Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2003 #1 Skrevet 18. august 2003 Nå i sommer har vi totalrenovert badet. Vi begynte med å hakke ut det gamle gulvet og fjerne de ødelagte varmekablene. Tok og ned gamle baderomsplater og fjernet gammel isolasjon. Det første vi gjorde var å legge ny isolasjon i gulvet(isopor) med hønsenetting oppå for å ha noe å feste varmekablene i. Så satte vi opp lekter på veggene og la i ny isolasjon(glava)og la papp og plastmembran utenpå isolasjonen. Så da elektirkeren hadde lagt varmekablen, støpte vi gulvet. Det skulle være minst 5 cm betong oppå varmekablen, med hjelp fra svigerfar fikk vi rett halning mot sluket og ikke minst tett rundt sluket. Gulvet måtte tørke i minst fem dager og sprayes med vann oppå sånn at det ikke dannes sprekker på overflaten. ( da passet det fint med ferie, siden svigers var innom en gang for dagen likevel og tok inn posten) Da vi kom tilbake la vi gulv belegg, spesielt beregnet på baderom, brettet ti cm oppover veggen, og skikkelig limt i overlappingen i hjørnene. Dette ble skjult av panelingen. Da gulvet var ferdig kunne vi sette opp lekter til å feste panelingen. Vi kjøpte granpanel, som går helt sammen med bare en smal spalte mellom bordene. All panelingen måtte kvistlakkes, jeg la to strøk kvistlakk, selv om ett skal være nok. Da panelingen var satt oppmåtte det fuges med akryl i alle spaltene mellom bordene. Kvisthull måtte sparkles med en blanding av sagflis og trelim. Og endelig kunne jeg begynne og male. Grunnet først med oljebasert heftgrunn, og uten på der malte jeg to strøk med vanlig oljemaling (fargen heter latte, og er en lys beigefarge) I kveld skal jeg sparkle rundt og i skjøtene på listene og håper å få malt de i løpet av uken. Elektrikeren kommer og kobler til varmekablene i løpet av uken, men det må gå minst seks uker fra gulvet ble støpt til kablene kan slås på. Jeg må bare si at jeg er storfornøyd, og syns jeg har fått et helt fantastisk bad.
cappocino Skrevet 18. august 2003 #2 Skrevet 18. august 2003 Så flink du har vært! Har lyst til å pusse opp badet selv også men har hørt at det er spesielle regler rundt dette med membran etc at det må gjøres av en autorisert rør-/ flislegger. Ellers gjelder ikke forsikringen.. Har du hørt noe om det?
Gjest Lea Skrevet 18. august 2003 #3 Skrevet 18. august 2003 Membran må legges av fagfolk ja (altså skikkelig membran, ikke flytende).
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2003 #4 Skrevet 18. august 2003 I vårt tilfelle fungerer gulvbelegget som membran. Og i alle skøytene har vi smurt flytende membran. Sånn at hvis vi engang vil ha fliser er det bare å legge disse oppå belegget.
Gjest zinga i.i Skrevet 20. august 2003 #5 Skrevet 20. august 2003 Jeg har også hørt at man kan legge fliser rett på et gulvbelegg på badet, er det virkelig sant?? *juble* Jeg ble nemlig så lei meg da en eller annen sa at det kunne man ikke gjøre, for da ville flisene med tid og stunder knekke fordi underlaget blir for mykt....?!? Så hva tror dere? Noen som vet?? (Kanskje noen har en rørleggermann.....!)
Gjest Lea Skrevet 20. august 2003 #6 Skrevet 20. august 2003 Jeg er ikke sikker på om man kan legge fliser rett på gulvbelegget. Selv ville jeg ikke tatt sjansen. Men om man støper noen cm oppå belegget så går det helt fint. Dette har jeg gjort selv tidligere. Gulvbelegget fungerer da som membran og er tett.
Gjest zinga i.i Skrevet 20. august 2003 #7 Skrevet 20. august 2003 Så flott, Lea, takk for info!! :D Da blir det nok fliser hos oss med tid og stunder også!
Gjest Lea Skrevet 20. august 2003 #8 Skrevet 20. august 2003 OBS! Jeg er ikke sikker på om dette gjelder alle typer gulvbelegg altså. Det er krav om membran på bad og jeg er usikker på om eldre gulvbelegg kan brukes. Membran bør også legges av fagfolk (pga forsikring m.m.). Særlig viktig om du bor i blokk eller har rom under badet.
Gjest gjest1 Skrevet 21. august 2003 #9 Skrevet 21. august 2003 Vi valgte å legge gulvbelegg fordi dette var billigst. Rett under belegget er det støp fordi varmekablene må ha minst fem cm støp oppå. Vi snakket med en fliselegger og han sa at hvis det er skikkelig baderomsbelgg fungerer det som membran og de legger flisene rett oppå belegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå