Gjest Emmanuelle Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Hei sann! Jeg begynner å bli litt bekymra for meg selv nå...det siste 1,5 årene har jeg gått ned 20 kilo i vekt uten å gjøre noe som helst. I det siste har det speeda opp enda mer. Denne siste uka har jeg gått ned ytterligere 3 kilo. Jeg har vært hos lege, hun sa det kunne være kombinasjon av stress og høyt stoffskifte og tok blodprøve. Viste at jeg hadde lavt stoffskifte og jeg burde ha lagt på meg, ikke gått ned. Skal få medisiner men hun er skeptisk, fordi det er vanlig at levaxin gjør at man går ned enda mer i vekt. Jeg spiser nok, eter sjokkis og kaker når jeg vil, drikker nok vann og er i lite aktivitet for tiden pga sykmelding. Slet med "stressmage" før, men dette skjer veldig sjeldent nå, så kroppen tar opp all næringa den får i seg. Noen som har opplevd det samme eller kan tenke seg til hva det kan være? Legen har tatt blodprøve på blodprøve, men kan ikke finne noe ulumsk. Klør oss i hodet hele gjengen...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #2 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har hatt lavt stoffskifte hele mitt voksne liv, etter å ha fått høyt stoffskifte som tenåring. Alle de gangene stoffskiftet har blitt for lavt, har jeg gått ned i vekt uten å gjøre noe, aldri opp, og jeg har helt normal vekt i utgangspunktet. (1,70 høy og vekten pleier å ligge rundt 60 kg.) Hvis jeg var det ville jeg vurdert å finne en annen lege, som har greie på stoffskiftesykdommer. Det fleste norske leger har dessverre ikke det, selv om de aldri vil innrømme dette.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #3 Skrevet 30. oktober 2009 Jeg ville nok også hørt med en annen lege. Det er mange leger som ikke har greie på det med stoffskifte, og ikke tar de rette prøvene eller klarer å tolke dem. Jeg vet det er en journalist som har skrevet bok om dette (kona hans har en stoffskiftesykdom som ble oversett i mange år), men husker verken navnet på boka eller ham... vet at han kan gi råd om leger som har kompetanse på området. Skjønner godt at du er bekymra, samtidig er det et godt tegn at det meste virker normalt på blodprøver. Håper du finner ut av det Har du lest om andre symptomer på høyt stoffskifte, forresten?
Gjest Glør Skrevet 30. oktober 2009 #4 Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Dette med lavt=legge på seg og høyt=miste vekt er ikke absolutt. Andre faktorer spiller også inn, sannsynligvis er det noe annet som får deg til å mist vekt enn stoffskifte. Jeg har høyt stoffskifte, men legger likevel på meg i perioder hvor jeg sitter for mye stille og spiser for mye usunt. Uansett bør legen din henvise deg videre til spesialist (helst aker i oslo), og ikke medisinere deg på egen hånd, siden de fleste leger har lite peiling på dette. Her kan du jo høre andres erfaringer også: http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/ Endret 30. oktober 2009 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #5 Skrevet 30. oktober 2009 Boka jeg nevnte i sted var forresten "Og så må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegge.
Gjest Emmanuelle Skrevet 30. oktober 2009 #6 Skrevet 30. oktober 2009 Legen min har sendt blodprøver til aker, får svar neste uke. Etter det får vi se har problemer med dobbeltsyn og svimmelhet i tillegg, er rimelig lei av det nå!
Gjest Gjest#1 Skrevet 30. oktober 2009 #7 Skrevet 30. oktober 2009 Boken til Per Egil Hegge heter "Også må du ikke stille spørsmål". Anbefales virkelig. Det var da jeg hadde lest den at jeg skjønte hvor syk jeg virkelig var (det gikk jo ikke akkurat fort i topplokket)og hvor dårlig behandlet jeg ble av min daværende fastlege. Etter å ha prøvd å gå til en annen lege (som var enda verre enn den første - lo og sa at jeg måtte ta meg sammen da jeg satt og gråt på legekontoret, men en TSH på over 16. Da jeg kom hjem tok jeg mot til meg og sendte en mail til Per Egil Hegge og spurte om han kunne anbefale en lege til meg. Fikk raskt et svar der han anbefalte fire leger. Det er jeg evig takknemmelig for! At det er nødvendig å ha en fastlege er godt oppdatert, viste seg nettopp for min del. Jeg fikk tatt blodprøver i august, og to andre leger (på samme legesenter) mente at disse var helt fine. Det var min fastlege ikke enig i, det samme mener ekspertene på Aker! Lykke til:)
Gjest Emmanuelle Skrevet 1. november 2009 #8 Skrevet 1. november 2009 Jeg håper de på Aker finner utav dette. Har begynt å mista matlysten, klarer ikke sove og er veldig irritabel for tida. Jeg prøvde å presse i meg mat på fredag, det beste jeg vet på brødskiva, men måtte tvinge det i meg. Brødskive nr to ble kasta. I går laga kjæresten min kjempegod middag, jeg knaska litt på et hvitløksbrød. Klarte ikke mer. For å få meg til å spise kjøpte han den lille favorittsjokoladen min, jeg ble kvalm etter èn bit, men for å ikke såre ham pakka jeg i meg hele. Har aldri vært så nær på å brekke meg før. Jeg er skitlei! Ber jeg legen min sette meg opp på time hos Aker eller hvordan foregår det? Om de ikke finner noe på blodprøvene må det jo være noe annet?
Gjest Glør Skrevet 1. november 2009 #9 Skrevet 1. november 2009 Legen din skriver en henvisning til Aker, så får du brev i posten om når du har time. (Formeg tar det ca tre uker fra jeg var hos legen, til jeg har time.) Men jeg synes ikke det høres ut som stoffskiftet ditt er lavt, du har de fleste av de symptomene jeg har, og jeg har fått bekreftet at jeg har høyt stoffskifte. På Aker tar de jo nye prøver, men i tillegg bør du nok prøve å få legen din til å teste deg for alt mulig annet det kan være også.
Gjest Emmanuelle Skrevet 2. november 2009 #10 Skrevet 2. november 2009 Vært hos legen, stoffskiftet er normalt igjen. De tok flere prøver, blant annet for virus på balansenerven, mer stoffskifte og enda mer jern. Hun sa at om de ikke fant ut noe, så måtte de scanne hodet mitt for å se om det var noe der. Jeg tok det litt frekt, fordi jeg vet ikke om hun var seriøs eller ikke, eller om hun tror jeg er hypokonder. Så ut som et trøtt laken i trynet, så jeg tror iallefall hun skjønte at jeg ikke følte meg helt bra. DRITTLEI!
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 3. november 2009 #11 Skrevet 3. november 2009 Har ikke lest gjennom alt her, men er det sjekket for diabetes ? Jeg vet om flere som opplevde vektnedgang kun ved å spise som de alltid hadde gjort. De fikk påvidt Diabetes..
Kiyo Skrevet 3. november 2009 #12 Skrevet 3. november 2009 Kanskje du har en av de parasittene inni deg? Lange hvite markaktige saker som ligger i tarmene og tar til seg det kroppen skulle tatt opp. Mener å ha sett om det på en dokumentar.
Gjest haren Skrevet 3. november 2009 #13 Skrevet 3. november 2009 Vært hos legen, stoffskiftet er normalt igjen. De tok flere prøver, blant annet for virus på balansenerven, mer stoffskifte og enda mer jern. Hun sa at om de ikke fant ut noe, så måtte de scanne hodet mitt for å se om det var noe der. Jeg tok det litt frekt, fordi jeg vet ikke om hun var seriøs eller ikke, eller om hun tror jeg er hypokonder. Så ut som et trøtt laken i trynet, så jeg tror iallefall hun skjønte at jeg ikke følte meg helt bra. DRITTLEI! dette er en mr for å scanne hypofysen. jeg gjorde det samme(og hasdde like symptomer, bare enda mer...) - og det viste seg å være en godartet svulst på skjoldbruskkjertelen. denne gjorde at jeg produserte for mye(og ujevnt) tyroksin, og jeg opererte den bort. vips, så hadde jeg for lavt stoffskifte, og la på meg 20 kg. så, nå har jeg fått for høyt igjen - og gikk ned de 20. sånn går nu dagan:) jeg måtte diagnostiseres med ultralyd av skjolbruskkjertelen, blodprøver og scanning viste ikke noe. be om dette. viser den heller ingenting er det nokså garantert ikke stoffskifteforstyrrelser. har du sjekket for cøliaki?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå