Gå til innhold

Kan de som vaksineres smitte andre?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Kanskje veldig dumt spørsmål, men jeg spør likevel.. Moren min jobber i helsevesenet og blir i dag vaksinert mot svineinfluensaen. På lørdag skal vi til henne sammen med vår 3 mnd lille baby. Jeg vet jo at man får vaksinen for at man ikke skal bli syk, men man får jo litt av sykdommen i seg for å få antistoffer..?

Er det noen fare for at hun kan bli syk av vaksinen og så smitte oss på lørdag? Hvor mange dager tar det fra man blir smittet til man vil merke noe? Merker at man bekrymrer seg lettere for ting når man har en liten baby ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje veldig dumt spørsmål, men jeg spør likevel.. Moren min jobber i helsevesenet og blir i dag vaksinert mot svineinfluensaen. På lørdag skal vi til henne sammen med vår 3 mnd lille baby. Jeg vet jo at man får vaksinen for at man ikke skal bli syk, men man får jo litt av sykdommen i seg for å få antistoffer..?

Er det noen fare for at hun kan bli syk av vaksinen og så smitte oss på lørdag? Hvor mange dager tar det fra man blir smittet til man vil merke noe? Merker at man bekrymrer seg lettere for ting når man har en liten baby ja..

Nei. Det å ha blitt vaksinert, gjør en ikke smittefarlig.

Begrunnelse: Vaksinen inneholder bare deler av drepte virus, ingen levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om ikke moren blir syk kan hun vel bære emd seg smitte fra andre?

Det kan hun, f.eks hvis hun ble smittet før hun kunne utvikle immunitet. Det tar jo en liten stund. Men spørsmålet gikk på om hun kunne bli syk av vaksinen, og være smittefarlig av den grunn. Og det kan hun IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest Hanne

Men nå leser jeg at man KAN smitte andre selv om man er vaksinert (mener ikke på grunn av). Den som er vaksinert bekjemper bare viruset mye fortere enn andre,men kan likevel bære med seg smitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_anonym_*
Men nå leser jeg at man KAN smitte andre selv om man er vaksinert (mener ikke på grunn av). Den som er vaksinert bekjemper bare viruset mye fortere enn andre,men kan likevel bære med seg smitten.

Ja, det er jo logisk egentlig. For å sette det litt på spissen:

Hvis en nyser på jakka di og noen andre tar på jakka di og så sutter på fingra kan man jo bli smitta? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men ikke pga vaksinen.

Men det festlige er at det er omtrent umulig å skille vaksinebivirkninger fra influensasyptomer.

Så slik jeg ser det: Føler hun seg 100 % pigg, alt vel. Er hun uvel, ikke automatisk gå ut fra at det er vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...