Gå til innhold

Til dere som har hatt svineinfluensa


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Kan dere fortelle om hvordan det var?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg har hatt det. Er selvfølgelig ikke sikker siden man ikke får testet seg når man ikke er i risikogruppa.

Det var akkurat som en vanlig influensa bare mildere.

Gjest Gjest_stian_*
Skrevet

Hei. jeg fikk svineinfluensa på Kypros tidlig i sommer. jeg og min samboer ble smittet og det ble bekreftet. For henne var det som en vanlig influensa men for meg (gutt 25 år og sjeldent syk) jeg hadde en feber på 41.5 grader i flere dager. var veldig syk og hadde veldig store smerter i hele kroppen. for meg var det jævlig. mye mye verre n en vanlig influensa. Jeg har ellers ikke våre noe syk. Har sjeldent influensa. sikkert ikke mer n en gang hvert 3 år. feber har aldri før hatt noe høy feber. So jeg ble rammet veldig hardt.

Skrevet

Ifølge legen er det 3 i familien som har hatt svineinfluensa.

I følge legen jeg var hos varierer symptomene SVÆRT mye fra person til person.

Det er helt fra å få svært det svært lett til å bli helt utslått og alt der i mellom.

Så vidt jeg fikk forklart av legen er våre symtomer svineinfluensa.

Vi har feber alle tre,, ikke særlig høy men like over 39 på det meste.

Sykdommen kom svært raskt. Fra å være frisk ene timen til å få feber og føle seg elendig den neste.

Alle tre fikk tett nese i varierende grad, hodepine og generelt slapp og trøtt.

Bare ynstebarnet ble så dårlit at han sov i to timer.

Litt sår og irritert hals. Hoster og nøs en del.

I løpet av de første 24 t begynnte det værste å gi seg.

Etter det har det vært litt varierende.

Gikk alt fra 2 dager til 1 uke hvor vi har vært litt varierende syke men ikke direkte sengeliggende.

Engentlig ikke så ille i det hele tatt.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Kan dere fortelle om hvordan det var?

Jeg har siste dag i influensakarantene i dag. Ble syk på lørdag, gikk ifra å være forholdsvis frisk til syk med feber på under 12 timer. Dro til legevakten og fikk tamiflu, og fikk sjekket at det var influensa. Dagen etter, på søndag var den verste dagen. Da hadde jeg opp mot 39 grader (kom aldri høyere), og var veldig slapp. Typisk influensasyk. På mandag allerede var jeg litt bedre, og på tirsdag følte jeg meg veldig bra tatt i betraktning. Hodepine og mye slim, men ingen feber. Onsdag var det også endel hodepine og veldig tett i nese og alle andre steder man blir tett ved forkjølelse. Torsdag er det kun en moderat forkjølelse igjen, og i dag føler jeg meg helt frisk med kun en forkjølelse tilbake.

Svineinfluensaen gled forbi den og, jeg døde ikke - selv om jeg både har astma og er overvektig. Helt utrolig egentlig, jeg kunne jo forventet en smertefull død i følge tabloidene. I stedet fikk jeg en svært mild influensa.

Skrevet
Svineinfluensaen gled forbi den og, jeg døde ikke - selv om jeg både har astma og er overvektig. Helt utrolig egentlig, jeg kunne jo forventet en smertefull død i følge tabloidene. I stedet fikk jeg en svært mild influensa.

Det er jo ingen som har påstått at alle i risikogruppa dør av svineinfluensa.

Skrevet
Det er jo ingen som har påstått at alle i risikogruppa dør av svineinfluensa.

Satt på spissen så virker det jo som om svineinfluensa er en sykdom hvor alle som får den dør. Hvertfall hvis man skal se på hysteriet, medieoppslag og redselen som er rundt svineinfluensa. Veldig mange er unødvendig redde, og det er media sin skyld.

Skrevet
Satt på spissen så virker det jo som om svineinfluensa er en sykdom hvor alle som får den dør. Hvertfall hvis man skal se på hysteriet, medieoppslag og redselen som er rundt svineinfluensa. Veldig mange er unødvendig redde, og det er media sin skyld.

Når folk som er helt friske fra før av dør, så synes jeg det er grunn til å lage mye oppmerksomhet rundt det. Folk skjønner ikke at de skal holde seg hjemme når de er syke, og at de ikke skal hoste og nyse rundt seg så kanskje man må lage så mye oppstyr for at folk skal forstå at dette er alvor. 13 personer har dødd, og det er 13 for mye.

Gjest Gamlegode10na
Skrevet
13 personer har dødd, og det er 13 for mye.

Vel..... er det INGEN som tenker på at vi fremdeles har god margin igjen til det faktiske antall mennesker som dør hvert år i Norge som følge av ordinær sesonginfluensa?? Leste et sted at det hver eneste år dør ca 1.000 mennesker av denne. Hvorfor alt hysteriet fordi om 14 mennesker nå er døde?? Ja, noen var ikke i noen risikogruppe, de fleste var det.

Gjest Chiffon
Skrevet
Vel..... er det INGEN som tenker på at vi fremdeles har god margin igjen til det faktiske antall mennesker som dør hvert år i Norge som følge av ordinær sesonginfluensa?? Leste et sted at det hver eneste år dør ca 1.000 mennesker av denne. Hvorfor alt hysteriet fordi om 14 mennesker nå er døde?? Ja, noen var ikke i noen risikogruppe, de fleste var det.

Nå må du ikke glemme at den ordinære influensaen også kommer, så disse som dør av svineinfluensa kommer nok til å dø i tillegg til de 1000 som dør av ordinær influensa. Den ene erstatter ikke den andre.

Gjest Gamlegode10na
Skrevet
Nå må du ikke glemme at den ordinære influensaen også kommer, så disse som dør av svineinfluensa kommer nok til å dø i tillegg til de 1000 som dør av ordinær influensa. Den ene erstatter ikke den andre.

Det kommer jo helt an på bestanddelene i sesonginfluensaen - likhetstrekk i virussammensetningen mellom denne og svineinfluensaen. Det gjenstår å se.

Uansett, det er skremmende hvor mye skremselspropaganda mediene kjører, man kan jo bli syk av mindre. Å anbefale ALLE å vaksinere seg med en vaksine hvor senvirkninger ikke er utprøvd synes jeg er drøyt. Like drøyt er det å anbefale gravide i 2. og 3. trimester å ta den, vaksinen er ikke utprøvd på gravide (den er utprøvd i sine enkelte faktorer - ikke kombinasjonen). Så nei, jeg vaksinerer meg ikke.

Skrevet
Vel..... er det INGEN som tenker på at vi fremdeles har god margin igjen til det faktiske antall mennesker som dør hvert år i Norge som følge av ordinær sesonginfluensa?? Leste et sted at det hver eneste år dør ca 1.000 mennesker av denne. Hvorfor alt hysteriet fordi om 14 mennesker nå er døde?? Ja, noen var ikke i noen risikogruppe, de fleste var det.

De fleste som dør av vanlig influensa er eldre mennesker. Det er selvfølelig alltid trist når noen dør, men jeg synes det er verre når det er unge mennesker.

Skrevet

Idag har sveits gått ut med advarsel til de gravide om og ta vaksinen da den ikke er utprøvd på gravide.

Mens her i norge anbefaler dem forsatt.

Jeg er gravid i 6 mnd og står i ett fryktelig dillemma føler jeg.

Skal ta eller ikke ta.??

Har hele tiden følt mer nei enn ja til vaksinen.

Nå når sveits går ut med dette,blir man jo enda mer skeptisk til og ta den.

Men var den lille marginen om at man kan bli ordentlig syk da.

Blir man ordentlig syk og ikke har tatt vaksinen kan man vel skylde seg selv.

Tar man vaksinen,jeg eller barnet jeg bærer på blir syk, eller det viser seg senvirkninger på fosteret må man leve med det resten av livet.

Dillemma ja.....

Godt og høre av dere som har hatt influensaen og hatt svake/moderate

symptomer.

Skrevet
Idag har sveits gått ut med advarsel til de gravide om og ta vaksinen da den ikke er utprøvd på gravide.

Mens her i norge anbefaler dem forsatt.

Jeg er gravid i 6 mnd og står i ett fryktelig dillemma føler jeg.

Skal ta eller ikke ta.??

Har hele tiden følt mer nei enn ja til vaksinen.

Nå når sveits går ut med dette,blir man jo enda mer skeptisk til og ta den.

Men var den lille marginen om at man kan bli ordentlig syk da.

Blir man ordentlig syk og ikke har tatt vaksinen kan man vel skylde seg selv.

Tar man vaksinen,jeg eller barnet jeg bærer på blir syk, eller det viser seg senvirkninger på fosteret må man leve med det resten av livet.

Dillemma ja.....

Godt og høre av dere som har hatt influensaen og hatt svake/moderate

symptomer.

Når du vurderer for eller imot:

Ta med i betraktningen at vaksinene er relativt like, og at den vaksinen de godkjente er produsert i Sveits.

Det KAN hende at det er noen økonomiske hensyn som også har blitt tatt med i regnskapet for/imot for Sveits' del.

Skrevet

Nå må en jo ikke glemme at det "bare" er 2 av de som har dødd hittil som har vært friske fra før.

De andre har vært i rissikogruppen.

En annen ting er at den beskjeden jeg fikk da jeg var hos legen og fikk bekreftet svineinfluensa

Var at hun opplyste meg om at ikke alt kommer ut i media. Etter hva legen min hadde fått opplyst var også de 2 som var "friske" hadde tilleggs sykdom fra før. Hva det var fikk jeg ikke opplyst.

De fleste jeg kjenner som har hatt denne influensan har fått en mild variant som har vært over på få dager.

Skrevet
Når du vurderer for eller imot:

Ta med i betraktningen at vaksinene er relativt like, og at den vaksinen de godkjente er produsert i Sveits.

Det KAN hende at det er noen økonomiske hensyn som også har blitt tatt med i regnskapet for/imot for Sveits' del.

Er ikke dette samme vaksine som Tyskland også var skeptisk til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...