Gå til innhold

Nachos

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nachoschips. skikkelig kjøttdeig som vi får fra bonde, mais og ost.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nachochips er veldig usunt. Masse, masse fett.

Skrevet

...men du kan jo gjøre maten sunnere ved å ha i (mye) mer grønnsaker, bønner, evt droppe osten (eller bare bruke litt ost)... :)

Skrevet

Ja, det skrives sunt?

haha, jeg prøvde mange ganger med og uten d.

Jaja, nå er maten spist og det smakte iallefall godt, selv om det ikke var så sunt.

Gjest Nattvette
Skrevet

Det er jo ikkje såååå farlig å spise litt usunt ein gang i blant ;)

Gjest Flowers
Skrevet

Jeg har lurt på om det er mulig å fa tak i bakte nachocips i Norge. Så de på BBC Lifestyle, og tenkte at det måtte være et bedre alternativ enn friterte.

Skrevet

Det er ikke sunt, men jeg syns det blir feil å kalle det usunt slik jeg gjør det i hvertfall.

Erstatter du:

- kjøttdeig med karbonadedeig eller svinekjøttdeig. Helst bør man bruke finstrimlet kjøtt. Det er enkelt å strimle/finkutte kjøttet om det er halvfrosset.

- Ost med 27 % fett med en mager variant

- Rømme med kesam

...sparer du deg for mye umettet fett! Tortillachips/tacoskjell har ca 12 gram mettet fett per 100 gram, ca like mye enumettet fett og ett gram transfett. Bruk forsiktige mengder, men det er ikke bare ille med over 40 % umettet fett. (Vanlig potetchips er verre, spør du meg.)

Det er jo vanlig å spise salat, tomat, agurk, mais, paprika, løk, jalapenos til og om man har halvt om halvt på fatet syns jeg dette er en middag man helt fint kan ha i ukedagene (dersom det ikke blir mer enn en gang).

Det er jo ikke alle middager det er like lett å få i seg så store mengder salat. Dette er egentlig et ganske balasert måltid. Det eneste jeg har å utsette på det er transfettet og at det er litt mye salt i krydderposen.

Skrevet
Jeg har lurt på om det er mulig å fa tak i bakte nachocips i Norge. Så de på BBC Lifestyle, og tenkte at det måtte være et bedre alternativ enn friterte.

har aldri hørt om bakte nachos (hva er egentlig forskjellen på nachos og tortillas?) men bakte tortillas er veldig lett å lage. Jeg har aldri prøvd, men så det på et kokeprogram.

Kutt opp maislefser til ønskelig størrelse, de jeg så ble kuttet i 4. Legg dem på et bakepapir og spray på litt olje og evt krydder.

Stek dem i ovnen til de er blitt litt brune i hjørnene. Ta dem ut - de blir mer sprø mens de står. Jeg ville kanskje brukt grillfunksjonen, men da må man jo passe på hele tiden.

Skrevet

Men nachos er bedre enn potetgull, ja?

Skrevet

Nachochips inneholder vel noe sånt som 480 kcal per 100 gram, mens potetgull gjerne inneholder 520. Så ikke veldig stor forskjell.. Men sammenligner man det med fløtegratinerte poteter eller bernais, er det vel ikke så ille.. Man spiser jo ikke en hel pose nacochips alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...