Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har en datter i småskolen som ikke hatt kontakt med sin biologiske far på 6 år. Hun husker ham ikke annet enn fra bilder i babyalbumet. Han ringer ikke og sender heller ikke gaver til jul og bursdag. For ei stund siden opprettet han profil på facebook og står nå på min venneliste. Nå har han opprettet et album som heter "Min datter" der han har lagt inn bilder av henne som han har hentet fra min profil. Han har ikke spurt meg om dette var greit. Og ut fra kommentarer på bildene, så ser det ut som om de har god kontakt.. Hva hadde dere følt om dette? Og hadde dere sagt noe til han? Hvis han hadde spurt meg, så hadde jeg trolig sagt at det var greit, men han bør jo spørre.. Han har aldri i løpet av disse årene spurt meg om jeg kunne sende bilder av henne. Og denne tråden handler IKKE om det å publisere bilder på nett og farene med det og at når jeg legger ut bilder på facebook, så er det i cyberspace for alltid og slikt.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Han har vel strengt tatt like mye rett som deg til å gjøre det. Så akkurat det ville jeg ikke sagt noe om. Jeg er mer overrasket over at han gjør det uten å ha hatt kontakt med barnet på 6 år? Hvorfor? Og hvorfor har du kontakt med ham på FB om han ikke engang har kontakt med barnet? Hva med å snu på det og se på det som et tegn på savn og ønske om å opprette kontakt? Hva med å faktisk snakke med ham om det?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Hva i alle dager gjør denne mannen på din venneliste?!? Jeg ville umiddelbart ringt ham og sagt at dersom han VIL ha et forhold til sin datter, så er ikke dette måten å begynne på.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg hadde absolutt tatt det opp med ham. Det er ikke lov til å publisere bilder som andre har tatt, og ei heller publisere bilder av barn uten foreldres samtykke. Har han foreldreansvar er jo den siste grei. Men jeg hadde reagert skikkelig. Men som andre, hvorfor ha ham på vennelista?
Vera Vamp Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Nei, dette skjønte ikke jeg heller. Han har ingen kontakt med datteren sin men ligger på din venneliste? Jeg synes det er litt drøyt at han lager et album over en unge han ikke har hatt noen interesse av å vite om. Endret 28. oktober 2009 av Vera Vamp
Norbertine Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Han har vel strengt tatt like mye rett som deg til å gjøre det. Han har strengt tatt ikke det, det er faktisk ulovlig å bruke andres bilder uten tillatelse. Hva i alle dager gjør denne mannen på din venneliste?!? Akkurat det lurer jeg også litt på. Jeg ville kanskje spurt han om dette betyr at han ønsker kontakt (og hvis ikke ville jeg slettet han.)
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #7 Skrevet 28. oktober 2009 Han har strengt tatt ikke det, det er faktisk ulovlig å bruke andres bilder uten tillatelse. Akkurat det lurer jeg også litt på. Jeg ville kanskje spurt han om dette betyr at han ønsker kontakt (og hvis ikke ville jeg slettet han.) Han har det jo. Han er far til barnet. Og om han ikke har delt foreldreansvar nå, så er det en formalitet å få det i disse dager. Han kan legge ut så mange bilder han vil av sitt eget barn.
Madmartigan Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 (endret) Og i tillegg til det uforståelige at mannen er på din venneliste - Hvorfor i det hele tatt legge ut bilder av barnet på nettet? Det er en ting jeg ikke skjønner... Har barnet spesifikt spurt om mamma kan legge ut bilder av henne på sin facebookprofil...? Endret 28. oktober 2009 av Madmartigan
Norbertine Skrevet 28. oktober 2009 #9 Skrevet 28. oktober 2009 Han har det jo. Han er far til barnet. Og om han ikke har delt foreldreansvar nå, så er det en formalitet å få det i disse dager. Han kan legge ut så mange bilder han vil av sitt eget barn. Han har rett til å legge ut bilder av sitt eget barn, men ikke bilder som ikke er hans, eller han har tillatelse til å bruke. Bildene som ts har tatt kan ikke andre bruke uten tillatelse, uansett hvem som er på bildene.
Daria Skrevet 28. oktober 2009 #10 Skrevet 28. oktober 2009 Han har det jo. Han er far til barnet. Og om han ikke har delt foreldreansvar nå, så er det en formalitet å få det i disse dager. Han kan legge ut så mange bilder han vil av sitt eget barn. TS skriver at han har hentet bildene fra hennes profil, bare det gjør det ganske ugreit uansett hva/hvem det hadde vært bilde av. Jeg hadde reagert både på det at han har tatt bildene og at han prøver å framstille det som om han og datteren har et forhold de ikke har. Men som mange av de andre lurer jeg først og fremst på hvorfor TS har ham på vennelista...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #11 Skrevet 28. oktober 2009 Men, ettersom han er far til barnet, kommer hun ingen vei med det alikevel. Hvorfor han ikke har kontakt, hvorfor de har hverandre på lista (??) er igrunnen mer interessant uansett.
Gjest ts Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 Han har vel strengt tatt like mye rett som deg til å gjøre det. Så akkurat det ville jeg ikke sagt noe om. Jeg er mer overrasket over at han gjør det uten å ha hatt kontakt med barnet på 6 år? Hvorfor? Og hvorfor har du kontakt med ham på FB om han ikke engang har kontakt med barnet? Det er ikke retten til å gjøre dette det er snakk om, heller måten det blir gjort på.. Er det vanlig å bare ta bilder fra andres profiler og legge de ut på egen profil uten å spørre? Vi har hele tiden hatt litt kontakt med andre deler av familien hans. Jentas besteforeldre og oldeforeldre. Han og familien bor på en helt annen kant av landet, så det er vel hovedårsaken til lite kontakt. Da han ikke brydde seg med å komme og møte oss da vi var på den kanten av landet 8 mnd etter siste møte, så brydde heller ikke jeg meg med å engasjere meg for å arrangere flere møter. Han har ikke vist noe interesse for henne eller bedt om å få møte henne etter siste møtet. Så for å unngå en rekke med forventninger og skuffelser for jenta, så har jeg forholdt meg passiv og ikke brydd meg med å "prakke" henne på han. Kanskje det var dumt av meg, men jeg tenkte at det var han som tapte på det. Jenta har en annen "pappa" som har vært der for henne siden hun var 2 år. Hva i alle dager gjør denne mannen på din venneliste?!? Hva han gjør der? Når man har et par hundre venner på vennelista så er det jo ikke bare de nærmeste vennene som står der. Og jeg har ikke hatt noen konflikt med han, så han er jo ikke en "uvenn" heller. Han la meg til, og jeg godtok forespørselen. Men
Gjest Gjest_Sørensen_* Skrevet 28. oktober 2009 #13 Skrevet 28. oktober 2009 Slett han fra vennelista di! Dersom han vil legge ut bilder av sitt barn på fb må han vel ha samvær med henne først!?!
Passelat Skrevet 28. oktober 2009 #14 Skrevet 28. oktober 2009 Hva i alle dager gjør denne mannen på din venneliste?!? Jeg ville umiddelbart ringt ham og sagt at dersom han VIL ha et forhold til sin datter, så er ikke dette måten å begynne på. Jeg vet en del om det du snakker om og har klare meninger om akkurat dette... jeg har for det første ikke godtatt å ha han som venn.. Om han ikke har hatt noe med dere å gjøre på så lang tid, er vel tiden rent ut snart... værtfall har den gjort det for min datter på 7..
Gjest ts Skrevet 28. oktober 2009 #15 Skrevet 28. oktober 2009 Slett han fra vennelista di! Dersom han vil legge ut bilder av sitt barn på fb må han vel ha samvær med henne først!?! Ser ingen grunn til å slette han. Jeg har flere av hans familiemedlemmer på lista og har hatt det i flere år, så bildene mine kan han lett få tak i uansett. Han er ny på facebook. Det er vel bedre å ha han der slik at jeg kan se hvilke bilder han har der. Hvis jeg sletter han så er det jo jeg som vil fremstå som vanskelig, og jeg har jo ingenting imot det hvis han ønsker kontakt med jenta.
Harlekin Skrevet 29. oktober 2009 #16 Skrevet 29. oktober 2009 Har du spurt ham hvorfor han la til bildene?
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #17 Skrevet 29. oktober 2009 Men, ettersom han er far til barnet, kommer hun ingen vei med det alikevel. Hvorfor han ikke har kontakt, hvorfor de har hverandre på lista (??) er igrunnen mer interessant uansett. Du skjønner fremdeles ikke. Bilder er åndsverk. Det er ts som har tatt bildene. Det er ts som har opphavsrett på bildene. Det er ulovlig å bruke andres bilder uten å ha fått tillatelse. Det bryter mot åndsverkloven. Det er revnende likegyldig at han er far til barnet det er bilde av. Åndsverkloven gjelder uansett motiv på bildene. Ts: du har loven på din side. Han har ikke lov å publisere bildene dine sånn helt uten videre.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #18 Skrevet 29. oktober 2009 Du bør vel sette pris på at han viser interesse nå da, og at han har fått kontakt med henne. Han har kanskje ikke vært noen god far tidligere, men da er det ihvertfall bra at han begynner å vise interesse nå. Det kan jo også være grunner til at han ikke har vist interesse tidligere, som ikke vi kjenner til. For alt vi vet så er det ikke sikkert han har sluppet til tidligere heller.
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2009 #19 Skrevet 29. oktober 2009 Du skjønner fremdeles ikke. Bilder er åndsverk. Det er ts som har tatt bildene. Det er ts som har opphavsrett på bildene. Det er ulovlig å bruke andres bilder uten å ha fått tillatelse. Det bryter mot åndsverkloven. Det er revnende likegyldig at han er far til barnet det er bilde av. Åndsverkloven gjelder uansett motiv på bildene. Ts: du har loven på din side. Han har ikke lov å publisere bildene dine sånn helt uten videre. Det er ikke retten til bildene TS er opptatt av. Det er vel heller at han plutselig begynner å vise interesse for datteren, og at han gjør det på denne måten.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 29. oktober 2009 #20 Skrevet 29. oktober 2009 Hvorfor spør du ikke han på veggen? Hvorfor skriver du om datteren som du ikke ønsker å ha kontakt med? Ett ærlig spørsmål og kanskje litt beklemmende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå