Gå til innhold

Tomatsuppe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har en enkel oppskrift på tomatsuppe?

Vi spiser det ganske ofte sånn posesuppe... Men kanskje greit å begynne å lage selv ;) Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager en fra kokeboka "Jamies kjøkken, den nakne kokken". Veldig enkel og god.

Skrevet

Jeg lagde nylig denne oppskriften fra "Familiens store kokebok":

4 pers

500 gr tomater eller 1 boks hermetiske tomater

3 lok (jeg brukte bare en fordi jeg var redd det ville bli for sterkt)

1 ss margarin

2 ss hvetemel

2 ss tomatpure eller 1 dl tomatjuice

1 liter buljong

1 dl flote

salt

hvit pepper

persille

Koketid: 15-20 minutter

Trekk skallet av de friske tomatene ved aa dyppe dem i kokende vann for de skrelles. Skjaer tomatene i baater.

Hermertiske tomater: Hell av kraften og skjaer tomatene i mindre biter.

Fres tomatene og hakket lok i litt smor.

Dryss mel over og ror godt rundt. Tilsett tomatpure eller tomatjuice. Spe med buljong under omroring. La suppen smaakoke ved svak varme. Tilsett flote og smak til med salt og pepper.

Serveres med kokt makaroni og hardkokte egg.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Hvis du vil ha tjukkere suppe, rør til litt Maisenna mjøl! Rør maisenna mjølet ut i kaldt vatn før du tilsett den i suppa, lar den koke og den blir tjukkare..

Pleide å laga mykje tomatsuppa frå botn av før, men kom fram til da at da var billegare og betre og bruka toro sin..

Skrevet
Hvis du vil ha tjukkere suppe, rør til litt Maisenna mjøl! Rør maisenna mjølet ut i kaldt vatn før du tilsett den i suppa, lar den koke og den blir tjukkare..

Pleide å laga mykje tomatsuppa frå botn av før, men kom fram til da at da var billegare og betre og bruka toro sin..

Men laget fra bunnen av er mye sunnere, da... :)

Skrevet

Kan ikke forstå at noen synes posesuppe er bedre enn hjemmelaget.

Skrevet
Men laget fra bunnen av er mye sunnere, da... :)

Og myyyyye bedre!

Gjest Agurkolat
Skrevet (endret)

Når ein har 3000 kr i mnd ( delt på 2 personer) å bruka på mat, så er da som er billigt, godt. Men, merkeleg som eg er så er toro tomatsuppa betre enn heimalaga. Ikkje berre pga. pris. Men da er noko med smaken, som er digg, digg, digg!

Endret av Agurkolat
Skrevet

Jeg pleier å kjøre 1 boks med hakket tomater i blenderen, da barna ikke er glad i "klumper" i suppa...

Har litt olje i en kjele, bruner 1 løk i ringer og litt finhakket hvitløk.

Har i 7 dl vann + hønse/grønnsaks buljong

blander i tomatene koker opp

Har i litt matfløte/lettmelk/rømme på slutten (tar det vi har..)

Smak til med salt og pepper

Siler ut løkringene til barna men serverer med løk til oss voksne. Har ofte i litt chilli pulver + ekstra pepper på tallerkenen min :)

Skrevet

Denne tomat- og paprikasuppen tar litt tid å lage (siden grønnsakene ovnsbakes), men er ukomplisert (grønnsakene står i ovnen og passer seg selv...) og blir veldig god! Kan eventuelt ha i mindre hvitløk, selv om ovnsbakt hvitløk blir veldig mild og deilig på smak... :)

Gjest mustapippure i.i.
Skrevet
Denne tomat- og paprikasuppen tar litt tid å lage (siden grønnsakene ovnsbakes), men er ukomplisert (grønnsakene står i ovnen og passer seg selv...) og blir veldig god! Kan eventuelt ha i mindre hvitløk, selv om ovnsbakt hvitløk blir veldig mild og deilig på smak... :)

Minnet meg litt om jamie sin, så da fikk jeg ræva i gir og fant i oppskriften.

15 modne tomater.

3 røde paprikaer (jeg bruker 4)

ca 7 spiseskjeer extra virgin olivenolje

1 spiseskje frisk rød chili, renset og hakket

1 hvitløksbåt, finhakket (jeg bruker mer, elsker hvitløk)

2 spiseskjeer rødvinseddik, eller etter smak (jeg bruker balsamico og ca 3-4

6 dl hønse eller grønnsakskraft (jeg bruker grønnsaksbuljong)

2 gode never basilikum

først legger du paprikaen under grillen til skinnet blir sort og boblete. Da kan du legge dem i en bolle med et klede på toppen mens de avkjøler seg.

Mens du venter kan du forvelle tomatene, og grovhakke dem.

Rens og finhakk de andre ingrediensene (minus basilikumen)

Så drar du av skinnet på paprikaen og finhakker dem.

Så varmer du 2 ss olje i en kjele, putter i paprikaen og chilien, og litt salt. Lav varme ca 5 min.

Deretter oppi med hvitløken og la det frese vidre et par minutter før du tilsetter tomatene, litt salt og litt rødvinsedikk og lar det putre i 10 minutter. Da tilsetter du kraften og lar det trekke i 15 minutter.

Basilikumen knuser du med litt salt i en morter og rører inn olje og rødvinsedikk. Dette blir en blanding som du danderer oppå suppen. Selv bruker jeg bare denne blandingen dersom jeg har fått tid til å planlegge, penger og butikken har fin basilikum

Håper jeg ikke glemte noe nå.

mmmm, nå fikk jeg lyst på suppe :)

Skrevet

Hvis du vil lage hjemmelagd tomatsuppe som likner endel på posesuppen i smak:

1 gul løk, hakket

Evt hvitløk, hakket

olje/smør til å frese løken i.

1 boks hermetiske tomater

tomatpuré, gjerne et helt glass, men kan godt bruke mindre

Bittelitt sukker eller honning.

Buljong/kraft, litt over 1/2 liter.

Timian! (tørket eller frisk)

Salt og pepper

Fres løk/hvitløk i olje og hell over hermetisk tomat og tomatpuré. La koke litt, og ha oppi buljong, la koke ca 20 minutter (kan koke kortere, men tomatsmaken blir rundere jo lenger suppa koker), kjør med stavmikser og smak til med krydder. Du kan forresten godt tilsette endel timian i starten når du freser løken.

Vet ikke hvor mye posetomatsuppe koster, men det koster i hvert fall ikke noe særlig mer enn 15 kroner å lage denne suppa hvis du velger billige råvarer (ikke økologisk etc). Samboern min som også er fan av Toro sin synes denne suppevarianten er god. Og det hender jeg putter i andre grønnsaker som gulrot, sellerirot osv, smaken blir fortsatt ganske lik.

Kan serveres som den er, eller med kokt egg, pasta eller krutonger.

Skrevet
Når ein har 3000 kr i mnd ( delt på 2 personer) å bruka på mat, så er da som er billigt, godt. Men, merkeleg som eg er så er toro tomatsuppa betre enn heimalaga. Ikkje berre pga. pris. Men da er noko med smaken, som er digg, digg, digg!

Jepp. Det er smaksforsterkeren glutamat som stimulerer deg slik at du syns det er kjempegodt og vil spise masse, masse mer av suppen til Toro. Toro har veldig mye god mat og er kjempeflinke med glutamaten. Andre produsenter av slike produkter er ikke i nærheten like flinke!

jeg har heller aldri smakt en hjemmelaget tomatsuppe jeg har likt bedre enn toro sin, men kanskje den finnes her. Jeg får friste meg til å prøve en.

Skrevet
Jepp. Det er smaksforsterkeren glutamat som stimulerer deg slik at du syns det er kjempegodt og vil spise masse, masse mer av suppen til Toro. Toro har veldig mye god mat og er kjempeflinke med glutamaten. Andre produsenter av slike produkter er ikke i nærheten like flinke!

jeg har heller aldri smakt en hjemmelaget tomatsuppe jeg har likt bedre enn toro sin, men kanskje den finnes her. Jeg får friste meg til å prøve en.

Toro jobber nå med å fjerne glutamat fra produktene sine.

http://www.toro.no/index.php?mapping=344

Skrevet

Takk for svar!

jeg synes det er litt skummelt med alle disse smaksforsterkerne, tilsetningsstoffene og saltet i posesupper og -gryter, så prøver å "legge om" til hjemmelaga hele veien :)

Skrevet

Jeg pleier å lage tomatsuppe på feelingen jeg og det blir omtrent slik:

3-4 ss olivenolje varmes i en kjele og i oljen surrer jeg krydder etter smak (pizzakrydder, hviløk, pepper, chili, paprikakrydder, kanel)

så har jeg oppi

1 boks hakkede tomater

2 bokser vann

1 buljonterning

og tilslutt kjører jeg stavmikseren så den blir glatt og fin

Nam :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...