VirreVapp Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Dette er sikkert noen fryktelig dumme spørsmål, men jeg spør nå likevel.. Jeg skal nå leie ut leiligheten min, er veldig usikker på dette med skatt. Jeg vet jeg skal skatte 28% av inntekt, men hva regnes som inntekt? Jeg leier ut en borettslagsleilighet som har en husleie.. Kan denne leien trekkes fra? Hva med rentene på lånet? Når må man skatte av dette, er det noe man fører på selvangivelsen, eller melder man frem og får trekk på skatten underveis??? Har forsøkt å lese meg frem til dette, men synes ikke jeg finner noen ordentlig gode svar. Håper dere kan hjelpe meg
Gjest Regnskapsfører Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Dette er sikkert noen fryktelig dumme spørsmål, men jeg spør nå likevel.. Jeg skal nå leie ut leiligheten min, er veldig usikker på dette med skatt. Jeg vet jeg skal skatte 28% av inntekt, men hva regnes som inntekt? Jeg leier ut en borettslagsleilighet som har en husleie.. Kan denne leien trekkes fra? Hva med rentene på lånet? Når må man skatte av dette, er det noe man fører på selvangivelsen, eller melder man frem og får trekk på skatten underveis??? Husleie du betaler, forsikring, vedlikehold etc. kan trekkes fra mottatt leie, og så betaler du 25 % skatt av differasen, altså årsresultatet. Alt dette føres opp på skjema RF-1189, Årsoppgjør for fast eiendom mv, og leveres som vedlegg til selvangivelsen. Renter på lån føres direkte på selvangivelsen, og ikke på dette skjemaet.
Gjest Elastica Skrevet 29. oktober 2009 #3 Skrevet 29. oktober 2009 Husleie du betaler, forsikring, vedlikehold etc. kan trekkes fra mottatt leie, og så betaler du 25 % skatt av differasen, altså årsresultatet. Alt dette føres opp på skjema RF-1189, Årsoppgjør for fast eiendom mv, og leveres som vedlegg til selvangivelsen. Renter på lån føres direkte på selvangivelsen, og ikke på dette skjemaet. 28 %
Gjest Regnskapsfører Skrevet 29. oktober 2009 #4 Skrevet 29. oktober 2009 28 % Sorry, selvfølgelig 28 %! Her gikk det litt fort, for jeg kan ikke engang si at jeg kjenner til noe hemmelig forslag om skattelette i forslaget til statsbudsjett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå