Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg tror det Jakob prøver å si er at med en sann tro følger det også gjerninger. Hvis du virkelig tror at Jesus døde for deg så vil det resultere i gjerninger.

"For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv. For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem." (Ef 2:8-10)

Ferdiglagte gjerninger! Hvor herlig er ikke det? Og dette er Guds verk:)

Det hviler ikke på mosaiske lovgjerninger nei,men vi må ha kristne gjerninger i tillegg til å ta imot nåden. Paulus sier f.eks. "Ve meg om jeg ikke forkynner". Og vi MÅ "elske våre brødre". Etc. Det ene utelukker ikke det andre. Vi må gjøre vår del gitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
hva om en person blir frelst i kveld. ville det ha betydd at Jesus etter din mening dør hver gang noen blir frelst? Det høres fryktelig ubibelsk ut i mine ører. Er det slik at Jesus ikke har dødd for den personen før han ble frelst? Dersom du sier at Jesus kun har dødd for de som tror, hva med alle de enda ikke tror, men som kommer til tro? Døde ikke Jesus for dem også?

Du har enda ikke svart på spørsmålet mitt:

"Nå kan det hende jeg misforstår deg helt, men jeg lurer på hva du egentlig prøver å si...Før du ble kristen, hva var du da? En hedning? Vil du da påstå at Jesus ikke døde for deg da?"

Joh 3,16 For så høyt har Gud elsket verden at Han gav sin sønn, den Enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv

slik jeg tolker det står det at Gud elsker menneskene så høyt at Han sendte Jesus ned på jorda for at hver den som tror på Ham, kan bli tilregna Jesu sin rettferdighet og dermed bli forsont med Gud og få adgang til et fellesskap med Ham. Jeg ser ikke at dette verset hevder at Jesus kun døde for de som i dag tror (tenk på alle som kommer til troen), men at Jesu død og oppstandelse gir mulighet for at "hver den som tror på ham" får et fellesskap med Gud.

Du har forstått det helt rett.Jesus døde på korset for alle mennesker,og den som velger å ta i mot Jesus-,tro på Han og det Han gjorde for oss osv.skal bli frelst.Jesus døde EN GANG ,for deg og for meg,og troen kommer av "det vi hører",og selvsagt er det ikke slik at Jesus døde kun for de som tror! Alt er ferdig for oss,det er bare å ta imot og si ja!Så det du allerede selv har skrevet,er helt rett.

Ingen mennesker (unntatt Jesus som er Gud og menneske) kan rettferdiggjøre seg selv, ingen er i egen kraft skikket til å komme til himmelen. bibelen er klar på at alle har syndet og står uten ære for Gud. Alle trenger Jesus, og det å bli kristen innebærer at man får lov til å ta imot Jesus sin rettferdighet og dermed bli forsont med Gud, det handler ikke om at man er så mye bedre enn andre. Frelsen er ikke noe som bygger på dine egne gjerninger :)

mvh. kristen

Ja,slik er det :)

Det hviler ikke på mosaiske lovgjerninger nei,men vi må ha kristne gjerninger i tillegg til å ta imot nåden. Paulus sier f.eks. "Ve meg om jeg ikke forkynner". Og vi MÅ "elske våre brødre". Etc. Det ene utelukker ikke det andre. Vi må gjøre vår del gitt!

...Efesarene 2,vers 8-10:" For av NÅDE er de frelste,ved tro.Det er ikke deres eget verk,det er Guds gave.Og det hviler ikke på gjerninger,så ingen skal rose seg.For vi er Hans verk,skapte I Kristus til gode gjerninger som Gud på forhånd har lagt ferdige ,så vi skulle ferdes i dem".

Altså gjør vi /skal vi gjøre gode gjerninger,men det er ikke sånn at vi må gjøre massevis av div.gjerninger for å kunne få lov å ta i mot Jesus.Heldigvis....Les 2.GAL.2,vers 16-17..:" Men da vi forsto at et menneske ikke blir regnet rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever,MEN BARE VED TROEN på Kristus Jesus,da trodde vi også på Kristus Jesus,så vi kunne bli rettferdige for Gud ved troen på Kristus,og ikke ved lovgjerninger.For ved lovgjerninger blir ikke noe menneske rettferdig for Gud...Videre står det i vers 21:"Jeg vraker ikke Guds nåde.For kan en vinne rettferdighet ved LOVEN,da døde Jesus til ingen nytte."

At vi skal elske våre brødre er jo noe som burde komme av seg selv,og jeg ser ikke på det som en direkte "gjerning",men noe som kommer av troen og den kjærligheten Gud gir til oss-som vi skal bli fylt av og vise andre mennesker . :)

Endret av alicia2
Skrevet

Det er lett å se hvor galt det bærer avsted for de navnkristne - kristenheten. Selvsagt er grunnlaget for vår frelse at Jesus døde for oss. DET gjør det mulig for oss å i det hele tatt tenke på evig liv. Moseloven var et hunder for dette. Det er da også Moselovens gjerninger Jesus drøfter med jødene før han døde. Den loven gjaldt også frem til hans død, og mange av de første kristne også etter Jesu død falt tilbake til denne loven. Peter selv hyklet med de jødekristne om omskjærelsen. Derfor måtte det en kraftig vekker til på apostelmøtet i Jerusalem om hva fra Moseloven som skulle gjelde. Les Apgj. 15: 28,29.

Dette betyr IKKE at ikke også kristne MÅ gjøre en kraftinnsats for å kunne oppnå det evige livet. Men i våre tilfeller er det KRISTNE lovgjerninger som er avgjørende.

Hva skulle det eller bety at:

"Den rettferdige blir vanskelig frelst. Hva da med den ugudelige?"

"De som ikke lød Moses gikk det ille. Hvor meget mer med dem som ikke lyder Menneskesønnen".

"Jeg har ikke sett dere kjempe som om det gjelder livet".

"Ve meg om jeg ikke forkynner."

"En tro uten gjerninger er en død tro".

"Vi må lyde sannheten".

"Å elske Gud er å holde hans bud".

"Å lære dem å holde alt det jeg har befalt dere".

"Den som hører disse mine ord og gjør etter dem."

ALLE disse skrifstedshenvisningene er fra de greske skrifter. Så vi skjønner at kristenhetens forkvaklede syn om at vi bare kan lene oss tilbake og at Gud ordner resten er vranglære. Det er Moselovens gjerninger som ikke kan gi oss liv. Jesu nåde, og at vi responderer positivt med kristne gjerninger, gir oss livet tilbake.

Så la dere ikke bedra. "Om dere også GJØR disse ting vil det gå dere vel", sier Kristus,og minner oss på at "summen av ditt Ord er sannhet".

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Selvsagt er grunnlaget for vår frelse at Jesus døde for oss. DET gjør det mulig for oss å i det hele tatt tenke på evig liv.

Jepp og derfor kan du ikke si at Jesus kun døde for de som idag tror.

Dette betyr IKKE at ikke også kristne MÅ gjøre en kraftinnsats for å kunne oppnå det evige livet. Men i våre tilfeller er det KRISTNE lovgjerninger som er avgjørende.

Du kan ikke gjøre deg fortjent til frelsen i egen kraft :) uansett om du kaller det for mosaiske eller kristne lovgjerninger

"Men nå er Guds rettferdighet, som loven og profetene vitner om, blitt åpenbart uavhengig av loven. 22 Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, 23 for alle har syndet og mangler Guds herlighet. 24 Men ufortjent og av hans nåde blir de erklært rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. 25 Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått. 26 Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han erklærer den rettferdig som tror på Jesus. 27 Hva har vi da å være stolte av? Ingenting! Hvilken lov sier det? Gjerningenes lov? Nei, troens lov. 28 For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger." (Rom 3,21-31)

"En tro uten gjerninger er en død tro".

jepp. men er det dermed slik at en må gjøre gjerninger for å "gjøre troa ekte"? er det ikke heller slik at fra en sann tro så vil det automatisk følge med gjerninger? Om kristne står det at "Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, 31 for at den som er stolt, skal være stolt av Herren, slik det står skrevet." (1 Kor 1,30-31). Helliggjørelsen, forløsningen, rettferdigheten....det er Guds verk ved Kristus Jesus:)

Jesu nåde, og at vi responderer positivt med kristne gjerninger, gir oss livet tilbake.

Frelsen hviler som sagt ikke på dine gjerninger. Ja, gjerningene kan vitne om at troen din er sann, men det er ikke gjerningene som frelser deg.

Hva skal vi da si om Abraham, vår stamfar? Hva oppnådde han? 2 Dersom han ble rettferdig ved sine gjerninger, da hadde han jo noe å være stolt av. Men overfor Gud har han ikke det. 3 For hva sier Skriften? Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 4 Den som har gjerninger å vise til, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde. 5 Men den som ikke har det, men som tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, blir regnet som rettferdig fordi han tror. (Rom 4,1-5)

----------------------------------------------------

MEN det at kristne er rettferdiggjort ved tro betyr ikke at kristne kan "synde så mye vi vil", det betyr ikke at kristne skal bruke sin frihet som "et påskudd for det som kjøtt og blod vil"

Hva skal vi da si? Skal vi bli ved i synden for at nåden kan bli dess større? Langt derifra! Vi som er døde fra synden, hvordan skulle vi ennå leve i den? … Likesom Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også vi vandre i et nytt liv» (Romerne 6:1-2, 4).

Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. (galaterne 5,13)

"La dere ikke føre vill! Gud lar seg ikke spotte. Det et menneske sår, skal det også høste. 8 Den som sår i sitt eget kjøtt og blod, høster fordervelse av kjøttet; men den som sår i Ånden, høster evig liv av Ånden. " (Galaterne 6,7-8)

Det er altså ikke lovisk å sette grenser for seg selv. Det er ikke lovisk å ville sky unna synd, men det er Guds nåde. Kristne er fri fra loviskhet, men dratt til helliggjørelse av kjærlighet. Noen ganger innebærer kjærlighet disiplin, Guds nåde oppdrar oss.

For Guds nåde er blitt åpenbart til frelse for alle mennesker. 12 Den oppdrar oss til å si nei til et ugudelig liv og verdslige lyster og leve forstandig, rettskaffent og gudfryktig i den verden som nå er, 13 mens vi venter på vårt salige håp: at vår store Gud og frelser Kristus Jesus skal komme i herlighet. 14 For han ga seg selv for oss for å kjøpe oss fri fra all urett og rense oss så vi kan være hans eget folk, som med iver gjør gode gjerninger.

Har dere glemt den formaningen som taler til dere som til barn: Min sønn, forakt det ikke når Herren irettesetter, mist ikke motet når han refser deg. For Herren irettesetter den han elsker, og straffer hver sønn han tar seg av. Hold ut og la dere oppdra, for Gud tar seg av dere som sønner. Ja, vis meg den sønn som faren ikke irettesetter! Hvis dere ikke blir irettesatt som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet? For fedrene irettesatte oss bare en kort tid og slik de selv syntes var best. Men han gjør det til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. 11 All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den. (Hebreerne 12,5-11)

Skrevet

"Den rettferdige blir VANSKELIG frelst. Hva da med den ugudelige". sier Bibelen i Nytestamentet. Hva er VANSKELIG for selv de rettferdige? Er det Gud det er VANSKELIG for? Eller er det noe de kristne må GJØRE som er VANSKELIG :fnise: ? Ta deg gjerne god tid med svaret! Djevelen er jo ikke langt borte fra dere...

Skrevet
"Den rettferdige blir VANSKELIG frelst. Hva da med den ugudelige". sier Bibelen i Nytestamentet. Hva er VANSKELIG for selv de rettferdige? Er det Gud det er VANSKELIG for? Eller er det noe de kristne må GJØRE som er VANSKELIG :fnise: ? Ta deg gjerne god tid med svaret! Djevelen er jo ikke langt borte fra dere...

Jeg kan godt hjelpe deg litt på vei. De Moselovgjerninger som Paulus tar opp, var det ikke mulig for et ufullkomment menneske å følge. Da ville vi ikke trengt Kristus som på en fullkommen måte OPPFYLTE dem. På dette grunnlaget kunne Jehova OPPHEVE lovens dødsdom over oss. (Guds grunnlov er jo like for like,liv for liv, og som Adams ufullkomne etterfølgere kan vi ikke nå opp til den fullkomne Moseloven for selv å befri oss fra synden.men heldigvis - det gjorde Jesus for oss. Det er derfor han kalles "den siste Adam"))Dette er teokratisk jus.

MEN - det betyr ikke at vi lene oss tilbake og hvile på dem. "Skal vi da synde desto mere slik at nåden blir større", ironiserer Paulus.

"Nei slett ikke!" Kristi grunnlag er lagt, men vi må etter beste evne søke å oppfylle den kristne lov. På apostelømøtet i Jerusalem

ga apostlene en inspirert uttalelse om hva fra Moseloven som fiortsatt gjaldt. Blodforbudet og å drive hor var blant disse. I tillegg er det en rekke andre og nye lover vi må følge - kristne lover. "En ny lov gir jeg dere", sier Kristus - at vi må være villige til å dø for hverandre lik Kristus.

Vi må etterstrebe å legge åndens frukter for dagen og "arbeide hardt på vår frelse". "Ve meg om jeg ikke forkynner", sier Paulus. Ja, "vi må arbeide hardt for å komme inn gjennom den trange port" og "slåss for dette som om det gjelder livet".

Skrevet
Ja, "vi må arbeide hardt for å komme inn gjennom den trange port" og "slåss for dette som om det gjelder livet".

hvis du er gira for Jesus så er det greit:) men du kan IKKE legge noe til frelsen selv, frelsen hviler som sagt ikke på dine gjerninger. Hvem greier å nå opp til Guds standard med egne gjerninger? Hvis du snakker om kristne gjerninger, regner jeg med at du snakker om de ferdiglagte gjerninger? Men da er dette Guds verk og ikke noe du kan ta ære for selv. Frelsen er Guds gave:) Du og jeg er ikke i stand til å frelse oss selv. Selve helliggjørelsen kommer også ved Jesus Kristus, ikke noe vi får til i egen kraft.

"Dere er hans verk ved Kristus Jesus, han som er blitt vår visdom fra Gud, vår rettferdighet, helliggjørelse og forløsning, 31 for at den som er stolt, skal være stolt av Herren, slik det står skrevet." (1 Kor 1,30-31)

Og når det gjelder å fiske mennesker så er heller ikke det ditt verk:) "En gang Jesus gikk langs Galileasjøen, fikk han se to brødre: Simon, som kalles Peter, og hans bror Andreas. De var i ferd med å kaste not i sjøen, for de var fiskere. 19 Han sa til dem: «Kom, følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!"

Skrevet
Greit med fri vilje,men hva skal man med den,hvis det er feil å bruke den?

Godt spørsmål. Det er vanskelig å svare på hvorfor Gud har valgt å gjøre noe på en bestemt måte. Kanskje Gud har gitt menneskene en fri vilje fordi Han ikke ville skape en verden full av roboter. Innebærer ikke kjærlighet også friheten til å velge? Kan kjærlighet og tvang gå hånd i hånd? Hadde du likt det hvis en person hadde tvunget deg til å elske vedkommende?

Og igjen... Hvorfor kan han ikke komme å forklare meg dette selv?

Jeg tror kallet til å vende hjem til Gud kommer hver gang du hører evangeliet, enten ved å lese eller høre budskapet fra Bibelen, enten det er via mennesker som forkynner, gjennom en sang med et kristent budskap, en film som formidler evangliet etc..

jeg har ikke svarene på alt, wannabe. Men hvis du ønsker å tro, men føler du ikke får det til, så kan du jo be en bønn til Gud om akkurat det.

Eks: Kjære Gud. Hjelp meg til å tro at du eksisterer og hjelp meg til å tro på Jesus. I Jesu navn, amen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...