Gå til innhold

Hest på for. Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

Min datter er fryktelig glad i hester, og har gått på rideskole i ca. 2 år nå. Hun er 10 år. Hun har lyst på egen hest men jeg lurer på om det er litt tidlig ennå.. Jeg tenkte kanskje hun kunne prøve å ha en ponni på for i første omgang, og dermed lurer jeg på hvordan det egentlig fungerer..

Blir det vi som må leie stallplass og betale mat og alt, eller er det bare sånn at vi tar oss av stellet mens eier sørger for det den trenger?

Og hva koster det å ha en hest på for?

Går det an å ha en hest på for bare en sommer?

Som dere skjønner har jeg overhodet ikke peiling på hvordan dette fungerer, så jeg blir veldig takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellige måter man kan gjøre dette på. Hest på helfor betyr at dere dekker alle utgifter og er ansvarlig for alt stell, mosjon og oppfølging av hesten. Det eneste er at dere ikke eier den.

En annen løsning kan være å betale eieren for å disponere hesten noen dager i uken, eller for en periode.

Hvor mye det koster er avhengig av hvor mange dager man har hest på for, og hvor mye stallplassen koster.

Her i området (østlandet) koster en stallplass ofte rundt 4000 kr mnd. Dyrlege, hovslager, ridetimer og eventuelt ekstra for og utstyr kommer i tillegg.

I og med at hun bare er 10 år ville jeg forsøkt å få til en avtale om å ha hest på for et par dager i uken til å begynne med, eventuelt for en avgrenset periode.

Skrevet

Jeg ville venta til jenta di var eldre og hadde ridd mer.

Når man er så liten og har ridd så lite, så mener jeg man faktisk ikke er klar for å ha ansvar for en hest. 2 år er ingenting, man har da såvidt lært å gallopere. Det er ingen andre hester eller rideinstruktører til stedet om hun har hest på fòr.

Dersom du har litt peil på hest og kan være med henne i stallen, er saken noe annet. Men dersom du ikke kan noen ting, ville jeg venta et par år..

Skrevet

Jeg er vant til at det koster rundt 100 kr pr. dag man har hesten, altså har man den tre dager i uka, blir jo det 300 kr i uka.

Det har blitt regnet ut som det en hest gjennomsnittlig koster pr. dag (av de jeg har hatt hest hos tidligere), og da er alt inkludert (stallplass, mat, dyrlege og alt annet).

Det er jo allerede en person som eier hesten, så datteren din vil ha alt "lainet opp" og slipper det tyngste ansvaret.

Hvor mange dager man har hesten avtaler man som regel seg i mellom hvis hesten er privat eid, men rideskoler pleier kun å sette hestene ut på for i helgene. Det gjelder jo selvfølgelig ikke alle rideskoler, da.

Tidsperspektiv pleier man å diskutere seg fram til, en sommer f.eks. er ganske realistisk for en 10-åring og en ponny. Neste sommer kommer hun garantert til å ha vokst fra den!

Jeg anbefaler deg å høre med ridesenteret hun går på, og/eller andre staller i nærheten. Heng opp en lapp på oppslagstavla der du forteller litt om datteren din, hvor lenge hun har ridd og sånn.

Lykke til!

Skrevet

hvis ikke du som mor eller far kan følge opp og har litt peiling på hest ville jeg ventet en stund før jeg ville hatt hest på for. det krever litt mere enn å ri på en bane. jeg ville ihvertfall ikke sendt min døl på tur med en 10 åring. hun må jo også ha kunskap om sårstell kjenne om hesten er halt og oppsaling, stelle av boks, stell av saltøy, vite når hun må tilkalle en vetrinær. når den må skos osv. det er et alt for stort ansvar for ei jente på 10 år synnes jeg. min datter red på rideskole fra hun var 6 - 13 år så fikk vi en kaldblods. jeg hjalp henne i stallen i nesten 2 år før hun begynte å gjøre alt alene. jeg var også i stallen mens hun var på tur sånn at jeg kunne få tak i hesten hvis hun datt av på tur og så dra for å finne henne,...

Skrevet

Tigerpus virker fornuftig - enig med henne.

Skrevet
hvis ikke du som mor eller far kan følge opp og har litt peiling på hest ville jeg ventet en stund før jeg ville hatt hest på for. det krever litt mere enn å ri på en bane. jeg ville ihvertfall ikke sendt min døl på tur med en 10 åring. hun må jo også ha kunskap om sårstell kjenne om hesten er halt og oppsaling, stelle av boks, stell av saltøy, vite når hun må tilkalle en vetrinær. når den må skos osv. det er et alt for stort ansvar for ei jente på 10 år synnes jeg. min datter red på rideskole fra hun var 6 - 13 år så fikk vi en kaldblods. jeg hjalp henne i stallen i nesten 2 år før hun begynte å gjøre alt alene. jeg var også i stallen mens hun var på tur sånn at jeg kunne få tak i hesten hvis hun datt av på tur og så dra for å finne henne,...

Fullstendig enig i denne. Jeg fikk selv hest på for i sommerferien fra jeg var 13 år - og hadde da ridd siden jeg var 7 år gammel. Ingen i familien min kunne følge opp da de ikke kunne noe om hest, og det er en del ting jeg vil gjøre annerledes hvis min datter kommer i samme situasjon (blant annet sørget for at hun ble fulgt opp av noen med lang erfaring det første året eller lenger).

Ellers rir kusina mi (11 år) på en rideskole der hun har hest på for (de kaller det dét ja) 2 dager i uken og annenhver helg. Hun møkker, fører morgen og kveld, setter ut i innhegning, rir osv. men det er alltid "store jenter" i stallen som holder et øye med henne. hun kan ri alene i ridehallen, men må ha med en av de store jentene på tur, og vanligvis rir de i gruppe. En gang i helgen har de også puss av utstyr osv. Veldig greit opplegg :)

Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

Tusen takk for fine svar!

Jeg er vel igrunnen enig i at det er lurt å vente, for jeg føler det blir litt mye ansvar for henne. Og for meg. Er godt vandt med å ri tur og sånn selv, men når det kommer til sårstell, stell av saltøy osv. som tigerpus nevner, så er jeg helt grønn.

:)

• 2 uker senere...
Skrevet

Har hatt hest på for selv 2 ganger nå. Og når man har en hest på helfor betaler man alle utgifter på hesten, med mindre det står noe annet i avtalen. Den som eier hesten betaler forsikringen, men ellers står den personene som har hesten på fòr, for stalleleie,kraftfor,høy,skoing ol.

Ville vell kanskje sagt det var litt tidlig å ha en hest på helfor som 10 åring. Det vil jo si at man må i stallen hver dag for å møkke og stelle hesten.

Men er jo mulig med halvfor. Hvor du "låner" en hest et par daer i uken, å evt betaler hesteeieren litt i månden for det. Mange som gjerne vil ha hestefri et par dager i uka.

Vet at når jeg selv hadde hest på helfor lånte jeg den litt ut til venninner og slikt som gjerne ville drive litt. For det utrolig mye jobb med en hest på heltid. Hvertfall om man er veldig ung, å ikke 100% sikker på at det er noe man vil drive med,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...