Gå til innhold

Ekstreme menstruasjonsblødninger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lina_*
Skrevet

OBS! OBS! Detaljer om kroppsvesker. (Advarsel til dem som blir dårlig av å lese om sånt)

Jeg har alltid slitt med store menstruasjonsblødninger. I flere år brukte jeg p-sprøyte og minipiller, sånn at blødningene ble så godt som borte. Så herlig! Når jeg ikke brukte sprøyte eller piller så følte jeg meg totalt avhengig av tamponger. Jeg brukte den største sorten, og måtte likevel skifte hver time de to første menstruasjonsdagene. Likevel hadde jeg iblant lekasjer og brukte derfor bind i tillegg til tampong. For et slit. Men det hjalp meg i hvertfall til å ha et noenlunde normalt funksjonsnivå selv på de to første menstruasjonsdagene. Fysisk aktivitet kunne jeg imidlertid glemme, og jeg måtte alltid passe på å være nær et toalett.

Nå tør jeg ikke lenger bruke tamponger, etter at jeg fikk tampongsyken og ble alvorlig syk. Og jeg og mannen min prøver å få barn, så jeg kan ikke bruke piller/sprøyte for å regulere blødningene. Så nå sliter jeg skikkelig to dager i måneden. Jeg kan jo nesten ikke gå ut hjemmefra. Jeg bruker to bind samtidig, og må bytte to ganger i timen, hvis jeg er flink til å løpe på do og tørke vekk blod hvert tiende minutt... Selv når jeg sitter stille i sofaen så kjenner jeg at blodet renne bare noen minutter etter siste dobesøk. Hvis jeg blir på badet etter et dobesøk for å pusse tenner f.eks. så må jeg på do på nytt før jeg rekker å komme ut derfra.

På nettene sover jeg dårlig. Jeg våkner hver tredje time av at jeg kjenner jeg må på toalettet igjen. Og da har det blødd så ille at det drypper av meg på vei fra soverommet. Bruker både Tena Lady-"bleier" og nattbind på natta, men det nytter ikke. Huff, dette er pyton. Når jeg skriver det her så ser jeg jo at det virker helt latterlig. Det frister lite å gå noe sted i denne "tilstanden". Jeg løper jo på do hele tida, og beveger meg forsiktig og rart. Dessuten blir det jo grisete med så sterke blødninger, så jeg føler for å dusje underlivet flere ganger om dagen. Våtservietter blir flittig brukt.:(

Er dette normalt??? Og hva i alle dager kan jeg gjøre for å komme meg gjennom disse dagene på en mer fornuftig måte? Føler at jeg burde sittet på do i 48 timer og bare ventet på at det skulle gi seg. Jeg har tenkt på menskopp, men føler meg usikker på bruken av den. Og den vil vel også fylles raskt opp når jeg blør så kraftig?

Jeg blir veldig takknemlig dersom noen har gode råd til meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si at det er ikke unormalt i allefall.

Det høres ut som sånn jeg hadde det i alle år fra sist i tenårene og i alle voksne år. Nå er det noen tilstander som kan gi ekstreme blødninger, jeg hadde ikke det, men kanskje du skulle tatt en prat med legen din for en sjekk.Få evt en henvisning til en gynekolog, det er mulig det er hjelp å få.

Jeg overlevde med tamponger,bind,Tena og å holde meg hjemme de første to dagene om det var mulig. Pakket inn i lag på lag om natten med kladder under meg. Ikke morsomt i det hele tatt, så jeg skjønner det godt.

Jeg husker en gang jeg fikk tbl Primolut-N av legen. De gis ofte også for å utsette mensen, men det var ikke derfor jeg fikk de. Kun for å få mindre blødninger og mindre smerter, og de hjalp noe. Og legen presiserte at jeg kunne bli gravid på de. Om de anbefales når du er aktiv prøver vet jeg ikke , så snakk med legen din.

Jeg ble noe bedre etter 3 barnefødsler, men så ble det verre enn noen gang da jeg kom i slutten av 40-årene. Fjernet livmoren for tre år siden og har endelig etter 30 år fått normal Hb og jernlagre igjen.

Siden du er ung så er jo ikke det noe alternativ, men snakk med lege/gynekolog og be om hjelp !

Lykke til !

Skrevet
Og legen presiserte at jeg kunne bli gravid på de. Om de anbefales når du er aktiv prøver vet jeg ikke , så snakk med legen din.

"Kan bli gravid" som om det ikke er prevensjon, absolutt. Men det er mistenkt en svak fare for skade på mannlige fostre.

Skrevet
Og legen presiserte at jeg kunne bli gravid på de. Om de anbefales når du er aktiv prøver vet jeg ikke , så snakk med legen din.

"Kan bli gravid" som om det ikke er prevensjon, absolutt. Men det er mistenkt en svak fare for skade på mannlige fostre.

Skrevet

Jeg bør kanskje spørre legen ja. Jeg har jo nevnt tidligere at jeg har store blødninger, men jeg har ikke utbrodert det så veldig. Håper i hvertfall jeg blir fort gravid så jeg slipper å gå slik som dette i årevis...

Gjest Gjest_ylvina_*
Skrevet

Har du fått sjekket hormonnivåene dine? Og hva med blodprosent? Kroppen er faktisk så ulogisk av seg at dersom du er blodfattig, blør du sterkere under mensen. Da snakker man ond sirkel ja...

Hvis man har ubalanse i hormonene, kan det også virke inn på mengden mensblødning. Jeg har aldri vært plaget med veldig sterke blødninger, men når jeg fikk hormonforstyrrelse blødde jeg tilnærmet like mye som du forteller her. Det var virkelig plagsomt (og sosialt hemmende), og jeg synes virkelig synd på deg og andre som må ha det sånn hele tiden... :klemmer:

Tror nok det er lurt å gå til gynekolog, for det finnes flere grunner til at man blør mye, og som oftest kan det gjøres noe med.

Skrevet

Det finnes tabletter du kan ta som minsker blødningene, de tar du når blødningene starter og så lenge du mener du behøver dem. De er reseptbelagte, så du må til lege.

Skrevet

Hei, Dette høres ille ut...og litt kjent for min del. Det er så forferdelig ubehagelig for den det gjelder, synes virkelig synd på deg! Jeg var også veldig plaget med store blødninger, og i perioder mye hyppigere enn en gang i måneden. Følte "alt" var prøvd, og legen sa at neste steg kunne bli å fjerne livmoren. Men etter en utskraping fikk jeg satt inn hormonspiral og det ble min "redning". Over tid ble blødningene mindre og sjeldnere inntil de nå er omtrent borte. Det er som en ny verden... :)

Selvfølgelig et dårlig forslag om du ønsker å bli gravid, men kan kanskje prøves i en periode for å få en bedre hverdag? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...