Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #21 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor spør du ikke han på veggen? Hvorfor skriver du om datteren som du ikke ønsker å ha kontakt med? Ett ærlig spørsmål og kanskje litt beklemmende. Du tenker ikke på at det kan være stigmatiserende for datteren om moren tar en slik krangel i full offentlighet? Det er godt mulig datteren synes det er sårt og flaut at faren ikke vil ha kontakt med henne, og at hun vil finne det svært ydmykende om det blir offentliggjort på denne måten. Det går an å tenke på barnet også...
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 29. oktober 2009 #22 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg håper da ikke dattera på 6 år sitter og leser om pappan sin som ikke vil møte henne inne på facebook. DET ville vært horribelt. Det er ikke snakk om å krangle - det er ett spørsmål - ett relevant spørsmål i denne sammenhengen.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #23 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg håper da ikke dattera på 6 år sitter og leser om pappan sin som ikke vil møte henne inne på facebook. DET ville vært horribelt. Det er ikke snakk om å krangle - det er ett spørsmål - ett relevant spørsmål i denne sammenhengen. Og det ene spørsmålet er fullt mulig å ta opp privat. Å ta det på et offentlig sted, hvor alle kan lese det, er jo bare latterlig. Det kan være -andre- som leser på veggen hans, vet du... Om foreldrene til en skolevenninne leser det, og snakker om det så skolevenninnen hører det, kan det være flaut og leit for datteren. Hun vil gjerne ikke at gudoghvermann skal vite at pappaen hennes ikke vil ha kontakt med henne.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #24 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg har en datter i småskolen som ikke hatt kontakt med sin biologiske far på 6 år. Hun husker ham ikke annet enn fra bilder i babyalbumet. Han ringer ikke og sender heller ikke gaver til jul og bursdag. For ei stund siden opprettet han profil på facebook og står nå på min venneliste. Nå har han opprettet et album som heter "Min datter" der han har lagt inn bilder av henne som han har hentet fra min profil. Han har ikke spurt meg om dette var greit. Og ut fra kommentarer på bildene, så ser det ut som om de har god kontakt.. Hva hadde dere følt om dette? Og hadde dere sagt noe til han? Hvis han hadde spurt meg, så hadde jeg trolig sagt at det var greit, men han bør jo spørre.. Han har aldri i løpet av disse årene spurt meg om jeg kunne sende bilder av henne. Og denne tråden handler IKKE om det å publisere bilder på nett og farene med det og at når jeg legger ut bilder på facebook, så er det i cyberspace for alltid og slikt. Ikke kontakt med sin datter på 6 år,men står på din veneliste på FB? her skurrer det hos meg. Nå er jeg imot at man legger ut bilder av barn,fam på nett.Det er nok av advarslero dette....nok om det. Du sier du ville ha sagt ja o han spurter,men hva er problemet ditt egentlig? Du må vel ha gitt tilgang på fb for at noen i det hele tatt kan ta dine bilder. ? Uten at jeg vet noe om hvordan det virker på fb? ærlig talt,jeg forstår ikke problemet ditt,slik du legger det frem.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 29. oktober 2009 #25 Skrevet 29. oktober 2009 Og det ene spørsmålet er fullt mulig å ta opp privat. Å ta det på et offentlig sted, hvor alle kan lese det, er jo bare latterlig. Det kan være -andre- som leser på veggen hans, vet du... Om foreldrene til en skolevenninne leser det, og snakker om det så skolevenninnen hører det, kan det være flaut og leit for datteren. Hun vil gjerne ikke at gudoghvermann skal vite at pappaen hennes ikke vil ha kontakt med henne. Ja, enig med deg etter å ha tenkt meg om - det var litt dumt forslag å ta det på veggen. Men å stille spørsmålet er reellt.
Gjest No wonder woman Skrevet 29. oktober 2009 #26 Skrevet 29. oktober 2009 Du sier at det ser ut til at de har kontakt. Hvor gammel er datteren din? Hvordan har de kontakt? Jeg ville ikke akseptert dette.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #27 Skrevet 29. oktober 2009 Ang. bilder på Facebook.. Dere ER klar over at Mark Zuckerberg & Co har rett å bruke alle bilder dere legger ut? Som illustrasjoner f.eks? Det der står i vilkårene til Facebook. Og tar du ett bilde i en folkemengde, f.eks 17 mai, og du tenker at dette skal du legge ut på Facebook (eller på en nettside generelt). Da skal du faktisk spørre hver enkelt som er gjenkjennbar på ditt bilde, om det er greit. Men mange synder mot dette, og legger ut bilder i hytt og pine, selv om man eksplisitt sier at de ikke får lov. De unnskylder seg med at da er man bare rar og tverr. (Samme sak gjelder forøvrig eksempelvis biler o.l i treff- og utstillings-situasjoner. Registreringskilt skal sladdes!)
Gjest Chiffon Skrevet 29. oktober 2009 #28 Skrevet 29. oktober 2009 Det tyder jo på at han bryr seg om henne, innerst inne. Jeg tror nok jeg ikke ville laget noe oppstyr rundt det, men rett og slett håpet på at det var en prosess som forgikk i hodet på denne faren. Uansett, han gjør det neppe for å være slem. Jeg ville også beholdt han som venn, det kan jo være veldig greit å ha en vis kontroll over informasjonen han legger ut om barnet.
Eske Skrevet 29. oktober 2009 #29 Skrevet 29. oktober 2009 Du sier at det ser ut til at de har kontakt. Hvor gammel er datteren din? Hvordan har de kontakt? Jeg ville ikke akseptert dette. Jeg regner med at TS mente at faren fikk det til å se ut til at han hadde jevnlig kontakt med datteren, ved å legge ut bilder av henne. Altså "skryter" han på seg et far-datterforhold han med vitende vilje har gitt slipp på, og jeg skjønner godt at mor reagerer på det.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #30 Skrevet 4. november 2009 Et annet alternativ er rett og slett å endre instillingene på facebook slik at ikke alle har innsyn i bildene dine. Da kan de heller ikke kopieres. Du kan opprette en mappe for dem som får se bildene, og utelate dem som ikke har innsyn. Ellers kan du faktisk risikere at alle dine venner kopierer bilder som du legger ut. Må også få si at jeg er motstander av å legge ut bilder av barn på facebook. Du vet ikke hvem som kopierer eller hva de eventuelt brukes til.
Gjest Gjest_siri_* Skrevet 4. november 2009 #31 Skrevet 4. november 2009 NEI, han kan ikke bare ta bildene dine og legge dem ut på sin egen side. Kontakt facebook så fjerner de dem dersom du sier at det er noe du ikke ønsker. Kanskje du bare skal be ham ta egne bilder av jentungen hvis han vil ha noe å skryte av og legge ut. Hva skal du si til jentungen hvis det kommer frem for en dag at faren hennes har bilder av henne på facebook og oppretter et inntrykk av at han har god kontakt med barnet sitt? HVOR skuffet tror du ikke hun blir da? Jeg hadde vernet om ungen min, sagt NEI til å ha gubben på vennelista og krepert dersom han la ut bilder av ungen og tok kred for å være en god far. Jeg hadde satt ned foten og sagt at han skal opptre som en far, deretter vise seg som en hvis det er så viktig for ham.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #32 Skrevet 4. november 2009 Det høres ut som at han bruker trådstarters bilder til å gi inntrykk av at han har et visst engasjement som far, når datteren i virkeligheten ikke kjenner ham i det hele tatt. Dette ville jeg ikke bidratt til. Siden du har gitt ham tilgang til bildene, kan han beholde kontrollen over dem, ganske enkelt ved å kopiere dem og legge dem i et album du ikke har tilgang til å se. Slik kan han fortsette å vise dem til andre, uten at du vet om det eller har noen som helst kontroll. Anbefaler at du enten gir blaffen og håper at han bare gjør harmløse ting for å stille seg i et bedre lys, og at jenta ikke merker noe til dette (f.eks når hun er stor nok til å google seg), eller utestenger ham fra vennelista.
Jade Skrevet 4. november 2009 #33 Skrevet 4. november 2009 (endret) Fortell han hvor kjekt du synes det er at han endelig viser interesse for sin datter, og spør når han vil komme på besøk og finne på noe sammen med henne. Hvis han sier at han ikke ønsker det, så spør hvorfor han da har bilder av henne på facebook og får det til å virke som om at de har et far-datter-forhold når de ikke har det, og tydeligvis ikke kommer til å ha det heller. (dette tar dere på privaten selvsagt, og ikke på wallen som noen foreslo) Endret 4. november 2009 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #34 Skrevet 5. november 2009 Facebook - vår tids intimitetstyranni og særlig med folk som er totalt blottet for alle offentlig sjenanse. Jeg har også mange hundre venner på FB, det betyr ikke at jeg ikke er kritisk til ekser fx. I din situasjon hadde jeg ikke vurdert å hatt verken han eller noen fra familien hans der. Og han er også totalt blottet for forståelse av hva et nettsamfunn er. Jeg synes dere begge har vist usedvanlig dårlig nettvurdering og dere burde være en leksjon for tusenvis av andre. I midten sitter datteren deres... stilig.
Far til 2 Skrevet 5. november 2009 #35 Skrevet 5. november 2009 Jeg synes denne tråden på en god måte beskriver hvor mange mødre som faktisk ikke ønsker å være venner med barnets far. At det er barnets beste forstår jeg ikke, og det viser indirekte at det med stor sansynlighet er en del mødre som forsøker å lage prblemer mht barnets relasjoner til sin far når disse mødrene fraråder barnets mor å være "venn" med far. Til TS. Jeg forstår at du er litt sur for at faren bare tok bilder fra deg, men forsøk å se det litt positivt også. Faren er sansynligvis veldig stolt over sin datter og veldig glad i henne. Han er imidlertid ikke tøff nok for øyeblikket til å se henne i øynene. Men la han få muligheten ved en forsiktig tilnærming. Og la deres datter få en mulighet til å treffe sin far selv om de ikke har noe typisk far-datter forhold for øyeblikket.
naerin Skrevet 5. november 2009 #36 Skrevet 5. november 2009 (endret) Og tar du ett bilde i en folkemengde, f.eks 17 mai, og du tenker at dette skal du legge ut på Facebook (eller på en nettside generelt). Da skal du faktisk spørre hver enkelt som er gjenkjennbar på ditt bilde, om det er greit. Men mange synder mot dette, og legger ut bilder i hytt og pine, selv om man eksplisitt sier at de ikke får lov. De unnskylder seg med at da er man bare rar og tverr. (Samme sak gjelder forøvrig eksempelvis biler o.l i treff- og utstillings-situasjoner. Registreringskilt skal sladdes!) Jeg sakset dette fra Datatilsynets nettsider: Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. Så hvis jeg vil legge ut et bilde der jeg viser hvor mye folk som dukket opp i 17-mai-toget, så kan jeg det. Endret 5. november 2009 av naerin
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #37 Skrevet 6. november 2009 Ang. bilder på Facebook.. Dere ER klar over at Mark Zuckerberg & Co har rett å bruke alle bilder dere legger ut? Som illustrasjoner f.eks? Det der står i vilkårene til Facebook. Og tar du ett bilde i en folkemengde, f.eks 17 mai, og du tenker at dette skal du legge ut på Facebook (eller på en nettside generelt). Da skal du faktisk spørre hver enkelt som er gjenkjennbar på ditt bilde, om det er greit. Men mange synder mot dette, og legger ut bilder i hytt og pine, selv om man eksplisitt sier at de ikke får lov. De unnskylder seg med at da er man bare rar og tverr. (Samme sak gjelder forøvrig eksempelvis biler o.l i treff- og utstillings-situasjoner. Registreringskilt skal sladdes!) Jeg sakset dette fra Datatilsynets nettsider: Så hvis jeg vil legge ut et bilde der jeg viser hvor mye folk som dukket opp i 17-mai-toget, så kan jeg det. Jeg skulle akkurat til å svare det samme. Men til ts. Spør han om han vil ha kontakt med datteren?
Jade Skrevet 6. november 2009 #38 Skrevet 6. november 2009 Men til ts. Spør han om han vil ha kontakt med datteren? Ja, kanskje dette er hans første steg til å få kontakt med datteren sin.
gompen Skrevet 7. november 2009 #39 Skrevet 7. november 2009 Jeg synes denne tråden på en god måte beskriver hvor mange mødre som faktisk ikke ønsker å være venner med barnets far. At det er barnets beste forstår jeg ikke, og det viser indirekte at det med stor sansynlighet er en del mødre som forsøker å lage prblemer mht barnets relasjoner til sin far når disse mødrene fraråder barnets mor å være "venn" med far. Til TS. Jeg forstår at du er litt sur for at faren bare tok bilder fra deg, men forsøk å se det litt positivt også. Faren er sansynligvis veldig stolt over sin datter og veldig glad i henne. Han er imidlertid ikke tøff nok for øyeblikket til å se henne i øynene. Men la han få muligheten ved en forsiktig tilnærming. Og la deres datter få en mulighet til å treffe sin far selv om de ikke har noe typisk far-datter forhold for øyeblikket. Noen av disse mødrene har helt sikkert gode grunner til å ikke være "venn" med far. Jeg legger ikke til gud og hvermann på facebook da, mennesker jeg ikke har pratet med eller møtt på 4,5, 10 år ser jeg ingen grunn til å være venn med, på internett eller i livet forøvrig. Selv om det skulle være søskenbarn, tanter, onkler, ferdre, mødre eller folk jeg gikk på skole med. Til det andre du skriver. Jeg er av den oppfatning at foreldre som velger å ikke møte sitt barn, ikke bare burde kunne dukke opp dann og vann fordi de plutselig har "funnet motet" til å møte sitt barn. Jeg tror ikke det er gunstig i forhold til barnets beste. Barnet kan bli meget forvirret, og det kan være skadelig på lengre sikt. Nei, få heller til en fast samværsordning, og følger ikke forelderen opp, så var det vel ikke så viktig å ta hensyn til barnets behov for rutiner og forutsigbarhet. Jeg synes ikke man skal ta hensyn til foreldrene, kun barnet.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2009 #40 Skrevet 8. november 2009 Jeg synes denne tråden på en god måte beskriver hvor mange mødre som faktisk ikke ønsker å være venner med barnets far. At det er barnets beste forstår jeg ikke, og det viser indirekte at det med stor sansynlighet er en del mødre som forsøker å lage prblemer mht barnets relasjoner til sin far når disse mødrene fraråder barnets mor å være "venn" med far. Dette er tull og tøys. Det er forskjell på å være venn og ha et godt samarbeid IRL og det å ha x`n på facebook. Du er full av piss som vanlig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå