Gå til innhold

holdbarhet på kålrabi/kålrot?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Første jul utenlands nærmer seg, og jeg må begynne å planlegge allerede nå.

Det er ingen jul for meg uten pinnekjøtt med tilbehør, og jeg har planlagt en tur til Norge i første uka i desember for å fylle opp kofferten med det jeg trenger til jul.

Har mesteparten under kontroll og vel planlagt, men trodde inntil ganske nylig at jeg kunne få kjøpt kålrabi et eller annet sted her nede (min kjære mente blant annet at han hadde hørt at det ble brukt som grisefor her....). Men det var feil. Kålrabi er rett og slett ikke å oppdrive. Og jeg MÅ ha.

Problemet: Hvis jeg kjøper kålrabi i Norge, og frakter det hit ca. 8. - 10. desember, vil den holde seg ok frem til jul? Eller ende opp som innskrumpet og ødelagt?

Alternativet er evt. å lage kålrabistappe ganske raskt når jeg kommer hjem, og fryse den ned frem til jul. Noen som har prøvd å fryse kålrabistappe noen gang og som vet om det fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke være noe problem å lagre den frem jul. Kålrot er veldig holdbart. Vil du være ekstra sikker kan du kjøpe kålrot som har vokslag, den skal visst holde enda litt lenger.

Bare sørg for at du kjøper hele, uskadde knoller, så er det liten sannsynlighet for mugg/råte.

• 1 måned senere...
Skrevet

Eller, hva med å skjære og kutte kålrabien, for så å fryse den ned? Og så tar du det opp når stappen skal lages...

Gjest Gjest_ida_*
Skrevet

Det går helt fint å fryse ned kålrabistappe, men for best mulig resultat bør du lage den og fryse den ned veldig tykk, og så ta en siste runde med speing når du skal bruke den. Da blir den akkurat som nylaget.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kålrot holder seg lenge, så du trenger ikke bekymre deg. Sørg for at du enten kjøper ei kålrot som et vokset eller at kålrota er pakket inn i plastfolie. Da holder fuktigheten seg inne, og kålrota forblir fast og fin.

Skulle kålrota alikevel bli tørr og skrukkete, så skal det visstnok hjelpe dersom man legger kålrota i vann. (Ihvertfall ifølge sjefen som pleier å gjøre dette med de første norske kålrøttene som kommer til butikken. Disse er alltid litt slappe og skrukkete, og da hjelper det visstnok å vanne dem.) :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ja jeg ville fraktet hele kålrabier.

Skrevet

Har man lov til å ta med seg fersk kålrabi da? Det er sikkert noen land som er strenge på slikt, pga smitte. Kommer an på hvor du bor selvsagt, men f eks Australia, New Zealand og Singapore er troende til å konfiskere kålrota.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...