Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #1 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har i mange år slitt med en for meg, ubrukelig kropp. Fikk diagnosen fibromyalgi for noen år siden, men er ikke helt "fornøyd" med det... Jeg har blitt anbefalt å utrede meg for Sjøgrens syndrom. Har prøvd å lese litt om det, men finner bare "legestoff", og da er symptomlista veldig kort!? Ettersom jeg forstår finnes det ulike grader og ulike plager, og siden det kalles syndrom er det vel nettopp det som er tilfelle? Det hadde vært fint hvis noen ville fortelle om sine plager med Sjøgrens
Poppzy Skrevet 28. oktober 2009 #2 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg har ikke Sjøgrens selv, men har flere symptomer. Sliter veldig med tørre øyne og munn. Spesielt om natta. Tok en blodprøve for noen år siden for å se om det kunne påvises der, men den var fin. Det er det mange som har. Selv de som har fått diagnosen. Fant flere fine og informative sider her: Pasienthåndboka Sjøgrens og ernæring NRF - norsk revmatismeforening Sinnets helse
Gjest Marlo Skrevet 28. oktober 2009 #3 Skrevet 28. oktober 2009 Ang dette med törrhet i munn som er ett av symptomene; gjelder dette om man föler at man blir veldig törst hele tiden, er ofte törr, men likevel slimete i munn?
robotkalle Skrevet 28. oktober 2009 #4 Skrevet 28. oktober 2009 http://emedicine.medscape.com/article/809290-overview http://emedicine.medscape.com/article/332125-overview
Passelat Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Ang dette med törrhet i munn som er ett av symptomene; gjelder dette om man föler at man blir veldig törst hele tiden, er ofte törr, men likevel slimete i munn? Jeg har en mor som har det.. fikk det påvist for omtrent ett år siden nå, men har sannsynligvis hatt det mye lengre. Hun sliter med konstant betennelse overalt i kroppen, MYE smerter og er nå blitt ufør. Sliter psykisk etter slik livet har blitt pga sykdommen.. ikke funnet noe medisin som funker godt nok på henne ennå. Tørrhet i slimhinner hører med ja.. hun er avhengig av kunstig tåreveske flere ganger om dagen.
Gjest Marlo Skrevet 28. oktober 2009 #6 Skrevet 28. oktober 2009 Aldri hört om denne sykdommen engang, mye som stemmer, men noe som ikke stemmer... men etter hva jeg leste på en link her, så kan man altså teste noe av dette gjennom pröver. Vurderer å ta det opp med legen min under neste legetime. Selv har jeg fibromyalgi. Har smerter i hele kroppen, men har det siste året opplevd en del betennelser i kroppen. Er konstant törr i öynene, er hele tiden törst og får jeg ikke drukket så blir jeg veldig slimete i munnen. Törrhet på huden er jeg veldig plaget med, gjerne flekkvis. Er derimot ikke så törr der nedentil når jeg blir kåt da, hehe. Der har jeg faktisk et helt annet problem - jeg blir for våt.
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2009 #7 Skrevet 2. november 2009 Det er to måter å teste sykdommen på. Den ene er gjennom blodprøver, den andre er gjennom en prøve hvor de tar ut noen kjertler i underleppa (på innsiden av munnen). Det er ikke på alle den kan påvises gjennom blodprøve. Mamma har sykdommen og den vistes ikke på blodprøver, men gjennom kjertelprøven.
Passelat Skrevet 3. november 2009 #8 Skrevet 3. november 2009 Det er to måter å teste sykdommen på. Den ene er gjennom blodprøver, den andre er gjennom en prøve hvor de tar ut noen kjertler i underleppa (på innsiden av munnen). Det er ikke på alle den kan påvises gjennom blodprøve. Mamma har sykdommen og den vistes ikke på blodprøver, men gjennom kjertelprøven. Mamma måtte også få påvist sykdommen gjennom biopsi i underleppa.. Alt du sier du plages med plages også min mor med:/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå