Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #1 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har i det siste tatt med i å være veldig engstelig. Vet ikke helt hvordan det skjedde, men kan plutselig få panikkfølelse uten egentlig noen grunn i det hele tatt. Har hatt fylleangst tidligere, og det kan sammenlignes med det. Det kan dreie seg om å gå alene i mørket, at jeg har sagt noe dumt, at jeg ser rar ut, eller annet egentlig helt tåpelig. Det her begynte for bare et par måneder siden, og jeg innser jo selv at det ikke er fornuftige eller rasjonelle følelser i det hele tatt, men det bare kommer alikevel. Det er kjempelang ventetid hos psykolog, så det blir nok ikke aktuelt, og jeg har ingen interesse av å spise piller, bare så det er sagt. Noen som har noen gode teknikker eller noe for å forhindre dette fra å utvikle seg videre?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #2 Skrevet 31. oktober 2009 Hei! Siden dette ikke har vart så lenge, så kan det også gå fort over. Det er ganske vanlig å få angst på høsten, når det blir mørkt og kaldt. Det er viktig å prøve å opprettholde en god døgnrytme, få dagslys, og å spise sunt og å være fysisk aktiv. Særlig nå som det er mørketid. (Jeg har selv angst, og får økt angst når søvnen svikter. Søvn er veldig grunnleggende.) Du er jo allerede ganske langt ved at du vet at det er irrasjonelt. Angsten vil opprettholdes og øke hvis du flykter fra den og begynner å unngå situasjoner. Så forsøk å fortsett å gå i mørket selv om du er nervøs osv. Og snakk med deg selv, si at det ikke er farlig. Mange føler seg av og til dum eller at de sier noe rart. Det er viktig å ikke dvele ved dette. Si imot tankene dine når du tenker at du er dum. Det hjelper å le av seg selv, hvis man f.eks sier noe man etterpå føler er rart. Alle sier noe rart og dummer seg ut av og til- det er viktig å ikke ta seg selv så høytidelig. Det er tankemønsteret som styrer hvilke følelser man får. Hvis man sier til seg selv at man er rar, så vil man føle seg rar og oppleve mange negative følelser. Og kanskje utvikle angst. Mens hvis du aktivt jobber med tankemønsteret ditt og bekrefter deg selv, så vil dette åpne opp for gode følelser og hindre at angsten får slå rot. (Dette er noe alle mennesker kan jobbe med, alle har godt av å ha gode tankemønstre.) Og snakk med noen hvis dette blir for tøft alene, er du snill! Lykket til!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2011 #3 Skrevet 7. juni 2011 Jeg ønsker meg også tips angående dette. Har nok ikke angst nok til å få en diagnose, men er redd det kan utvikle seg den veien. Finnes det noen "metoder" man kan bruke for å unngå angst, utover det naturlige som søvn, mat, mosjon, osv?
nattsvermer Skrevet 7. juni 2011 #4 Skrevet 7. juni 2011 (endret) Legen min anbefalte meg å kjøpe en avspennings-cd. Det hjalp meg faktisk den perioden jeg var flink til å høre på den Endret 7. juni 2011 av nattsvermer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå