Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #1 Skrevet 29. oktober 2009 Er det noen her som kan annbefalle sykehjem i Oslo? Min onkel har alvorlig Parkinsons og må snart på sykehjem. For en med parkinsons er det stpesielt viktig at pleirne har en del tid til å stimulere dem sosialt og det er viktig for min onkel å være på et lite sted med få pleire som blir kjent med ham siden han nå har svært vanskelig for å kommunisere sine behov og derfor er avhengig av at folk lærer å forstå disse over tid. På det midlertidige hjemmet han har vært på er det så mange forskjellige pleiere som skifter på at ingen av dem har noen forståelse av hvordan han fungerer og hva han trenger. Så det er altså viktigere med en liten avdeling, faste pleiere og noe hjelp til å bli stimulert sammen med de andre enn materiell standard og andre aspekter som avgjør om et sykehjem er bra.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #2 Skrevet 29. oktober 2009 Har ikke svar til deg, men Får man velge sykehjem selv i Oslo? Her jeg bor får man ikke det. Her skal man være sjeleglad om man får plass, samma hvor. Min bestemor på 90 måtte bo alene hjemme selv om hun ikke kunne gå, og hadde altzheimers. Hun fikk til slutt plass langt uti huttiheiti, hvor det er én pleier på hele avdelingen etter kl 16.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Er det noen her som kan annbefalle sykehjem i Oslo? Min onkel har alvorlig Parkinsons og må snart på sykehjem. For en med parkinsons er det stpesielt viktig at pleirne har en del tid til å stimulere dem sosialt og det er viktig for min onkel å være på et lite sted med få pleire som blir kjent med ham siden han nå har svært vanskelig for å kommunisere sine behov og derfor er avhengig av at folk lærer å forstå disse over tid. På det midlertidige hjemmet han har vært på er det så mange forskjellige pleiere som skifter på at ingen av dem har noen forståelse av hvordan han fungerer og hva han trenger. Så det er altså viktigere med en liten avdeling, faste pleiere og noe hjelp til å bli stimulert sammen med de andre enn materiell standard og andre aspekter som avgjør om et sykehjem er bra. Hei! Søk på www.oslo.kommune.no/eldre/ Der er det oversikt over alle sykehjem i Oslo. Anbefaler deg å se spesielt på Villa Enerhaugen der det er en egen avdeling for unge demente. Selv om onkelen din har Parkinson og ikke er dement, kan det hende han er kvalifisert allikvel til opphold her. I Oslo har man fritt sykehusvalg, dvs. at får man tildelt heltidsplass på sykehjem, kan man selv velge hvor man vil "bo." (Alle regler/lover står også på hjemmesiden til Oslo Kommune.) Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå