Men det vi har gjort med Halloween er å importere det kosmetisk og kommersielle. Den gangen romere, kelter, den katolske kirken og fandens oldemor slo sammen dager til en slags suppe rundt 1 november, så var det av praktiske årsaker. Men det var også fordi folk trodde på det disse dagene stod for.

Med unntak av en og anne Wicca heks, så har jeg ikke inntrykk av at folk flest anno 2009 tror at drømmer blir virkelighet eller at onde ånder flyr lavt denne natta. De gjør det fordi det er gøy med gresskar, utkledning og godteri og/eller fest. Det er greit nok det, men det blir en hul og meningsløs dag her på berget.Ha det for all del gøy, men jeg ser ikke poenget med å prøve å forkle denne dagen med tigging av goderti og masker som noe som egentlig er litt heilnorsk allikevel.

Allehelgensadag derimot, syntes jeg er en flott dag. Den har en tradisjon og en litt dypere tanke, og kirkegården er et veldig spesielt sted denne dagen. Helt uavhengig av hvordan den oppstod. Og for meg er det også et poeng i dens favør at dette ikke er en dag med skikker som "plager" andre, og det er heller ikke en dag handelsnæringen tjener seg rik på. Noen ekstra gravlys og en og annen krans utgjør ikke big business. Det gjør faktisk Halloween..

Skrevet
Men det at noe er en skikk et annet sted er heller ikke noe argument for å innføre den her, uansett hva vi har tatt til oss før. Noen liker Halloween, men de fleste ser ut til å ikke like det. Poenget er at dette ikke er en vanlig skikk som feires helt privat; det er noe som involverer andre direkte ved at man får tiggere på døren. Derfor har man i større utstrekning enn vanlig rett til å være skeptisk.

Legg for eksempel merke til at det er få som går rundt og ytrer sin skepsis til morsdagen, som også kom til Norge for ikke så lenge siden. Folk driter i hva andre gjør så lenge det ikke berører dem, så de lar bare være å feire dagen. Det samme kan man ikke si om Halloween. Ikke at det er en stor greie (for de fleste), men litt irriterende er det jo.

Helt enig. Og helt enig med resten av det du sier. Jeg skulle kanskje uttrykt meg klarere i innlegget mitt, jeg nevnte ikke så mye om pøblerier fordi det virket litt off-topic i forhold til det jeg egentlig snakket om.

Min voksne halloween-feiring består i å gå på byen i rare klær, det kan neppe sies å plage noen andre. At småbarn skal gå fra dør til dør og vise frem kostymet sitt og få litt snop tilbake ser jeg heller ikke noe galt med i utgangspunktet, problemet kommer vel når det er mange i Norge som ikke har planer om å dele ut godis den kvelden. Uansett så tror jeg ikke den skikken forsvinner etterhvert, så vi får håpe det går mot litt mer siviliserte former etterhvert. 18-åringer som skal på døra og tigge sjokolade blir bare for dumt, de får heller finne på noe sammen. I USA er det i det minste veldig tydelig at det å gå fra dør til dør er noe for barn.

Selv synes jeg det er endel skepsis også til de mer private dagene som f.eks. morsdag og valentines day, men det varierer jo mellom folk.

Skrevet

Her var de iallefall veldig söte.

Vi valgte å bare låse döra og late som om vi ikke hörte at de banket på... når vi skulle ut senere og gå en runde med hunden så hadde de lagt aviser over hele bilen.

Det er nå iallefall bedre enn egg-kasting m.m. som jeg hörer andre oppleve.

Dette med å gå rundt å tigge godis kommer vel mye fra den mexicanske tradisjonen som USA igjen har adoptert. I mexico har de jo gjort dette mye lengre enn i USA iallefall - og det er der blodige masker o.l. stammer fra også.

Gjest Gjest_Harald_*
Skrevet

Kom da en liten tapergjeng med fjortisjenter sent på kvelden i går. Rundt 22.30 hører jeg bare noen kraftige dunk på ruta mi og det var noen uutkledde taperungdom som tydligvis syntes det var morsomt å både forstyrre oss sent på kvelden og i tillegg be om godteri. Også mange fingermerker på ruta nå så den må jeg jo også vaske.

Oppdra de jævla snørrungene deres forbanna ansvarsløse egoister! Noen av dere burdte aldri fått avkom. Burdte ta å IQ-teste, samt se på rulleblad og karakterer før dere amøber får reprodusere dere. Foreldre som har lav IQ og også har karakterer som tilsier at dette ikke er pliktoppfyllende arbeidsomme mennesker, bør dere heller ikke få slippe deres b-avkom ut i gatene.

Skrevet

En "tradisjon" som ikke har basis i en dypere tro eller filosofi dør nok hen den dagen foreldre innser at bak dørene de sender sine små demonmaskerte tiggere til, står alt fra psykotiske religiøse fanatikere uten kulturell referanse til noen smådjevelutkledning annet enn i romjula/nyttår, og derfor forsvarer seg ned brødkniven, via sinte bøller som avskyr drittunger og tanketomme amerikanske plasthøytider, til pedofile som synes det er topp å få levert på døra.

Hvis voksne tar et kostymeparty den natta, er det opp til dem, men legg av å kalle det tradisjon. Ser ikke hvorfor vi skal importere et påskudd for å gjøre hærverk, når den samme "helligdagen" hvor vi har våre tradisjoner, råtner ubrukt på rot få dager etter.

Gammel blir den ikke. Men så lenge USAs underholdningsindustri sender oss serier med halloweenfeiring i, vil alltid noen kulturelt identitetsforvirrede demonstrere sim manglende tankekapasitet; Tror ikke på Gud, men feirer haloween...

Det er i praksis ingen forskjell på en amerikansk TV-serie og en pakke vaskepulver. De er begge kommersielle produkter laget så kostnadseffektivt som mulig, og markedsført med svulmende ord, for at vi skal føle oss spesielle hvis vi kjøper det, og mislykkede om vi lar være og heller bruker konkurrentens.

For all del, ha det moro! Behøver dere å importere en religiøs "hærverkshøytid" for å gå på et kostymeparty? Blir det ikke litt feil å la unger praktisere religion, for at -nille skal tjene seg noen ekstra førjulskroner?

Skrevet

Halloween har ingen verdens ting med hærverk å gjøre. De som gjør det har misforstått hele greia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...