Gjest trenger tips! Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Huff, det er tragisk å spørre andre om tips, når man burde tenke selv. Men jeg gjør det allikevel. Jeg går til psykolog for dårlig selvtillit, og har fikk en melding fra psykologen igår hvor han skriver: "Jeg vil at du skal tenke på følgende: kan en beskrivelse av noe, noengang bli fullstendig?" Jeg tenker så det knaker, men vil gjerne høre hva noen andre her mener?
KR-øst Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Huff, det er tragisk å spørre andre om tips, når man burde tenke selv. Men jeg gjør det allikevel. Jeg går til psykolog for dårlig selvtillit, og har fikk en melding fra psykologen igår hvor han skriver: "Jeg vil at du skal tenke på følgende: kan en beskrivelse av noe, noengang bli fullstendig?" Jeg tenker så det knaker, men vil gjerne høre hva noen andre her mener? Jeg tror at svaret her må bli nei. Vi har alle forskjellig oppfatning av ord og uttrykk, og likeså av farge, lukt, smak også videre. Skal en beskrivelse av noe bli fullstendig, da må vi kunne forklare det på en slik måte at en blind kan få et fullstendig bilde av det, og det tror jeg ikke kan la seg gjøre.
Phaedra Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 En sirkel er jo fullstendig. Ganske enig, men en sirkel kan fortsatt beskrives på mange måter (farge, tykkelse på linja, diameter osv.)
Hedda-78 Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Huff, det er tragisk å spørre andre om tips, når man burde tenke selv. Men jeg gjør det allikevel. Jeg går til psykolog for dårlig selvtillit, og har fikk en melding fra psykologen igår hvor han skriver: "Jeg vil at du skal tenke på følgende: kan en beskrivelse av noe, noengang bli fullstendig?" Jeg tenker så det knaker, men vil gjerne høre hva noen andre her mener? Jeg vil påstå at dersom du ser på en definisjon som en beskrivelse, kan den bli fullstendig. En definisjon som er riktig oppbygd, altså. (Med et høyere ledd, og et begrensende ledd. F.eks. "Vann: væske som består av hydrogen- og oksygen-atom" er en korrekt oppbygd definisjon. "Væske" er det høyere leddet (vann er bare én type væske, det finnes mange andre typer væsker også), og det begrensende leddet viser hva som kjennetegner vann ifht andre væsker.) Man så kan man jo spørre seg hva han mener med fullstendig. "Noe" er også litt vagt. En beskrivelse av noe konkret som en firkantet treklosse vil du nok klare å få fullstendig, men en fullstendig beskrivelse av situasjonen i midtøsten vil du nok aldri klare å få til. En sak vil alltid ha flere sider enn de man klarer å tenke seg frem til selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå