Gå til innhold

4x4 for dummies


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg skal begynne å legge inn mer intervalltrening i øktene mine. Litt usikker på om jeg virkelig har forstått prinsippet bak 4x4...

Kan noen forklare helt enkelt?

Er det fire topper á fire minutter? Hvor lange er pausene?? Eller har jeg misforstått?? Har alle toppene like høy intensitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne artikkelen gir en ok innføring i 4 x 4.

Sitat fra artikkelen:

Kjør oppvarming i ca. 6-10 minutter. Deretter kjører du 4x4 minutters intervaller på 85 – 95% av maksimal hjertefrekvens (90-95% for idrettsutøvere), avbrutt av 3 minutter med lavere intensitet (snakkefart) tilsvarende 70% av maksimal hjertefrekvens. Treningen er i utgangspunktet basert på maksimal hjertefrekvens som er individuell, og kan altså ikke beregnes ut fra alder. Hvis du ikke vet maksimal hjertefrekvens, skal du jogge eller gå i motbakke med en intensitet som gjør at du i siste halvdel av intervallet er andpusten, det vil si puster tungt uten å ha noen følelse av ubehag. Deretter 3 minutter i roligere tempo, ”snakkefart”, for å fjerne melkesyre som er dannet i intervalldraget, slik at du er klar for et nytt intervall. Tommelfingerregler for å finne riktig intensitet på intervallet er: ”Jeg kunne fortsatt i denne farten i ett minutt til”, og ved avslutning av økten: ”Jeg kunne ha gjennomført ett intervall til”. For høy intensitet fører til mye melkesyre som reduserer hjertets fylling, noe som gir dårligere treningseffekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Pass på at du ikkje tek i for hardt, ja, hald litt igjen! Etter kvart som du venjer deg til kjensla kan du presse deg litt hardare og om pulsen går ned for mykje kan du kutte ned pausene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du ikkje tek i for hardt, ja, hald litt igjen! Etter kvart som du venjer deg til kjensla kan du presse deg litt hardare og om pulsen går ned for mykje kan du kutte ned pausene litt.

Enig. Det er lett å kjøre seg i dørken, spesielt til å begynne med når man er uvant med denne typen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en spennende metode, men hva er effekten? Økt kondis?

Økt aerob utholdenhet. Spesielt kombinert med langkjøring synes jeg personlig dette gir svært god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kjempefin artikkel englefjes! :) Da skal jeg i gang!

Var lengden på "pausene" jeg lurte på, så da er det altså 3 minutter mellom hvert intervall :)

Blir hardt til å begynne med dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...