Gå til innhold

Fiskekaker med poteter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ha steinbitkaker, tror jeg. Må se hva de har i fiskedisken på butikken. Og så sånne ferdigkokte poteter fra Fjordland muligens. :P Jeg tenkte på rømme til? Men det blir litt kjedelig. Er det noe enkelt man kan ha til som smaker litt mer enn bare rømme? Hva er best av seterrømme og crème fraîche til fisk og poteter?

Burde jeg ha noe grønnsaker til? Koke gulrøtter? Tror dere fløtegratinerte poteter passer til steinbitkaker? :P Hvis jeg lager fløtegratinerte poteter slipper jeg å lage saus?

Det må være enkelt. :( Jeg prøver å lage middag for en gangs skyld. :P

Blir glad for alle svar. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke fløtegratinerte poteter til steinbitkaker. Kokte er fint (og det er ikke vanskelig å koke selv :) ).

Jeg synes ikke du trenger saus, men en klatt med lettrømme og grønnsaker til. Hva med revne gulrøtter? Eller en enkel salat? Eller kokte gulrøtter og brokkoli? Eller agurksalat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut det, steinbitkaker, lettrømme og kokte poteter og gulrøtter. Wuhuu!

Hvordan koker man poteter?

Skal vannet forvarmes?

Skal potetene trekke eller koke? Skal det være lokk på?

Smaker potetene bedre hvis jeg har grønnsaksbuljong oppi vannet? Samme opplegg med gulrøtter?

Er det en potettype som er idiotsikker å koke? Ofte deler de seg i 2 når jeg koker. :P Mange spørsmål her nå . :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør eller les på pakken når du kjøper poteter, noen går i stykker fortere enn andre.

Jeg gjør slik:

* har potetene oppi en kjele

* heller vann til det dekker potetene

* koker opp under lokk

* når det koker: skru ned og la det småkoke under lokk

* kjenn på potetene med en gaffel om de er gjennomkokte. Tar ca 1/2 time.

Du kan gjerne ha buljong i vannet, men om du koker med skall er det nok ganske bortkasta.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg synes potetene blir mest vellykket når jeg damper dem. Altså: jeg har en potetrist i kasserollen, med vann under rista og potetene oppå. Trenger ikke koke opp vannet først. Noen gjør det, men andre ikke. Lokket pleier å ligge på.

Hvis du ikke har damprist legger du potetene direkte i vannet. Valgfritt om du koker opp vannet på forhånd eller ikke. Lokket kan være på eller av.

Du trenger ingen buljongterning i potetvannet. Du kan legge gulrøttene i samme kasserolle mot slutten av koketiden.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Vil du forresten ha et annet tips til enkel middag med steinbitkaker?

Du kjøper en pose ferdigmikset salat og en pakke hamburgerbrød.

Mens du steker fiskekakene varmer du hamburgerbrødene forsiktig i stekeovnen.

Deretter legger du fiskekaker og salat på hamburgerbrødene, og har på dressing eller ketsjup etter eget ønske, og voila: steinbitburger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd og tips. :)

Uff, har funnet ut at det ikke er potetskreller her, så da kan jeg ikke koke gulrøtter. :S Håper de har det på butikken. :P

Jeg kan vel steke løk til steinbitkaker? Det er jo godt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skreller aldri gulrøttene med potetskreller... koker de med skall, så er det null problem å renske de på samme måten som potetene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrøtter kan skrelles med ostehøvel. ;)

For øvrig synes jeg ovnsstekte grønnsaker (poteter, gulrøtter, sellerirot, rødløk...) og aioli er fantastisk godt til fiskekaker. Fremdeles enkelt, men mye festligere enn kokte grønnsaker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrøtter kan skrelles med ostehøvel. ;)

For øvrig synes jeg ovnsstekte grønnsaker (poteter, gulrøtter, sellerirot, rødløk...) og aioli er fantastisk godt til fiskekaker. Fremdeles enkelt, men mye festligere enn kokte grønnsaker. :)

Høres spennende ut! Hvordan gjør du det? Bare kutter opp og slenger det i en form? Forvarmet ovn? Hvor mange grader? Skal det være noe væske nedi av noe slgag? Krydder? *trenger teskje-metoden* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er godt med ris, wokede grønnsaker(som feks. gulrot, sukkererter, løk, paprika, brokkoli) og sweet chilli sauce(eller sånn coco-pineapple sauce) til fiskekaker. Aioli er også veldig godt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres spennende ut! Hvordan gjør du det? Bare kutter opp og slenger det i en form? Forvarmet ovn? Hvor mange grader? Skal det være noe væske nedi av noe slgag? Krydder? *trenger teskje-metoden* :P
Jepp, bare kutter opp i omtrent jevnstore biter og har i form med litt olje, salt og pepper. :)Stekes på 220 grader i 20-30 minutter, det kommer an på hvor store bitene er, men jeg bare stikker i dem med en kniv for å sjekke underveis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva med makaronistuing til fiskekakene?

Det er jo litt som en saus....?!?

kok opp makaroni, lag hvitsaus (helst fra bunnen av, men det funker med en slik ferdigpakke også). Bland det sammen og spiiiiiiiiis!

jeg fikk lyst på fiskekaker til middag :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøkkenet her har ikke særlig mye redskaper, er hos min kjæreste. Kjøpte ikke gulrøtter. Gikk til og fra butikken så orket ikke å bære på en tung pose, de har bare sånne svære pakker med gulrøtter på ca 1 kg vil jeg tro. :P Så da blir det bare steinbitkaker, poteter og løk med rømme til. Føler det er litt harry uten gulrøttene, hehe. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ute for gårsdagens middag, men det må bare sies at Sweet Chili saus hever enhver fiskekakemiddag til nye høyder :)

Gjerne med rå grønnsaker i staver til, slik at man kan dyppe litt. Og en rømmeklatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...