Gå til innhold

Jeg er laktoseintolerant..


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg merket at jeg fikk vondt i magen hver gang jeg spiste mat for et par år siden, og da mistenkte legen cøliaki, men etter en forferdelig gastroskopi og et par pustetester så fant de fram til at det var melkeallergi og ikke cøliaki.

Jeg sleit lenge med å gi slipp på melkeprodukter, men har nå blitt mye flinkere. Klarer å holde meg unna så og si alt men.. Jeg leser overalt at gulost som Norvegia skal være laktosefrie, eller tilnærmet lik i hvert fall, så hvorfor får jeg like vondt i magen av et par brødskiver med det som et halvt glass melk? Det er flere produkter som jeg får det av, som det ikke skal være laktose i i det hele tatt. Noen typer kjeks f.eks. Hva er det det kan være? Er det noe annet jeg kan være allergisk mot? Og hvordan finner jeg ut av det?

Er så lei av oppblåst mage og forstoppelse. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mange reagerer paa hvete/gluten saa det kan vaere verdt aa kutte ut. Sliter med det selv saa jeg proever aa holde meg til mat som er naturlig glutenfri eller glutenfrie alternativer.

Proev aa hold deg unna alt som inneholder hvete, rug og bygg for en stund og se om det bedrer seg. Havre skal gaa greit, men kan ofte vaere forurenset med gluten saa kanskje lurt aa unngaa det og til aa begynne med.

Endret av MooCow
Skrevet

Det er forskjell på det å ha melkeallergi og det å være laktoseintolerant. Ser at du bruker begge begrepene i innlegget ditt.

Er du melkeallergi vil du mest sannsynlig ikke tåle gulost, men det kan du godt tåle som laktoseintolerant.

Så hvis du ikke helt vet hva som gjelder deg, ville jeg funnet ut av det først. :)

Gjest Spinell
Skrevet
Det er forskjell på det å ha melkeallergi og det å være laktoseintolerant. Ser at du bruker begge begrepene i innlegget ditt.

Er du melkeallergi vil du mest sannsynlig ikke tåle gulost, men det kan du godt tåle som laktoseintolerant.

Så hvis du ikke helt vet hva som gjelder deg, ville jeg funnet ut av det først. :)

Da jeg trykket meg inn på denne tråden, var det nettopp for å svare det jeg har sitert :)

Jeg er laktoseintolerant, men ikke melkeallergiker. Dermed tåler jeg fint en skive gulost, og pizza eller lasagne i ny og ne. Rømme på tacoen blir derimot for mye.

En venn av meg har melkeallergi, og han kan ikke få i seg spor av melk, engang. Derfor har han et totalt melkefritt kosthold. Ingen margarin på brødskiva (vanlig margarin inneholder melk), ingen bearnaisesaus på biffen, nesten ingen posemat osv.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg mener det er advart mot å legge om til glutenfritt kosthold hvis en ikke har cøliaki.

Skrevet

Åh! Jeg visste ikke at det var forskjell på de to. Ja, da høres det ut som melkeallergi jeg har for jeg tåler nesten ingenting. Pizza, lasagne, bearnaisesaus og sånne ting har jeg måttet kutte ut for lenge siden, for det får jeg altså så vondt i magen av. Men jeg takler en skive med Synnøve gulost. Jeg har nå funnet ut at det er den eneste osten jeg takler 1 brødskive med.

Jeg leste også at laktoseintolerante skal tåle modne oster som brie, men det kan jeg bare glemme. Og det er SÅ synd!

Jeg merker også at disse pillene man kan ta for å kunne spise noe melk da, at de kun hjelper mot smerten. Jeg kan ta et par piller og spise en kakebit, men jeg får like oppblåst mage og sliter med suuuper treg avføring (1 gang i uken - hvis jeg er heldig), men smerten blir borte. Syns ikke det er så mye vits med de pillene jeg da, for det er bivirkningene som er ille, smerten kan jeg leve med.

Skrevet (endret)
Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg mener det er advart mot å legge om til glutenfritt kosthold hvis en ikke har cøliaki.

Det advares mot det hvis man skal testes for cøliaki. Hvis man kutter ut gluten foer man testes vil man ikke faa riktig utslag paa testen. Kanskje det er det du tenker paa?

Mange reagerer paa hvete, og det er ikke skadelig aa kutte ned paa det. Det er tross alt mye annet man kan spise i stedet. :)

Endret av MooCow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...