Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Hei:) Jeg bare lurer på en ting.. Altså, p-piller gjør jo slik at menstruasjonssyklusen aldri finner sted, det er det som sikrer oss fra å bli gravide. Forskere har bare lagt til en falsk blødning slik at vi ikke skal føle at vi tukler for mye med naturen. Jeg har hørt noen si at hvis man går på p-piller og mister mens, kan man få vanskeligheter med å bli gravid senere. Logikken strider jo i mot det utsagnet der, men det jeg egentlig lurer på er om det finnes p-piller som ikke gir deg en falsk blødning? Jeg vet at folk reagerer forskjellig og noen misten menstruasjonen mens andre får enda kraftigere (På de som er kjent, særlig for meg). Men siden dette bare handler om hva man putter inn i pillene, kan de ikke bare fjerne den falske blødninga helt? Eller finnes det noen som allerede har gjort det? Det hadde vært så utrolig deilig å slippe, og jeg vil nødig sette inn spiral... Takk på forhånd:)
Minttu Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Mener du at du vil slippe å ha mensen? Jeg har ikke hatt mensen på 2år, pga p-pillen Cerazette, bare et par pingle blødninger på en dag eller to. Man har vel mensen om man har spiral, hvertfall det jeg har skjønt.
Gjest Flaxie Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg går på p-piller, og har aldri mensen.. Det jeg gjør er enkelt, går på pillene hele tiden! Altså, tar en pille hver dag uten opphold! Deilig å slippe mensen Går forøvrig på microgynon..
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Flaxie: selv om dette fungerer for mange jenter, er det også veldig vanlig at man får en blødning når man begynner på fjerde brettet, selv om man hopper over den pillefrie uka.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vil gjerne slippe mensen, ja.. I min familie har alle de med spiral mistet mensen, men det er jo selvfølgelig forskjellig fra person til person. Men jeg lurer på om det er noen som garanterer at du ikke får mensen, eller er du bare heldig? Jeg vil helst ikke prøve meg så altfor mye fram for hver gang jeg skifter type så blør jeg en hel måned, og den er for kjip
Gjest Flaxie Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Ja, har lest at mange kan få en liten blødning eller to. Har selv vært veldig heldig. Alle venninnene mine gjør det samme uten problem, så d er jo verdt et forsøk :-)
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Vurderer å gi den et forsøk.. Men får du noen andre bivirkninger Flaxie?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Alle monofasiske piller kan brukes hele tiden, dvs at man ikke har pillefri uke men begynner rett på nytt brett. Jeg gikk på Trinordiol (?) i mange år,og utsatte/hoppet over mens mange gange rpå den måten. Byttet til Yasmin, og samme der. Davi bestemt eoss for å prøv eå få nbarn ble jeg gravid ganske med en gang Så om det tar lang tid eller ikke å bli gravid etterpå tror jeg er veldig individuelt. Nå går jeg på cerazette og er av de heldige som har mistet mens.
Envy Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 hei ts! Jeg for min del har gått på microgenon i mange år, og utsatt mensen 1 eller 2 mnd av gangen, men ikke noe lenger enn det da jeg får sinnsyke menssmerter som aldri gir seg før jeg gidder å få mensen - mer plagsomt enn å blø noen dager. Nå har jeg dog byttet til yasmin for å se om det blir mindre smerter med den. men, jeg har ei venninne som har p-pinnen. Den må kjøpes i sverige for de har den ikke i norge, men den er en liten pinne som de sett i overarmen. Etter å ha satt den inn er du fullstendig beskyttet mot graviditet og helt mensfri i 3 år. Det hadde jo kanskje vært noe om du vil slippe mensen?
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 hei ts! Jeg for min del har gått på microgenon i mange år, og utsatt mensen 1 eller 2 mnd av gangen, men ikke noe lenger enn det da jeg får sinnsyke menssmerter som aldri gir seg før jeg gidder å få mensen - mer plagsomt enn å blø noen dager. Nå har jeg dog byttet til yasmin for å se om det blir mindre smerter med den. men, jeg har ei venninne som har p-pinnen. Den må kjøpes i sverige for de har den ikke i norge, men den er en liten pinne som de sett i overarmen. Etter å ha satt den inn er du fullstendig beskyttet mot graviditet og helt mensfri i 3 år. Det hadde jo kanskje vært noe om du vil slippe mensen? Mener du implanon?
Tabris Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg bruker p-sprøyte. Stikker ned til legen og får en sprøyte hver 3. måned (trenger ikke bestille time), og så slipper jeg å tenke på hverken piller eller mensen i det hele tatt. Utrolig lettvint og greit.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 28. oktober 2009 #12 Skrevet 28. oktober 2009 hei ts! Jeg for min del har gått på microgenon i mange år, og utsatt mensen 1 eller 2 mnd av gangen, men ikke noe lenger enn det da jeg får sinnsyke menssmerter som aldri gir seg før jeg gidder å få mensen - mer plagsomt enn å blø noen dager. Nå har jeg dog byttet til yasmin for å se om det blir mindre smerter med den. men, jeg har ei venninne som har p-pinnen. Den må kjøpes i sverige for de har den ikke i norge, men den er en liten pinne som de sett i overarmen. Etter å ha satt den inn er du fullstendig beskyttet mot graviditet og helt mensfri i 3 år. Det hadde jo kanskje vært noe om du vil slippe mensen? Jeg har snakket med min fastlege om p-stav, er det det samme? Den settes ihvertfall i overarmen og kan være der i tre eller fem år, avhengig av hvilke merke du velger. Men legen sa at ikke alle minsten mens, noen kan til og med få kraftigere. Jeg tør ikke å ta sjansen på å sette noe inn i armen min hvis jeg får masse bivirkninger jeg absolutt ikke vil ha, for så å ta den ut igjen. Legen sa også at ingen er eksperter på å ta den ut, så det kan bli veldig rotete og noen får de aldri ut igjen. Det er jo forsåvidt ikke noe problem hvis den er brukt opp, men hvis du reagerer på den og ikke får den ut, så skal du liksom gå med den i 3 år allikevel? Det tør jeg ikke ta sjansen på...
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #13 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg bruker p-sprøyte. Stikker ned til legen og får en sprøyte hver 3. måned (trenger ikke bestille time), og så slipper jeg å tenke på hverken piller eller mensen i det hele tatt. Utrolig lettvint og greit. Er du garantert å slippe mensen? Eller var du bare heldg?
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #14 Skrevet 28. oktober 2009 Det er ikke garantert. De fleste mister mensen på p-sprøyten, men det er noen som ikke gjør det. Det negative med p-sprøytøen er selvsagt at hvis du skulle få noen bivirkninger av den så er du stuck med dem i tre måneder. Hvis du får bivirkninger av et bestemt merke med p-piller, så kan du jo bare slutte med dem på dagen. Men jeg har ikke merket noen bivirkninger på sprøyten.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 28. oktober 2009 #15 Skrevet 28. oktober 2009 Er det ingen måte man kan finne ut på forhånd hvordan man reagerer?
Tabris Skrevet 28. oktober 2009 #16 Skrevet 28. oktober 2009 Det tror jeg du må høre med legen om. Kanskje det finnes p-sprøyter av samme eller lignende merke som p-piller man allerede har brukt og vet man ikke reagerer på. Jeg vet ikke.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2009 #17 Skrevet 28. oktober 2009 Det er ikke garantert. De fleste mister mensen på p-sprøyten, men det er noen som ikke gjør det. Det negative med p-sprøytøen er selvsagt at hvis du skulle få noen bivirkninger av den så er du stuck med dem i tre måneder. Hvis du får bivirkninger av et bestemt merke med p-piller, så kan du jo bare slutte med dem på dagen. Men jeg har ikke merket noen bivirkninger på sprøyten. 3 måneder, om du er heldig. Depo provera har en snitttid for returnert eggløsning på 11 månender (alt fra 3 måneder til 3 år er oppnotert på felleskatalogen), og andre bivirkninger kan også henge i lenge. Det er en grunn til at den er svært lite brukt i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå