Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvilke egenskaper er viktig? og hvilke jobberfaring kan hjelpe i denne type jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt ann på hvem du skal rådgive og om hva. Privatpersoner eller bedrifter? Rådgvie om hvordan betale minst skatt, eller hvordan best å invistere pengene?

Skulle tro revisorutdannelsen er et godt sted å starte, ihvertfall for bedriftssiden. Ellers er det viktig å holde seg oppdatert på det som skjer i markedet og på nye lover som er på vei.

Ellers har jeg tenkt litt i samme baner, så håper noen andre kan komme med mer utfyllende svar.

Skrevet

Det er greit å ha en økonomisk utdannelse, revisjon vil jeg ikke si er så viktig i denne sammenhengen.

Har du lest noen stillingsannonser for finansrådgiver? Det er veldig variert hva de skriver i disse - noen ønsker høyskoleutdannede, mens andre kun forlanger at du skal ha fullført videregående.

Av erfaring bør du ha økonomisk utdannelse, slik at du kan føle deg stødig på å skulle rådgi andre om deres økonomi.

Av personlige egenskaper bør du være strukturert, ryddig, evne å ha flere baller i luften samtidig.

Også MÅ jeg bare:

Kara W: Det heter "kommer litt an på", men én n, ikke to.

Og det er invEstere, ikke invIstere.

Skrevet
Det kommer litt ann på hvem du skal rådgive og om hva. Privatpersoner eller bedrifter? Rådgvie om hvordan betale minst skatt, eller hvordan best å invistere pengene?

Skulle tro revisorutdannelsen er et godt sted å starte, ihvertfall for bedriftssiden. Ellers er det viktig å holde seg oppdatert på det som skjer i markedet og på nye lover som er på vei.

Ellers har jeg tenkt litt i samme baner, så håper noen andre kan komme med mer utfyllende svar.

Å kunne stave de ordene man skal skrive ofte er grunnleggende! *ler* Og det er ikke bare fleip heller, siden de som skal investere eller betale større summer, og som er sikre kunder, gjerne er litt "pirkete". Jeg ville f.eks. ikke ha investert en krone hos noen som ikke en gang vet hvordan ordet staves...

Bortsett fra det, så trenger man ikke noe særlig utdannelse hvis man har "teft". Har man ikke det, bør man ha master eller lignende i økonomi.

Skrevet
Å kunne stave de ordene man skal skrive ofte er grunnleggende! *ler* Og det er ikke bare fleip heller, siden de som skal investere eller betale større summer, og som er sikre kunder, gjerne er litt "pirkete". Jeg ville f.eks. ikke ha investert en krone hos noen som ikke en gang vet hvordan ordet staves...

:sjenert: ooops. Det ble litt mange feil i ett innlegg.... Skal slutte å skrive innlegg før frokost jeg :ler:

Skrevet

Hvis man skal lykkes, må man dessuten være villig til å leve på en lønn som, ofte, for en stor del består av provisjon i en lang periode. (Av en eller annen grunn henger ofte mangelen på forpliktelse og ansvar gjerne sammen med "teft" :ler: )

Skrevet
:sjenert: ooops. Det ble litt mange feil i ett innlegg.... Skal slutte å skrive innlegg før frokost jeg :ler:

Skal du jobbe med dette, må du være forberedt på å svare på hendvendeler før frokost... Med mindre du ønsker å jobbe helt lokalt da...

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvor du tenker på å jobbe. Jeg er finansrådgiver i bank og kan si litt om hva du bør ha av bakgrunn for en slik jobb. Du bør ha økonomisk utdannelse og være offensiv. Du må ha både evner og lyst til å jobbe med salgs- og resultatorientert arbeid. I tillegg er det viktig at du er flink med folk. Du må kunne snakke med, og ikke minst takle, mange forskjellige mennesketyper. Du må tåle å jobbe under tidspress (er ikke uvanlig at det må ordnes finansieringsbevis f.eks. på veldig kort varsel pga. budrunder). Du må også kunne takle at kunder kan være både blide, hyggelige, frustrerte, lei seg, forbannet osv. alt etter hva slags situasjon de er i og om du har mulighet til å hjelpe.

Skrevet

Jeg har veldig lyst på en slik jobb som du har Alison.

Jeg jobber idag deltid på et kundesenter i bank ved siden av økonomistudier, og føler at bank er veldig riktig for meg. Banken jeg jobber i har dessverre ikke den type stilling jeg ønsker meg etter endte studie (de har egne som kun sitter med boliglån, kun sitter med billån, kun sitter med fondsrådgivning osv. Jeg ønsker en stilling hvor jeg gjør litt mer forskjellig, og ikke kun en ting. Kan det stemme at du sitter i en litt mer sammensatt stilling hvor du hjelper kunder med flere bankrelaterte spørsmål/problemstillinger?)

Jeg lurer på om jeg kan stille deg to spørsmål.

1. hvor mye utdanning kreves det for en slik stilling? Bachelor eller master nivå? Jeg har fått inntrykk av at innen bank så kan ofte jobberfaring kompensere for manglende utdanning. Kan det stemme? Har hvertfall sett det stå i endel stillingsutlysninger, men det er en stund siden jeg har sett denne type stilling utlyst så vet ikke helt hva som er gjeldende nå.

2. Vil det lønne seg for meg å jobbe et års tid med f.eks. boliglån i den banken jeg jobber i idag, for så å søke meg videre til andre banker? Vil det være lettere å få jobb når jeg har direkte erfaring med bahandling av lånesøknader? Eller har ikke dette så mye å si, slik at jeg har like stor sjanse for å få jobb hvis jeg søker meg videre til annen bank med en gang etter endt studie?

Jeg skjønner at du ikke sitter inne med noen fasit når det gjelder dette, men jeg hadde satt stor pris på din erfaring.

Skrevet
Jeg har veldig lyst på en slik jobb som du har Alison.

Jeg jobber idag deltid på et kundesenter i bank ved siden av økonomistudier, og føler at bank er veldig riktig for meg. Banken jeg jobber i har dessverre ikke den type stilling jeg ønsker meg etter endte studie (de har egne som kun sitter med boliglån, kun sitter med billån, kun sitter med fondsrådgivning osv. Jeg ønsker en stilling hvor jeg gjør litt mer forskjellig, og ikke kun en ting. Kan det stemme at du sitter i en litt mer sammensatt stilling hvor du hjelper kunder med flere bankrelaterte spørsmål/problemstillinger?)

Jeg har en litt mer sammensatt stilling der jeg driver med både lån, sparing og forsikringer. Det er krevende å skulle holde seg oppdatert på alle dette. Alle område er omfattende og krever en del å holde seg oppdatert på, men til gjengjeld gjør det at du får en interessant hverdag. Enkelte plasser er det slik at enkelte spesialiserer seg innen enten lån eller sparing. For noen vil det være en fordel å kunne spesialisere seg innen det feltet de er mest interessert i, mens det for andre blir for ensformig. Jeg for min del trives veldig godt slik jeg har det i dag. Det ville ikke blitt helt enkelt å velge seg ut kun et av feltene for kun å jobbe med det. Jeg er redd for at hverdagen ikke ville bli like variert og interessant da, men her er folk forskjellige.

Jeg lurer på om jeg kan stille deg to spørsmål.

1. hvor mye utdanning kreves det for en slik stilling? Bachelor eller master nivå? Jeg har fått inntrykk av at innen bank så kan ofte jobberfaring kompensere for manglende utdanning. Kan det stemme? Har hvertfall sett det stå i endel stillingsutlysninger, men det er en stund siden jeg har sett denne type stilling utlyst så vet ikke helt hva som er gjeldende nå.

Hvor mye utdanning du trenger kan nok variere. Jeg ser at det ofte står i annonser at søkeren må ha økonomisk utdannelse, men også relevant erfaring har en god del å si i dette yrket. Det at du jobber på et kundesenter i dag er en veldig god erfaring, og det kan også fungere som et springbrett videre.

