Gå til innhold

Ris

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ris kan brukes til mye.

Men jeg trenge konkrete svar på hva ris brukes til...

F.eks når du skal ha ris til middag, hva bruker du det til?

Jeg er ikke noe på ris, men har kjøpt meg en pakke ris, og skal prøve å ha det en sjelden gang, så blir jeg nok vant med det etterhvert.

Syns ikke ris smaker vondt, men det er da ikke noe spesielt med det heller, derfor har jeg aldri brukt ris. De ser jo ut som bittesmå mark, føler jeg, og føler det er det jeg får i munnen når jeg får ris i munnen også. Har spist det med taco, (tror jeg det må ha vært) liker ikke noe særlig taco, så blir ikke til at jeg vil lage det hvertfall. Så husker jeg at jeg smakte det når jeg var liten en gang, men det var bare en skje med bare hvit ris.

Håper ikke noen mistet matlysst nå som jeg skrev det med mark.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ris til kylling! Det er veldig godt! Jeg lager alltid saus til fordi jeg synes ikke ris smaker godt uten noe paa... Jeg ville ikke lagd ris til taco - tror ikke det passer inn hos mine smaksloker...

Skrevet

Ok. Flere forslag?

Hvilke sauser er det vanlig å bruke på ris da?

Mulig det ikke var taco jeg spiste den gangen da, det var ris med noe saus greier på, så var det litt opphakka ting i det også, men vet ikke hva, + det var salat til og noe brødgreier som skulle spises med dette.

Trodde det var taco jeg, men godt mulig jeg tar feil. Vet ikke 100% sikkert hva taco er jeg, men trodde det var ris med noe rød saus greier og litt opphakka ting i , og at det spises med noe brød.

Fikk et tips av en venninne at jeg kan bruke ris til kjøtt, men om jeg bruker ris til kjøtt, er det uten poteter og saus da, eller?

Skrevet

Jeg bruker mye bretagne kyllingsaus fra Toro naar jeg spiser ris til kylling. Dersom jeg lager ris til kjott pleier jeg ikke lage poteter i tillegg, men lager saus til. Bernaissesaus er ogsaa godt til ris.

Ellers anbefaler jeg ogsaa, som Brunhilde, at du ser paa www.matprat.no! :)

Skrevet

Hei, ris til kjøtt blir istedenfor poteter ja, men du kan godt ha saus. Jeg bruker mye kesam eller rømme til, det er friskt og godt.

Ellers kan jeg anbefale naturris eller fullkornsris. Denne smaker mye mer enn hvit ris, og er også sunnere (bl a mer fiber og noe mer næringsstoffer).

Kyllingsalat med ris er også godt. Da skyller du risen i kaldt vann etter vanlig koking, før du blander den i salaten.

Skrevet

Jeg prøvde fullkornsrisen fra Uncle Ben. Den ble seig... :unsure:

Skrevet

Ris til fiskegrateng. Ja, jeg synes de er godt :jepp:

Ris til gryter.

Ris til kylling eller svin.

Stekt ris.

Risotto (egen type ris til dette).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...