Gå til innhold

Moderne biler med masse hjelpemidler..


Gjest Gjesten-Per

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten-Per

En tanke vedrørende det med at moderne biler har masse sk. "Hjelpemidler". ++ litt om store Varebiler

Noen jeg kjenner mente at de som tar lappen idag, kanskje helst ikke burde få kjøre biler uten den teknologien som de er blitt vant med.

Altså at de som tar lappen nå ikke burde få kjøre biler uten ABS, antispinn, og stabilitetskontroll.

At de som tok lappen for ..si 10 år siden kun kan kjøre biler med både ABS og Antispinn.

At de som tok sertifikatet for 15 år siden kun kan kjøre biler med ABS-bremser.

Og at dette skulle vært ført i sertifikatet.

Noe å tenke litt på?

Meg?

Jeg har lov å kjøre Liten lastebil (inntil 7500kg), også med henger, alle biler, også med henger, ATV, Snøscooter, Moped og alle motorredskap.

Litt ang litt større biler..som også gjelder mange av Dere damer!

Faktisk så er det sånn nå at har du C1 (Liten lastebil) eller C1E (Liten lastebil med henger), så må du fra 2011-2014 ha et lite kurs(35 timer), som gir deg komp. som yrkessjåfør, HVIS du skal kjøre slike biler i jobbsammenheng.

OG dette kurset MÅ oppdateres hvert 5 år, for at du skal kunne beholde retten til å kjøre slike biler i jobbsammenheng!

Og dette gjelder også bud-/varebiler med totalvekt på noe over 3500kg, typisk 3501kg og 3900kg, vanlige Mercer og Transit og sånn. På fritiden holder det med C1 på sertifikatet. Og så gjelder kjøre. og hvile tider, og krav om ferdskriver alle typer jobbkjøring.

Dette gjelder da også for varebilen (med tot.vekt over 3500kg) tilhørende din bedrift, og alle som skal kjøre denne i arbeidstida.

Alt fra hu som er direktør, til han som er vaktmester, og hun som henter maten.

Hvorfor må man ha dette kompetansekurset hvis man ikke jobber som sjåfør, men av og til bruker denne bilen?

EU-harmoniseing av regelverk og for at Sjåførskoler, og de som holder HMS-kurs osv skal ha ett til ben å stå på.

En kompis av meg har bl.a fagbrev som Yrkessjåfør, og mente dette fikk holde/dekke dette, men neida! Skal han dann og vann kjøre buss, så må han ha kurset, og ifm. med at sertifikatet må fornyes hvert 5 år, så må også dette kurset oppdateres/fornyes hvert 5 år!!

Og skal du som kjører opp til ex C1 (lett lastebil) eller C eller D (hhv. Lastebil og Buss) med eller uten henger (E), så MÅ du i tillegg til dette gå gjennom et kurs på 280 timer, før du for lov å kjøre i jobbsammenheng. Og så skal dette oppdateres/fornyes hvert 5 år.

Du kan ikke "stryke" og det er egntlig ingen prøver, så det er for mange kun pengetyne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke gjennomførbart i praksis og en rimelig håpløs ide etter min mening.

Dagens kjøreskoler har ofte nyere biler, så man lærer å kjøre enten i disse eller i foreldre sin bil, dette være seg nyere eller eldre biler.

Jeg tar kjøretimer i disse dager, kjørelæreren min har en ny type bil, kjører også med mine foreldre som begge har "nyere biler".

At jeg skulle fått en merknad på lappen om at jeg ikke kan kjøre biler eldre enn f.eks 10 år virker jo helt bak mål. Hvordan skal det kunne gjennomføres i praksis? Må jeg eller kjørelæreren skaffe en gammel bil som jeg "beviser" at jeg kan kjøre den? Isåfall oppstår et nytt problem, en kjøreskolebil har visse krav, inkludert pedalsett.

Jeg vil i denne situasjonen få et problem med å kjøpe en bil jeg ikke kan kjøre, jeg kan selvfølgelig ta med meg kjørelæreren til butikken, kjøre ulovlig med han ved siden av til et verksted som kan installere det som må til for at det blir en kjøreskolebil, for deretter å bevise at jeg kan kjøre bilen og kanskje til og med ny oppkjøring før jeg får fjernet ekstrautstyret igjen? Okay, den er litt drøy, men du fatter poenget? :fnise:

Nei, vi beholder dagens løsning. Jeg regner med at de som får førerkort faktisk har vett til å forstå at bilen de eventuelt kjøper seg kan fungere annerledes enn den de er vant med å kjøre.

Men et glimrende forslag for at kjøreskolene osv kan tjene ekstra penger, det er jo så billig å ta lappen i disse dager :nigo::sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av dem som tok lappen for 10 år siden er det nok mange som ved oppkjøring ikke hadde rørt en bil med antispinn, og en hel del som utenom kjøreskolebilen ikke hadde prøvd bil med ABS. Jeg mener å huske at det var "Wow!" da VW Polo fikk ABS og skiver på alle hjul en gang etter 2000, som en av de første i handlevognklassen.

Jeg ser poenget ditt, jeg er selv smertelig klar over hvor mange som ikke kan bruke diffsperre, lavserie eller choke, men jeg er ikke så sikker på om det offentlige burde blande seg inn. Det greieste for meg er å nekte å låne ut krevende biler til folk uten peiling (dvs. et flertall av folk født etter 1980 eller med eggstokker), dersom de selv kjøper en slik bil og ødelegger den pga. feil bruk kan jeg ikke se at det er et problem for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste for meg er å nekte å låne ut krevende biler til folk uten peiling (dvs. et flertall av folk født etter 1980 eller med eggstokker), dersom de selv kjøper en slik bil og ødelegger den pga. feil bruk kan jeg ikke se at det er et problem for oss andre.

Haha låner du ikke ut "krevende biler" til alle med eggstokker? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flertall, ikke alle. Som regel holder det å peke på choke/brytere for diffsperre/girstang for høy/lav og be dem forklare når de vil bruke dem. Hvis de ikke kan gi en brukbar forklaring får de ikke låne bilen. Jeg har en tante som besto, men ellers har jeg til gode å få en brukbar forklaring fra en kvinne. Av unge mennesker (1980-) er det ytterst få gutter og ingen jenter som har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen for snart to år siden, og da koblet vi ut både abs og antispin på glattkjøringa, og prøvde begge deler, siden det er stor sannsynlighet for at elevene vil kjøre biler både med og uten. Jeg synes det er en bedre løsning. Ellers så øvelseskjørte jeg mye med min private bil, og lærte jo da å kjøre den bilen av kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg tok lappen (for snart 5 år siden) tok kjørelæreren ut sikringene til de forskjellige elektroniske hjelpemidlene da vi var på glattkjøring. Til vanlig hadde vi tilgjengelige hjelpemidler på slik at vi skulle venne oss til hva som skjer dersom noe skulle slå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg mener det burde være en regel for dette, selv om jeg ser det er vanskelig å gjennomføre håndhevingen av en slik regel. Mén, to stykker jeg kjenner har kjørt opp med bil som hadde automatgir. Det står visstnok i førerkortene deres at de bare har lov til å kjøre det, ikke manuelt gir.

Når de har en regel for dem, burde de kunne ha en regel for resten også. Nå skjønner jeg jo at de bare kan sjekke om bilen man fører samsvarer med hva førerkortet gjelder for om de stopper deg i kontroll, men likevel.

Så joda, jeg mener absolutt at man burde hatt regler for sånt, selv om kjørelæreren kobler ut alle de fancy dingsene på glattkjøring *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...