2. Vil det lønne seg for meg å jobbe et års tid med f.eks. boliglån i den banken jeg jobber i idag, for så å søke meg videre til andre banker? Vil det være lettere å få jobb når jeg har direkte erfaring med bahandling av lånesøknader? Eller har ikke dette så mye å si, slik at jeg har like stor sjanse for å få jobb hvis jeg søker meg videre til annen bank med en gang etter endt studie?

Jeg skjønner at du ikke sitter inne med noen fasit når det gjelder dette, men jeg hadde satt stor pris på din erfaring.

Det kan være lurt å jobbe med f.eks. lån i den banken der du jobber i dag. Da får du god erfaring som gjør at du lettere vil få jobb andre plasser etterpå. Det å jobbe med kreditt er forøvrig et veldig stort fagområde. Mange tror at det å innvilge et lån er så enkelt, og at det omtrent bare er å trykke på en knapp. Er du heldig og jobber en plass som virkelig satser på sine ansatte vil du kunne nyte godt av både kurs og forskjellige typer videreutdanning som er relevant for jobben. Dette er viktig for å kunne holde seg oppdatert på fagområdene. Det skjer hele tiden endringer i produkter, regelverk og lovverk som en må følge med på.

Skrevet

Tusen takk for svar Alison!

Et drøyt halvår til med studier, og så er jeg klar for jobbsøking.

Jeg har fått klare signaler på at de ønsker å beholde meg her jeg jobber nå, så satser på å jobbe her en stund for å få nok erfaring til å kunne søke videre andre steder.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har også ønsker om å bli finansiell rådgiver. jobber idag som møtebooker for en stor bank, har jobbet som det deltid nå i snart 5 måneder noen kvelder i uken. jeg synes helt ærlig det er ubehagelig å ringe hjem privat til folk på kveldstid. noen er så uhøflige, mens noen selvfølgelig er hyggelige og setter pris på at vi ringer og tilbyr en gjennomgang av deres private økonomi. men liker det rett og slett ikke..........

det jeg lurer på er om det å jobbe som finansrådgiver med autorisasjon, dreier det seg også mye om å oppsøke folk for å finne potensielle kunder? jeg ønsker å jobbe som rådgiver, men ikke selve prosessen med å finne kundene og være aggressiv. er det håpløst å tenke slik? er det helt enkelt bare en del av yrket?

hva er passende yrke for meg da? håper på svar! har ikke helt overblikket over alle jobbmuligheter. har bachelor i øk.ad.

Skrevet
jeg har også ønsker om å bli finansiell rådgiver. jobber idag som møtebooker for en stor bank, har jobbet som det deltid nå i snart 5 måneder noen kvelder i uken. jeg synes helt ærlig det er ubehagelig å ringe hjem privat til folk på kveldstid. noen er så uhøflige, mens noen selvfølgelig er hyggelige og setter pris på at vi ringer og tilbyr en gjennomgang av deres private økonomi. men liker det rett og slett ikke..........

det jeg lurer på er om det å jobbe som finansrådgiver med autorisasjon, dreier det seg også mye om å oppsøke folk for å finne potensielle kunder? jeg ønsker å jobbe som rådgiver, men ikke selve prosessen med å finne kundene og være aggressiv. er det håpløst å tenke slik? er det helt enkelt bare en del av yrket?

hva er passende yrke for meg da? håper på svar! har ikke helt overblikket over alle jobbmuligheter. har bachelor i øk.ad.

Skal du jobbe på et bankkontor må du gjøre regning med at du må kontakte kunder. Oppfølging av kunder er en viktig del av jobben. Jobber du ved en telefon- og nettbank kan du nok slippe unna den delen av møtebooking som du misliker.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Skal du jobbe på et bankkontor må du gjøre regning med at du må kontakte kunder. Oppfølging av kunder er en viktig del av jobben. Jobber du ved en telefon- og nettbank kan du nok slippe unna den delen av møtebooking som du misliker.

Tenker du her både på å følge opp eksisterende kunder (noe jeg ikke ville ha problemer med), eller å også oppsøke vilkårlige, potensielle kunder?

Skrevet

det er jaging av nye kunder jeg ikke liker. det å ringe rundt på en villkårlig liste, eller treffe på folk og "tilfeldigvis" komme innpå dette, og få nye kunder på den måten. men det å oppfølge kunder som SELV har kommet for de ønsker å være kunder, det går fint.

det er den selgerrollen, være aggressiv og få nye kunder. NEITAKK.

følge opp kunder som selv har kommet for å å råd, yes!

Skrevet
det er jaging av nye kunder jeg ikke liker. det å ringe rundt på en villkårlig liste, eller treffe på folk og "tilfeldigvis" komme innpå dette, og få nye kunder på den måten. men det å oppfølge kunder som SELV har kommet for de ønsker å være kunder, det går fint.

Unnskyld, er det dette noe banker driver med?? Ringer "tilfeldige" folk og ber om møter? Har aldri hørt om dette før ...?

Skrevet

så bra da. jeg har heller ikke hørt dette. men mange stillingannonser for banker søker de etter utadvendte, med gode salgsresultater, som er offensiv (alså, pågående for å skaffe nye kunder, alså, ringer til tilfeldige, snakker med folk på gata osv) forstår at som finansiell rådgiver i et lite firma at du må være slik selger, men har og trodd at banker betjener kunder som kommer frivillig. er det slik? folk som jobber i bank her? :jepp:

en bankmedarbeider har fast lønn? det er ikke snakk om kun provisjon her?

Skrevet
så bra da. jeg har heller ikke hørt dette. men mange stillingannonser for banker søker de etter utadvendte, med gode salgsresultater, som er offensiv (alså, pågående for å skaffe nye kunder, alså, ringer til tilfeldige, snakker med folk på gata osv) forstår at som finansiell rådgiver i et lite firma at du må være slik selger, men har og trodd at banker betjener kunder som kommer frivillig. er det slik? folk som jobber i bank her? :jepp:

en bankmedarbeider har fast lønn? det er ikke snakk om kun provisjon her?

Det er vanlig å ha lister med eksisterende kunder som blir ringt opp i håp om å avtale kundemøter.

Det er klart at salg er veldig viktig for banken. Du skal selge bankens produkter, men samtidig skal du ta vare på kundens interesser og finne riktige produkter til hver enkelt kunde. Du må være flink til å avdekke kundenes behov og deretter selge inn bankens produkter.

Når det gjelder lønn kan jeg ikke svare for hvordan det er i alle banker, men der jeg jobber er det kun fastlønn for denne typen stillinger, men gode salgstall er avgjørende for å få lønnsøkning.

Skrevet

Litt OT, men man deler ofte selgere inn i to typer: jegere og bønder (hunters and farmers, som det så pent heter på nynorsk).

Jegere er selgere som, ja det ligger i navnet, jakter på nye kunder. De driver altså oppsøkende salg.

Bønder er selgere som pleier eksisterende kunder, og som får kundeforholdet til å spire og gro (ordspillene står i kø).

Noen selgere er kameloner og kan spille begge roller, men for mange så er de av personlighet en av delene. Selv er jeg bonde; på samme måte som deg, så orker jeg ikke maset med å skaffe nye kunder. Sure svar, samme regle må forklares utallige ganger bla bla bla.

Om mulig enda mer OT, men stillingstittelen AM (account manager), og i særdeleshet KAM (key am), betegner egentlig en bonde. Som det ligger i navnet så handler det om å ha ansvar for kundeporteføljen, og for KAM så har man sågar ansvar for de viktigste kundene (nøkkelkundene).

Der ute oppleves det dog som regel stikk motsatt; desto mer jegerprofil du har, jo mer trykk på KEY er det i tittelen - hvilket åpenbart blir et paradoks, for en lead (potensiell kunde) er såvisst ingen nøkkelkunde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...