Gå til innhold

Smittefare


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått å hanglet litt i et par dager, lav feber (ikke hatt mer enn 38,2), vondt og tett i hodet. Skal egentlig i 80årsdag til bestemoren min i morgen, men er litt redd for å dra.

Hvis man har influensa, så har man høyere feber eller? Så er vel bare en forkjølelse jeg har? Regner jo med det selv, men er så redd for at det skal være noe mer, og at jeg skal smitte noen. Bestemor har dårlig helse, bestefar har kreft og dårlig immunforsvar, og det kommer også noen venner av de som er litt oppi åra. Har så lyst å dra, men ikke om jeg utsetter de for noe.. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke dratt hvis du ikke vet hvorfor du har feber.

Skrevet

Etter hva min lege sa... får en ikke feber ved forkjølelse.

Hadde samme symptomene selv for en tid tilbake, legen mente det var svineinfluensa.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vært forsiktig med å dra ut noe sted pga smittefaren nå.

Skrevet

Hmm... Tror nok bare jeg får se det an i morgen... Om temperaturen er fin så går det vel greit?

Trodde man måtte ha høy feber for å ha influensa jeg?

Skrevet

Så lenge du har influensasymptomer bør du holde deg hjemme. Ihverfall når det skal være personer med dårlig helse der.

Skrevet
Etter hva min lege sa... får en ikke feber ved forkjølelse.

Hadde samme symptomene selv for en tid tilbake, legen mente det var svineinfluensa.

Hadde jeg vært deg hadde jeg vært forsiktig med å dra ut noe sted pga smittefaren nå.

Merkelig at en lege kan påstå at man ikke får feber ved forkjølelse. Håper indelig at vi ikke har samme lege, for da bytter jeg i allefall lege rimelig kjapt...

Man trenger ikke få høy feber ved influensa. Noen får høy, andre har nesten ikke feber i det heletatt. Det er veldig individuelt hvor hardt man får influensaen. Kjenner de som har vært innlagt pga høy feber og lungebetennelse pga nøffen, og også de som bare har hanglet litt et par dager med bare litt forhøyet temp, men som også har fått påvist at det er SI.

Uansett, har man feber og føler seg dårlig, er det en gyllen regel at man holder seg hjemme og ikke reiser i sosiale festligeter. Du kan være like smittefarlig om du har 38 eller 39 i temp. Så lenge bestefaren din har dårlig immunforsvar, så ville jeg holdt meg hjemme til jeg var frisk igjen, om jeg var deg. De færreste ønsker å komme hjem med ekstra basselusker og virus etter en hyggelig sammenkomst. Om man blir smittet med forkjølelse, eller om man blir smittet med influensa, er det like kjipt begge deler.

Skrevet

Æsj, har fortsatt feber så blir nok ingen selskapeligheter på meg i dag... :(

Noen som vet når man ikke er smittefarlig lenger? Er jo enda to dager til, men lurer på jobb på mandag. Jeg føler meg ikke så dårlig at jeg MÅ ligge i senga, og har allerede liggi i senga i noen dager nå, så begynner å bli lei. Må man bli kvitt alle symptomene før man ikke er smittefarlig lengre?

Skrevet
Æsj, har fortsatt feber så blir nok ingen selskapeligheter på meg i dag... :(

Noen som vet når man ikke er smittefarlig lenger? Er jo enda to dager til, men lurer på jobb på mandag. Jeg føler meg ikke så dårlig at jeg MÅ ligge i senga, og har allerede liggi i senga i noen dager nå, så begynner å bli lei. Må man bli kvitt alle symptomene før man ikke er smittefarlig lengre?

Du skal holde deg hjemme i syv dager. Så lenge du har influensasymptom er du smittsom.

Skrevet

Min lege sa at jeg bare trengte å holde meg hjemme så lenge heg hadde influensasymptomer, det har jeg ikke lenger, bare hoster litt, men det er jo ikke influensa i seg selv.. Så da gidder ikke jeg være hjemme 4 dager til for å gå hjemme og være frisk.

Skrevet
Du skal holde deg hjemme i syv dager. Så lenge du har influensasymptom er du smittsom.

Men hva hvis det varer lenger da? Det begynte på mandag med hoste og sår hals, feberen kom ikke før på onsdagen. Og i dag er det egentlig verre enn hva det var, så tror nok ikke at det skal plutselig forsvinne til mandagen igjen. Kommer til å bli gal om jeg må ligge hjemme enda flere dager neste uke, men har jo ikke lyst å smitte folk heller...

Skrevet
Men hva hvis det varer lenger da? Det begynte på mandag med hoste og sår hals, feberen kom ikke før på onsdagen. Og i dag er det egentlig verre enn hva det var, så tror nok ikke at det skal plutselig forsvinne til mandagen igjen. Kommer til å bli gal om jeg må ligge hjemme enda flere dager neste uke, men har jo ikke lyst å smitte folk heller...

Da bør du holde deg hjemme til du føler deg frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...