Gå til innhold

Vaksine vs. sykdom


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde bestemt meg for ikke å ta vaksinen, men...

Det som veier for:

Jeg skal en uke i praksis i november, og der skal jeg hele tiden berøre andres hender

Jeg skal feire jul i England

Mot:

aner ikke hva slags langtidsvirkninger vaksinen har og det skremmer meg veldig

Mulig jeg ikke får den i tide

Den virker jo bare mot én sykdom, og bare i 70% av tilfellene.

Jeg tåler ikke egg og er redd for at det skal gi meg ekstra harde bivirkninger.

Om jeg blir syk:

Er det virkelig så grusomt? Man får medisiner og er syk en uke, og ferdig med det? Er det helt vanlige mennesker som dør, eller er det spesielle tilfeller? (oppdaget sent, andre sykdommer o.l.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Jeg er nokså sikker på at alle de som har dødd er i en risiko-gruppe, altså astmatikere/nedsatt lungekapasitet, diabetes, hjertesykdommer osv. Kan ikke den listen i hodet, men den finner du lett på nettet. Da er altå konklusjonen min at svineinfluensa er for de aller fleste folk som en helt vanlig influensa. Jeg har selv hatt det, og det er jo ikke gøy, men det er for meg bedre enn å ta en vaksine med ukjente bivirkninger. Og jeg er jo faktisk astmatiker og klarte meg helt fint. Svineinfluensa er oppskrytt, det er mye farligere å krysse veien.

Skrevet

Får du i det hele tatt ta vaksinen hvis du ikke tåler egg?

Skrevet
Jeg er nokså sikker på at alle de som har dødd er i en risiko-gruppe, altså astmatikere/nedsatt lungekapasitet, diabetes, hjertesykdommer osv. Kan ikke den listen i hodet, men den finner du lett på nettet.

Du må gjerne komme med den hvis det er så lett å finne den. Det var lett å finne en som sa noe annet. Utfordringen står hos deg, siden du konkluderer feil.

Skrevet

Jeg blir heller ikke å ta vaksinen.

Først og fremst forde jeg har og hatt svineinfluensa.

Synes det var en rimelig oppskrytt greie. Har hatt vanlig influensa flere ganger tidligere, dette var ingenting i forhold.

Hos den legen jeg var hos fikk jeg fortalt at de som hadde dødd av svineinfluensa hadde fra før hatt en eller annen sykdom også de som ikke tilhører "rissikogruppen".

Men hvilke sykdommer de hadde hatt i tillegg ville ikke legen fortelle.

Skrevet
Får du i det hele tatt ta vaksinen hvis du ikke tåler egg?

Jeg er "bare" intolerant, så jeg har ingen offisiell diagnose. Blir veldig dårlig i magen og får sterke smerter om jeg spiser egg, men jeg aner ikke hva virkningen blir om det blir injisert.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet
Du må gjerne komme med den hvis det er så lett å finne den. Det var lett å finne en som sa noe annet. Utfordringen står hos deg, siden du konkluderer feil.

• Kroniske luftveissykdommer, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet

• Kroniske hjerte- og karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, men ikke personer som bare har høyt blodtrykk

• Nedsatt forsvar mot infeksjoner, uansett årsak

• Diabetes mellitus type 1 eller 2

• Kronisk nyresvikt

• Kronisk leversvikt

• Kronisk nevrologisk sykdom

• Svært alvorlig fedme, dvs. kroppsmasseindeks (BMI) på over 40

Om alle som har dødd går under disse vet jeg ikke, men ette de dødsfallene jeg har lest i avisen har personene vært innenfor en av disse gruppene. Og for all del, hvis noen faktisk har dødd utenom, kanskje det var en sykdom som de ikke visste de hadde? Folk kan gå relativt lenge uten å vite at de har diabetes for eksempel..

MEN jeg er ingen fagperson..

Skrevet

^ En tredjedel av de som har dødd har vært ellers friske, ref. FHI.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet
Jeg blir heller ikke å ta vaksinen.

Først og fremst forde jeg har og hatt svineinfluensa.

Synes det var en rimelig oppskrytt greie. Har hatt vanlig influensa flere ganger tidligere, dette var ingenting i forhold.

Hos den legen jeg var hos fikk jeg fortalt at de som hadde dødd av svineinfluensa hadde fra før hatt en eller annen sykdom også de som ikke tilhører "rissikogruppen".

Men hvilke sykdommer de hadde hatt i tillegg ville ikke legen fortelle.

Sant det, du dør ikke uten at det ligger noe annet bak det. Er du utenfor risiko-gruppene og ellers helt frisk(og alltid har vært), så er nok det minst farlige å ta opp kampen.

Skrevet
• Kroniske luftveissykdommer, spesielt personer med nedsatt lungekapasitet

• Kroniske hjerte- og karsykdommer, spesielt personer med alvorlig hjertesvikt, men ikke personer som bare har høyt blodtrykk

• Nedsatt forsvar mot infeksjoner, uansett årsak

• Diabetes mellitus type 1 eller 2

• Kronisk nyresvikt

• Kronisk leversvikt

• Kronisk nevrologisk sykdom

• Svært alvorlig fedme, dvs. kroppsmasseindeks (BMI) på over 40

og astmatikere og personer med allergi (egg f.eks), leste jeg, og disse kan det vel være mange av, uten at de er klar over det selv, og da faller de naturlig utenfor risikogruppen, selv om de likevel er innenfor risikogruppen?

Skrevet
og astmatikere og personer med allergi (egg f.eks), leste jeg, og disse kan det vel være mange av, uten at de er klar over det selv, og da faller de naturlig utenfor risikogruppen, selv om de likevel er innenfor risikogruppen?

Da er de jo innenfor risikogruppen uten å vite om det selv.. Jeg har en tante og en kusine med veldig sterk astma, det er ingen mulighet at du kan ha gått rundt uten å vite det, og de fikk tilbud om vaksninen. Meg og f. eks min far har også astma, noen ganger verre enn andre, men vi har ikke fått tilbud om dette. Allergi har jeg ikke så mye erfaring innenfor.

Men poenget er at er du veldig redd for å bli smittet, kan du gå til legen å sjekke om du er innenfor risikogruppene. Er du, så still deg i kø. Er du ikke, gå hjem og ikke tenk mer over det :) Jeg har hatt svineinfluensa, det var ikke værre enn vanlig influensa - selv ikke når jeg faktisk er litt innenfor en av risikogruppene.

Skrevet

Innen helse så er det noen instanser som blir pålagt å ta vaksinen, beredskap etc.

Hvis du skal 1 uke i praksis og ta på andre folk, så hadde jeg heller tatt med meg en masse desinfiserende våtservietter og brukt disse før og etter hver person .

Min mor jobber som pleier og hun vil ikke ta den selv om det er mye kontakt med folk.

Jeg har selv problemer med pust og lunger men skal ikke ta vaksinen, da jeg ikke tar noe som ikke er testet ordentlig for bivirkninger. Husk at denne vaksinen måtte ut, ellers blir det hysteri. Har man ikke vaksine til pandemi i 2009 osv, så er det for ille.

Det er ganske få som dør i forhold til hvor mange som blir smittet, og derfor tenker jeg heller at får jeg den så går det sikkert bra. Hadde influensa for først gang ifjor ( er 26 år ) og makan til helvette har jeg aldri hatt før , og av hva jeg hører er svineinfluensaen ingenting i forhold.

Dør jeg så dør jeg, har iallefall kost meg her i livet , og unngått å tatt en vaksine som -kanskje- kunne gitt meg plager senere i livet.

Skrevet
Da er de jo innenfor risikogruppen uten å vite om det selv.. Jeg har en tante og en kusine med veldig sterk astma, det er ingen mulighet at du kan ha gått rundt uten å vite det, og de fikk tilbud om vaksninen. Meg og f. eks min far har også astma, noen ganger verre enn andre, men vi har ikke fått tilbud om dette. Allergi har jeg ikke så mye erfaring innenfor.

Men poenget er at er du veldig redd for å bli smittet, kan du gå til legen å sjekke om du er innenfor risikogruppene. Er du, så still deg i kø. Er du ikke, gå hjem og ikke tenk mer over det :) Jeg har hatt svineinfluensa, det var ikke værre enn vanlig influensa - selv ikke når jeg faktisk er litt innenfor en av risikogruppene.

beklager, jeg skrev feil. personer med div typer allergi bør ikke ta vaksinen, men betyr ikke at de er innenfor risikogruppen.

ellers er jeg enig med deg, og mener bare at de som har dødd som har blitt sagt å være utenfor risikogruppen, kanskje var i risikogruppen likevel, bare de ikke var klar over det.

Skrevet

Jeg er intolerant mot det meste, deriblant egg, og det gjør at jeg er ekstra skeptisk til å ta vaksinen.

Gjest govinda
Skrevet

hvis det står i avisene at en bør regne med at kanskje så mange som 200 000 i norge allerede er smittet, eller har vært smittet, av influensaen, så er 11 dødsfall lite.

(aftenposten.no)

tror dette er mediaskapt hysteri uten like!

Skrevet

Innen helse så er det noen instanser som blir pålagt å ta vaksinen, beredskap etc.

Hvis du skal 1 uke i praksis og ta på andre folk, så hadde jeg heller tatt med meg en masse desinfiserende våtservietter og brukt disse før og etter hver person .

Min mor jobber som pleier og hun vil ikke ta den selv om det er mye kontakt med folk.

Jeg har selv problemer med pust og lunger men skal ikke ta vaksinen, da jeg ikke tar noe som ikke er testet ordentlig for bivirkninger. Husk at denne vaksinen måtte ut, ellers blir det hysteri. Har man ikke vaksine til pandemi i 2009 osv, så er det for ille.

Det er ganske få som dør i forhold til hvor mange som blir smittet, og derfor tenker jeg heller at får jeg den så går det sikkert bra. Hadde influensa for først gang ifjor ( er 26 år ) og makan til helvette har jeg aldri hatt før , og av hva jeg hører er svineinfluensaen ingenting i forhold.

Dør jeg så dør jeg, har iallefall kost meg her i livet , og unngått å tatt en vaksine som -kanskje- kunne gitt meg plager senere i livet.

Skrevet

Jah, her var det mye fagkunnskap...

Det er sporstoffer mot egg i vaksinen, de sprøyter ikke egg rett i kroppen din. Om du skulle få en allergisk reaksjon vil dette skje veldig raskt, og alle skal være igjen på vaksinasjonsstedet i 20 minutter i tilfelle noe slikt skal skje. Om noe slikt skulle skje, er det medisinsk personale som har det rette utstyret til å fikse opp.

Det er faktisk flere som har dødd uten å ha bakenforliggende årsaker, hadde dere lest mer enn overskriftene hadde dere sett det, da det står at det blir gjort obduksjon på disse for å sjekke ut at de faktisk ikke hadde noen sykdommer.

Allergier har ingen betydning ovenfor vaksine eller ikke, med mindre det er alvorlig eggeallergi eller lignende.

Gjest shakeitlikejello
Skrevet

For tiden heller jeg mot å ikke ta den vaksinen. Rett og slett fordi jeg har hørt folk bli syke av selve vasinen. Vil heller bli syk av influensa enn av en vaksine. Jeg er ikke i risikogruppen.

Skrevet
Det er sporstoffer mot egg i vaksinen, de sprøyter ikke egg rett i kroppen din. Om du skulle få en allergisk reaksjon vil dette skje veldig raskt

Sporstoffer mot egg? Det vil da ikke skape noen allergisk reaksjon for de som ikke tåler egg

jeg er imidlertid intolerant, som gir en helt annen reaksjon enn allergi. Det er derfor ikke enkelt å si hva slags reaksjon jeg kan få av vaksinen, eller om den blir akutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...