Gå til innhold

Er tamiflu en penicillin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både jeg og samboer er allergisk mot penicillin, og da kom jeg til å tenke på: er tamiflu en penicillin? Sånn at hvis vi får svineinfluensa så har de ikke medisin til oss...

Har ikke sett noe om at de med penicillin allergi er i risikosonen og burde ta vaksinen først, men greit å vite...

også kan jeg jo slenge på et spørsmål til: hvis samboer hadde astma når han var yngre, er han i risikosonen da?

Og ja, jeg har prøvd å ringe legekontoret flere ganger i dag, men får ikke svar... Så da håper jeg noen kloke hoder ha svaret, ellers så prøver jeg å ringe igjen i morgen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Både jeg og samboer er allergisk mot penicillin, og da kom jeg til å tenke på: er tamiflu en penicillin? Sånn at hvis vi får svineinfluensa så har de ikke medisin til oss...

Har ikke sett noe om at de med penicillin allergi er i risikosonen og burde ta vaksinen først, men greit å vite...

også kan jeg jo slenge på et spørsmål til: hvis samboer hadde astma når han var yngre, er han i risikosonen da?

Og ja, jeg har prøvd å ringe legekontoret flere ganger i dag, men får ikke svar... Så da håper jeg noen kloke hoder ha svaret, ellers så prøver jeg å ringe igjen i morgen :)

Nei, Tamiflu er ikke pencillin, det er et antiviralt middel. Pencillin vil ikke hjelpe mot influensa som er virus, med mindre man får en bakterieinfeksjon i tillegg.

Tror ikke samboeren din er i risikosonen hvis han ikke plages med astma idag.

Om man er allergisk mot noen typer pencillin, tåler man som oftest noen andre.

Skrevet
Nei, Tamiflu er ikke pencillin, det er et antiviralt middel. Pencillin vil ikke hjelpe mot influensa som er virus, med mindre man får en bakterieinfeksjon i tillegg.

Tror ikke samboeren din er i risikosonen hvis han ikke plages med astma idag.

Om man er allergisk mot noen typer pencillin, tåler man som oftest noen andre.

Takk for svar :)

At man tåler noen typer er jo greit nok, men det er jo litt dumt å teste de ut.. Litt spørs på reaksjonen man får selvfølgelig.. Men både jeg og min samboer reagerer ved å hovne opp i munn og hals, i tillegg får jeg store utslett over hele kroppen...

Gjest Bianca26
Skrevet

sjekk felleskatalogen.no

Gjest Bianca26
Skrevet
sjekk felleskatalogen.no

oj sorry leste ikke ferdi spørsmålet. det står seff ikke i felleskatalogen. er for nytt. men jeg tviler sterkt på at det er det samme som penicillin i og med at influensa er et virus og antibiotika (som penicillin) ikke har noen som helst effekt på virus. Penicillin hjelper bare for behandling mot baktereieinfeksjoner

Skrevet

Joda, det står i felleskatalogen: http://felleskatalogen.no/pasientutgave/

Tamiflu er ikke så veldig nytt :) Vaksinen, derimot, står ikke der (enda)

Og nei- Tamiflu er ikke et penicillin.

For å motsi en lenger oppe i tråden- det er ikke slik at dersom man ikke tåler et penicillin tåler man sikkert et annet- hvis man først har peniicillinallergi (og da mener jeg ordentlig allergi, ikke at man bare får ubehagelige bivirkninger. Det er ikke nødvendigvis allergi), bør man holde seg unna penicilliner. Men man kan bruker andre typer antibiotika, som ikke er penicillin. Penicillin er bare en type antibiotika, det finnes mange flere! Og alle antibiotika virker mot bakterier.

Tamiflu er noe helt annet (altså ikke et antibiotika i det hele tatt), og virker mot virus.

Gjest gjest#2
Skrevet
Takk for svar :)

At man tåler noen typer er jo greit nok, men det er jo litt dumt å teste de ut.. Litt spørs på reaksjonen man får selvfølgelig.. Men både jeg og min samboer reagerer ved å hovne opp i munn og hals, i tillegg får jeg store utslett over hele kroppen...

Nei, selvsagt skal du ikke teste det ut, var ikke slik jeg mente det. :)Skrev dette basert på at sønnen min er allergisk mot en type, får svære utslett, men ikke av andre.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_marte_*
Skrevet

Tamiflu er ikke et pencillin men det er visst en type pencillin i vaksinen som brukes svært sjeldent, jeg vet om to tilfeller den vedkommende med allergi har blitt ganske så dårlig, og en annet tilfelle der vedkommende reagerte så kraftig at de måtte sette adrenalin på henne. Om dette da var pencillinen sin feil, vet jeg ikke. Men begge var allergiske mot det, og vet ikke om evt andre grunner som kunne vært årsaken..

Jeg er selv cave pencillin og tør ikke ta vaskinen pga av dette.. :nei:

Vet dere andre noe om dette?

Gjest Bianca26
Skrevet
Tamiflu er ikke et pencillin men det er visst en type pencillin i vaksinen som brukes svært sjeldent, jeg vet om to tilfeller den vedkommende med allergi har blitt ganske så dårlig, og en annet tilfelle der vedkommende reagerte så kraftig at de måtte sette adrenalin på henne. Om dette da var pencillinen sin feil, vet jeg ikke. Men begge var allergiske mot det, og vet ikke om evt andre grunner som kunne vært årsaken..

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er antibiotika i den vaksinen. Antibiotika gjør ingenting for å behandle mot et virus, så den har jo ingen nytte

Skrevet

Det eneste tamiflu og apocillin (penicillin) har til felles er stabiliseringsmiddelet povidon. Siden det er penicillin du er allergisk mot og ikke povidon har det null sammenheng.

Skrevet

Vi har nå vært og tatt vaksinen og ingen av oss hadde noen alvorlige bivirkninger.. Kun litt vondt i kroppen dagen etter :)

Skrevet
Når man tar en vaksine, en hvilken som helst vaksine får man et skjema å fylle ut med en egen blokk der det står "allergier" eller "andre allergier", ved influensavaksine spør de spesifikt om eggeallergi. Så spør de deg hvilke allergier du har, og tar en rask vurdering på om du allikevel skal vaksineres.

Penicillinallergi er av dem som går rett igjennom, sammen med husmidd, pollen og lignende. Dette fordi det ikke er penicillin i vaksiner, da vaksiner beskytter mot virussykdommer (vi har allerede et effektivt middel mot bakterielle infeksjoner, nemlig penicillin).

Dermed er det ikke penicillinens feil, de har mest sannsynlig hatt en allergi som de ikke var klar over. Som en sa over meg, penicillin i vaksine ville ikke gjort noe til eller fra, tvert i mot ville en liten engangsdose mest sannsynlig gjort at sjansen for at eventuelle bakterielle infeksjoner som allerede var i kroppen din ble resistente mot antibiotikabehandling, og det er noe norsk helsevesen (og helsevesen de fleste andre steder) prøver å unngå best mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...