Gå til innhold

Klamydia

Gjest Gjest_jente_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

Jeg og kjæresten har da fått påvist klamydia. Vi har vært sammen i nesten ett år, og vi var utrolig dumme og late som ikke testes oss før, da vi begge hadde hatt ubeskyttet sex et par mnd før vi ble sammen. Men lite å gjøre med det nå.

Vi er ganske unge, 21, og har ingen planer om barn før om en del år. Men jeg har litt panikk for dette med å bli steril. Har ikke hatt noen symptomer, bortsett fra at jeg har hatt urinveisinfeksjon litt oftere enn ellers det siste året.

Da jeg var på helsestasjonen for å hente resepten på kuren, så spurte jeg damen jeg snakket med (usikker på om hun er lege eller hvilken utdannelse de har på de her helsestasjonene), om hvordan en kunne sjekke om en var blitt steril som følge av en klamydiainfeksjon. Synes hun var skikkelig avvisende, og slengte bare ut en kommentar om at "det er ikke så mange som blir det, så ikke tenk på det". Noen her som vet hvordan man går frem for å få det sjekket? Vi er studenter, og har ikke akkurat for mye penger, er det dyrt å få det gjort? Barn er noe vi begge har veldig lyst på når tiden er inne for det, og vi vil egentlig vite dette så snart som mulig. Vi har tross alt gått rundt med klamydia i over ett år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

en gynekolog kan nok se det. da kan du jo samtidig spørre om hvordan partneren din skal gå frem for å få sjekket det.Alternativet er å vente til dere skal prøve å få barn, og se hva som skjer..

Skrevet

Gynekologen kan ikke "se" om du er steril, men det er heldigvis sjelden at man får store fruktbarhetsproblemer av klamydia. Hvis klamydiainfeksjonen jobber seg oppover i livmoren og eggledere kan man få egglederbetennelse, og den kan gi arrforandringer og sammenvoksninger i eggledere. Da kan manglende unnfangelse og graviditet som fester seg i eggleder bli et problem. Egglederbetennelse viser seg oftest som nedre magesmerter og feber, oftest så uttalte plager at folk går til lege og får antibiotika.

Det går an å sjekke om eggledere er helt tette, men det er ikke en hverdagsundersøkelse. Det settes da et fargestoff eller et røntgentett stoff inn i livmoren, og hvis egglederne er åpne kan man se via kikkhull (hvor instrumenter stikkes inn i magen via små hull som lages i mageveggen) kan se at det kommer fargestoff fra egglederen ut i magen, eller man kan se det at egglederne lekker ut røntgentett stoff på røntgenbilde (røntenkontrast er væske som ikke slipper gjennom røntgenstråler, slik at det blir synlig på røntgenbilde).

Men dette er spesialistundersøkelse som man ikke får fordi man lurer og vil være på den sikre siden, men som først er aktuell hvis man ikke blir gravid og trenger hjelp til befruktning.

Så inntil videre er det all grunn til å tro og håpe det beste :)De fleste får ikke problemer etter klamydiainfeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...